Gå til innhold

Nå kommer FreeSync-skjermene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare synd at NVIDIA ikke gidder å støtte standarden... De kunne gjort det så enkelt å støttet en felles standard istedenfor å tvinge deg til proprietært utsyr!

 

'Dessverre' har NVIDIA laget bedre GPU-er i det siste.

Endret av AdNauseam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare synd at NVIDIA ikke gidder å støtte standarden... De kunne gjort det så enkelt å støttet en felles standard istedenfor å tvinge deg til proprietært utsyr!

 

Bare synd NVIDIA har laget bedre GPU-er i det siste.

 

Nvidia har sagt at de skal støtte freesync. Husker ikke hvor jeg leste, men igjen så ser jeg ikke noen grunn til at de ikke skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Vil disse skjermene støtte uansett hvilke type skjermkort du har? Eller er det slik at du MÅ ha AMD skjermkort?

 

Uansett hvilket type for å bruke de.

Skal man aktivere freesync derimot så må man foreløbig ha AMD av "nyere" type, men Nvidia har sagt de skal etterhvert støtte dette også.

Så på lengre sikt går det tilbake til at det blir uansett skjermkort.

 

Har selv Nvidia og venter på freesync-skjerm som er passende utover året

Lenke til kommentar

Nvidia har sagt at de skal støtte freesync. Husker ikke hvor jeg leste, men igjen så ser jeg ikke noen grunn til at de ikke skal gjøre det.

Og så kom det med en uttalselse om at det ikke kommer til å skje. Grunner for å ikke gjøre det? Spare ressurser, fronte sin egen teknologivariant av dette. De har satset mye på sin egen proprietære teknologi og ønsker ikke at folk heller skal ta ibruk FreeSync.

 

 

Vil disse skjermene støtte uansett hvilke type skjermkort du har? Eller er det slik at du MÅ ha AMD skjermkort?

Du må ha AMD-kort, fordi NVIDIA mest sannsynlig ikke kommer til å ville støtte standarden.

 

 

Det er bare synd at folk ennå ikke har fått med seg at begge deler er proprietære implementasjoner av samme standard.

Dette er jo en standard de har overtalt VESA om å implementere inn i DP-standarden?
Lenke til kommentar

Blir for smått med 27". Skulle ønske det kom 32" ++ med 120+ hz. Kjøpte benq sin 32" med 2560x1440, som er en grei størrelse til denne oppløsningen. Lite etterslep og så bra en kan få det med 60 hz. 4K for spilling er for min del uaktuelt da dette krever for mye. Med en 970 GTX kjører BF4 med 2560 oppløsning i 60hz. Det betyr at 120 FPS vil gå greit med to slike kort. Ja takk!

Lenke til kommentar

G-Sync er jo en gigantisk flopp.

 

Det finnes jo knapt skjermer på markedet som støtter G-Sync enda. I Prisguiden fant jeg bare noen få stykker som er grishøyt priset.

 

Og NVIDIA kommer ikke til å supportere FreeSync i følge denne artikkelen:

http://wccftech.com/nvidia-promises-support-freesync/

"Update: So Nvidia?s Senior PR, Bryan Del Rizzo contacted me and stated the following: ?Untrue. Solely focused on delivering the best gaming experience with G-SYNC?which is shipping today from leading monitor OEMs.?. Looks like Nvidia doesn?t support the optional Adaptive Sync after all."

Lenke til kommentar

Bare synd at NVIDIA ikke gidder å støtte standarden... De kunne gjort det så enkelt å støttet en felles standard istedenfor å tvinge deg til proprietært utsyr!

 

Bare synd NVIDIA har laget bedre GPU-er i det siste.

 

 

Velkommen til bedriftsverdenen. Internet Explorer er vel et perleeksempel på et produkt som har vært gjenstridige med å følge standarden.

 

Samt, hva definerer at et standardiseringsorgan skal ha gehør for sine standarder?

Lenke til kommentar

G-Sync er jo en gigantisk flopp.

 

Det finnes jo knapt skjermer på markedet som støtter G-Sync enda. I Prisguiden fant jeg bare noen få stykker som er grishøyt priset.

 

Og NVIDIA kommer ikke til å supportere FreeSync i følge denne artikkelen:

http://wccftech.com/nvidia-promises-support-freesync/

"Update: So Nvidia?s Senior PR, Bryan Del Rizzo contacted me and stated the following: ?Untrue. Solely focused on delivering the best gaming experience with G-SYNC?which is shipping today from leading monitor OEMs.?. Looks like Nvidia doesn?t support the optional Adaptive Sync after all."

G-sync er ikkje en flopp, det er digg å bruke! At det koster mye penger er jo fordi det ikkje er konkurranse og er overleget til sitt bruk, altså gaming.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

G-Sync er jo en gigantisk flopp.

 

Det finnes jo knapt skjermer på markedet som støtter G-Sync enda. I Prisguiden fant jeg bare noen få stykker som er grishøyt priset.

 

Og NVIDIA kommer ikke til å supportere FreeSync i følge denne artikkelen:

http://wccftech.com/nvidia-promises-support-freesync/

"Update: So Nvidia?s Senior PR, Bryan Del Rizzo contacted me and stated the following: ?Untrue. Solely focused on delivering the best gaming experience with G-SYNC?which is shipping today from leading monitor OEMs.?. Looks like Nvidia doesn?t support the optional Adaptive Sync after all."

G-sync er ikkje en flopp, det er digg å bruke! At det koster mye penger er jo fordi det ikkje er konkurranse og er overleget til sitt bruk, altså gaming.

 

 

Det er en flopp fordi det er få skjermer på markedet lenge etter at teknologien ble tilgjengelig.0

 

At teknologien er bra er fint. Det var betamax også, og Mini-Disc osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe jeg lurer på er effekten av denne variable oppdateringsfrekvensen. F.eks. i bilspill der det er viktig med timing osv., kan denne effekten lage en illusjon om endret fart?

Følelsen av å spille blir den samme som uten V-sync, og uten plagsom tearing. Bildeflyten vil naturligvis være like ujevn som før, bare at skjermen klarer å følge med.

 

Bruk av V-sync er definitivt mye verre, siden det bidrar med ekstra ujevnheter i forhold til skjermkortets bildeflyt.

Lenke til kommentar

Det er en flopp fordi det er få skjermer på markedet lenge etter at teknologien ble tilgjengelig.0

 

At teknologien er bra er fint. Det var betamax også, og Mini-Disc osv.

Problemet er at når man gjør det på denne måten så lager man et splittet marked. Det ideelle hadde vært om NVIDIA, AMD, Intel? og VESA etc. hadde satt seg sammen og laget en god og åpen standard for dette, slik at det kunne blitt implementert i flere skjermer og brukt av flere produkter. Det hadde også blitt billigere for alle.

 

 

Følelsen av å spille blir den samme som uten V-sync, og uten plagsom tearing. Bildeflyten vil naturligvis være like ujevn som før, bare at skjermen klarer å følge med.

 

Bruk av V-sync er definitivt mye verre, siden det bidrar med ekstra ujevnheter i forhold til skjermkortets bildeflyt.

Så du får ikke følelsen av at hastigheten sakker ned og skrus opp i tråd med den variable oppdateringsfrekvensen? Har aldri sett denne teknikken, men virker på papiret å være veldig bra. I de fleste spill vil ikke en slik potensiell effekt ha noe å si, men i bilsimulatorer vil jeg påstå at det kan påvirke ferdighetene. Som sagt, jeg vet ikke, det er dette jeg spør om, om det overhodet ikke forekommer slike illusjonseffekter.
Lenke til kommentar

 

Det er en flopp fordi det er få skjermer på markedet lenge etter at teknologien ble tilgjengelig.0

 

At teknologien er bra er fint. Det var betamax også, og Mini-Disc osv.

Problemet er at når man gjør det på denne måten så lager man et splittet marked. Det ideelle hadde vært om NVIDIA, AMD, Intel? og VESA etc. hadde satt seg sammen og laget en god og åpen standard for dette, slik at det kunne blitt implementert i flere skjermer og brukt av flere produkter. Det hadde også blitt billigere for alle.

 

 

Nå er det vel akkurat det som AMD har gjort. De har jobbet sammen med standardiseringsorganisasjonen. NVIDIA velger sin egen standard.

"support for AMD's FreeSync is baked into the DisplayPort 1.2a standard"

http://www.pcworld.com/article/2864428/amd-reveals-the-first-7-freesync-gaming-monitors-built-to-kill-screen-tearing.html

 

For egen del sitter jeg på gjerdet og venter litt. Skal ha ny PC og skjerm i år, men vil se pris- og kvalitets forskjellene mellom teknologiene før jeg velger.

Lenke til kommentar

Nettopp. Men NVIDIA ødelegger dette når de lar være å støtte det. AMD vil være den eneste aktøren som kommer til å bruke dette med mindre Intel slenger seg på - noe jeg tror og håper. Sikkert ganske seint dog, ettersom de ikke har noe posisjon i gamingmarkedet.

Lenke til kommentar

 

Følelsen av å spille blir den samme som uten V-sync, og uten plagsom tearing. Bildeflyten vil naturligvis være like ujevn som før, bare at skjermen klarer å følge med.

 

Bruk av V-sync er definitivt mye verre, siden det bidrar med ekstra ujevnheter i forhold til skjermkortets bildeflyt.

Så du får ikke følelsen av at hastigheten sakker ned og skrus opp i tråd med den variable oppdateringsfrekvensen? Har aldri sett denne teknikken, men virker på papiret å være veldig bra. I de fleste spill vil ikke en slik potensiell effekt ha noe å si, men i bilsimulatorer vil jeg påstå at det kan påvirke ferdighetene. Som sagt, jeg vet ikke, det er dette jeg spør om, om det overhodet ikke forekommer slike illusjonseffekter.

 

Jeg tror du misforstår litt. Adaptive Sync løser tearing-problemet, en slags "glitch" eller "flimmer" av at skjermen viser deler av flere bilder samtidig. Det ser slik ut:

8b309ea1_darksiders_screentearing.jpeg

 

V-Sync løser tearing-problemet på bekostning av "ujevn" ytelse:

Metro2033-VSync.png

 

 

Med Adaptive Sync blir bildeflyten upåvirket av synkroniseringen slik at den blir akkurat som skjermkortet spytter det ut. Eventuell ujevnhet fra skjermkortet vil forbli, og det blir da opptil det enkelte spillet å sørge for jevn bildeflyt, noe alt for få spill gjør, men det vil kanskje bli bedre nå som V-Sync er overflødig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...