morgan_kane Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Heisann, Jeg kjøpte akkurat McAfee LiveSafe, var veldig fornøyd med utsende og funksjonaliteter, pluss at man kan bruke det på alle PCer og tilogmed android telefon. Det jeg likte best var at jeg kunne se hvor mange PCer som er på lokalnettet mitt. Og at det gir meg tilbakemeldinger i ny og ned. Hva er deres erfaringer? jeg fikk det for 39.99 dollar siden det kom preinnstallert på PCe min. Hadde jeg ikke gått for denne hadde jeg mest sannsynlig benyttet meg av MSE som har fått veldig negativ kritikk de siste årene. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Har det samme, forhåndsinnstallert, men vurderer å av-installere hele shiten. Tidligere brukt AVG og vært veldig fornøyd med det. For mye mas fra McAfee, men heldigvis ikke i nærheten av Norton. Edit: Du får forresten McAfee Multi Access gratis dersom du benytter DNB. Endret 6. januar 2015 av joneug Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Jeg anser McAfee og Norton som "skadevare" mer enn antivirus, er det første jeg avinstallerer på en hver ny pc, både mine egne, eller andres. Grunnen er vel at de er så desperate at de betaler pc produsentene for å få lagt inn disse prøveversjonene, som er gratis i 3 - 6 måneder, og så koster det penger. Og for folk som ikke vet at det faktisk følger med gratis antivirus i Windows, så ender de jo enten opp med å kjøpe lisens, eller ikke kjøpe, og kjøre en pc uten antivirus (for uten lisens slutter McAfee/Norton å fungere) men de ligger fortsatt aktive, så Windows eget antivirus program blir ikke aktivert. Derfor føler jeg de gjør mer skade enn nytte. Så ville aldri kjøpt/brukt noe fra McAfee eller Norton. AVG, Bitdefender, Avast eller MSE sammen med f.eks Malwarebytes (og da gjerne betal versjonen, så du får med autoskann osv) er en mye bedre løsning enn Mcafee/Norton. Endret 6. januar 2015 av myhken 1 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg anser McAfee og Norton som "skadevare" mer enn antivirus, er det første jeg avinstallerer på en hver ny pc, både mine egne, eller andres. Grunnen er vel at de er så desperate at de betaler pc produsentene for å få lagt inn disse prøveversjonene, som er gratis i 3 - 6 måneder, og så koster det penger. Og for folk som ikke vet at det faktisk følger med gratis antivirus i Windows, så ender de jo enten opp med å kjøpe lisens, eller ikke kjøpe, og kjøre en pc uten antivirus (for uten lisens slutter McAfee/Norton å fungere) men de ligger fortsatt aktive, så Windows eget antivirus program blir ikke aktivert. Derfor føler jeg de gjør mer skade enn nytte. Så ville aldri kjøpt/brukt noe fra McAfee eller Norton. AVG, Bitdefender, Avast eller MSE sammen med f.eks Malwarebytes (og da gjerne betal versjonen, så du får med autoskann osv) er en mye bedre løsning enn Mcafee/Norton. Vet ikke helt hvordan det er nå, men microsoft har vell selv anbefalt å bruke et annet antivirus enn deres eget da det ikke har vært så bra som lovet. Norton er jeg helt enig med deg i, dette har vi tidligere hatt på familiePCen og den gikk rett over i sirupsmodus. Var fornøyd med AVG tidligere, men var noe jeg ikke likte med en oppdatering som fikk meg til å gå over til Avast. Denne funket meget godt, men hadde en irriterende pop-up på gratisversjonen. Deretter gikk jeg over til MSE som jeg var fornøyd med helt til nå. Egentlig burde PCer med preinnstallert windows komme med en gratisversjon av antivirus, så slipper man bekymringen som oppstår når prøveperioden er over. Har faktisk hørt historier om eldre PCbrukere som tror de har virus når antiviruset ber de om å kjøpe lisens. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Skal være enig at MSE ikke gir bra nok beskyttelse, særlig om du enten er en bruker som trykker litt ukritisk på ting som popper opp, eller bare må åpne alle vedleggene i de morro epostene som kommer. Eller hos de med barn, som også trykker godta på alt ukritisk. Da hjelper faktisk ikke kombinasjonen MSE + betalversjonen av Malwarebytes og Superantispyware sammen. Pcen blir full av "drit" uansett. Og skikkelige kjipe virus kan komme inn, i 2014 har jeg fikset uttalige pcer hos familie, venner og kunder med dette oppsettet. Nå holder jeg på å teste ulike andre løsninger, og innser nok at for brukere med barn eller hos folk som er litt ukritiske (for vi har jo antivirus på pcen, så gjør nok ikke noe om jeg trykker her) så må det nok betalte antivirusløsninger, type total løsninger, og helst med noen form for pinkode eller noe om du virkelig ønsker å kjøre noe virusprogrammet anbefaler deg om å ikke kjøre. Det koster penger, ser at de fleste som jeg blir anbefalt eller har funnet etter mye søking fort koster €60-90/per år, men da gjerne for 2-3 pcer. Men f.eks for kundene mine (eller nye kunder av meg) lønner det seg fort å betale en 1000 per år for en god løsning, enn å betale meg mange 1000 for å fikse pcen etterpå. Og for familie og venner, vil jeg helst at de faktisk bruker de 1000 kronene, slik at jeg slipper gang på gang å bruke timesvis på å fikse pcer som kunne vært unngått. Men personlig, har jeg alltid greid meg med MSE og så har jeg kjørt SuperAntiSpyware i mange år, og nå Malwarebytes. Men så er jeg ikke inne på mange rare sider, og åpner aldri vedlegg i "morro" eposter og trykker heller aldri godta på noe jeg ikke vet 100% hva er. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 My gode poeng her myhken. For familier så burde det absolutt være en slags foreldrekontroll ala noe du nevner. For windows 8.1 kan du sjekke AV-test hvordan det forskjellige anti virusprogrammene scorer i test. Kan være verdt å sjekke ut McAfee LiveSafe dersom du selger antivirus til familier med mange PCer, her er det ubegrenset med lisenser, pluss at du kan se direkte i programmet hvor mange enheter som er påkoplet hjemmenettet. Egentlig tror jeg det meste går på pris, smak og behag nå til dags, er ikke skiller oppdagelsesprosenten til de forskjellige antivirusprogrammene. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg selger ikke antivirus, jeg bare anbefaler ut i fra egen erfaring og hva jeg tenker jeg best for den jeg anbefaler til. Til nå har jeg tenkt at gratis, eller nesten gratis er godt nok. Men ser nok at man faktisk må betale for å få godt nok sikkerhet hos de som ikke er like rutinerte som en som har holdt aktivt på med pcer i 24 år. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Det påstås at man kan unngå mye skadevare ved å kjøre som standard bruker (uten admin-rettigheter). Noen som har erfaring med dette? Det høres iaf. lurt ut når det gjelder barn. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Det påstås at man kan unngå mye skadevare ved å kjøre som standard bruker (uten admin-rettigheter). Noen som har erfaring med dette? Det høres iaf. lurt ut når det gjelder barn. Jepp, men da må du ha passord på adminbrukeren og windows til å kreve passord når noe skal installeres på standardbrukeren. Dersom windows ikke krever passord for installasjon av programmer og slikt, må du konfigurere UAC til å bli strengere. Men er litt usikker på om skadevare kan omgå dette. Men du slipper ihvertfall uønskede programmer som barnet skal installere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå