Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Planlagt fri for reise / feriedag / sykdom

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting angående planlagt fri, reise og sykdom.

Reiste bort helga før jul og kom ikke tilbake før mandag 22.12. Hadde planlagt å bruke en feriedag eller avspasering (sannsynligvis førstnevnte) for denne dagen og gå på jobb 23.12. Ble skikkelig syk om kvelden 21.12. og dette varte en uke fremover.

Hva blir da korrekt i forhold til føring av timer? Jeg tenkte jeg skulle føre som nevnt over, men en annen her på jobb sa jeg kunne føre begge dager på sykdom (egenmelding). En tredje person stiller seg litt tvilende til om man kan føre det på sykdom siden jeg var bortreist.

Egentlig er det ikke noen av oss som er sikre.

Hva blir det korrekte å gjøre her?

Anonymous poster hash: 9e0b0...0df
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsetningen for at du får "utsatt ferie" er at du kan dokumentere fraværet med legeerklæring, jfr. ferieloven § 9 nr. 1 annet ledd:

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Du kan ikke "egenmelde" feriesykdom, det må sykemeldes.

Lenke til kommentar

Du får feriedager tilbake igjen, usikker på avspasering. Du må ha legeerklæring for å få feriedagene tilbake. Her er utdrag fra ferieloven:

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...