Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny datamaskin er for treg. Er den rett og slett bare for svak?

Anbefalte innlegg

Sitter å ser på en laptop for en kollega, den er veldig treg. Og dem mistenker virus, dem mener det er et virus som gjør at den går sakte.

Jeg tror dette viruset er "E1-1500" prosessoren fra amd.

Jeg tok ut harddisken og søkte igjennom den fra en annen datamaskin, men 4 forskjellige antivirus programmer, og 2 forskjellige maleware programmer uten å finne noe.

Datamaskinen har nesten ingen programmer installert, men tar jeg f.eks å åpner microsoft office, samtidig som firefox, samt at norton kjører i bakgrunnen går maskinen helt i sirup.

Noen som har erfaringer med denne prosessoren? Maskinen kjører windows 8.1, og alt som er installert er spotify,norton,office,seagate dashboard, mozilla thunderbird, logitech harmony, dropbox og firefox.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når man går for det billigste butikken har å selge så blir det gjerne slik, norton hjelper hvertfall ikke. kan hende ting går litt raskere med en ssd, men som regel i en billig laptop så går minne i singlechannel også har du bare sata2. Og cpu er loddet i hovedkortet så den kan ikke byttes ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ble overasket over hvor treig den egentlig er med tanke på at den her helt ny. I notebookcheck sin prosessor-liste er den plassert like ved siden av Intel Pentium M 755. Altså ca like rask som en 2GHz enkeltkjerneprosessor som kom på markedet for over 10 år siden.

XP er jo død, så jeg vil foreslå at du forsøker Linux. Lubuntu er nok en god begynnelse for den maskinen. Du bør prøve fra live-minnepenn før du installerer.

Hvis du skal ha Windows kan du kanskje forsøke en 32bit-versjon Windows 8. Tror den er noe mindre ressurskrevende, men vet ikke om det hjelper for svak prosessor eller om det kun har hensikt på systemer med lite RAM. Og som nevnt tidligere ville jeg sett etter mindre ressurskrevende antivirus. Hvis det er jobbPC og jobben har volumlisensavtale kan du kanskje forsøke Windows Thin PC. Kjenner ikke til hvordan det fungerer, men tviler på at firma med volumlisensavtaler kjøper slike PCer.

Endret av Kongeskipet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...