CasterAnd Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hei. Driver å tenker fram et midlertidig wifi-nettverk for et større lan-party, med kapasitet til 1000 enheter. Jeg trenger selvsagt nettverk til alle aksesspunktene, og ønsker å gå for Ubiquiti EdgeSwitch som PoE switch til aksesspunkta, som jeg ønsker å koble til en router av noe slag. Jeg har vurdert EdgeRouter Pro, men vil ha litt mer enn 1 Gbitps i kapasitet. Er det mulig å kjøre link aggregation/liknende mellom EdgeRouter og EdgeSwitch? Typ 8 nettverkskabler mellom switch og router. Kan man eventuelt route alt fra aksesspunkt 1-4 til eth0 på routeren, 5-8 til eth1 osv., eller blir routeren bottleneck? Tenker ikke akkurat at jeg kommer til å bruke 4Gbitps, men better safe than sorry. Hastigheten inn til bygget er for øvrig 10Gbitps/10Gbitps. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Med MikroTik-routere skal dette være mulig, se her. Brukte et døgn på å researche routere og kom fram til at Ubiquiti ikke var like sofistikert og ikke er kommet like langt i utviklingen. Virker også som at MikroTik bruker mer spesialiserte CPU-er. Du kan kjøpe slike hos en distrubutør i Oslo, det finnes på routerboard.com. Sjekker du utvalget og sorterer på "license level" 5 eller 6 så finner du top-end-modellene. Prisene er noenlunde det samme. De skal også ha modeller med en 10 Gbps-port, så slipper du å tukle sammen flere porter. Hadde vært kult om du oppdaterte oss om løsnigner og valg du tar, interessant tema dette her. EDIT: Jeg finner både MikroTik og Ubiquiti i prisjakt.no, ser ut til MikroTik har mye bedre priser, men dårligere utvalg. Lurer nesten på om jeg skal droppe kjøp av WRT1900AC. EDIT igjen: Dustin har ikke toppserien til MikroTik med lisenslevel 6. Men det har disse ser det ut til. Endret 6. januar 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 Med MikroTik-routere skal dette være mulig, se her. Brukte et døgn på å researche routere og kom fram til at Ubiquiti ikke var like sofistikert og ikke er kommet like langt i utviklingen. Virker også som at MikroTik bruker mer spesialiserte CPU-er. Du kan kjøpe slike hos en distrubutør i Oslo, det finnes på routerboard.com. Sjekker du utvalget og sorterer på "license level" 5 eller 6 så finner du top-end-modellene. Prisene er noenlunde det samme. De skal også ha modeller med en 10 Gbps-port, så slipper du å tukle sammen flere porter. Hadde vært kult om du oppdaterte oss om løsnigner og valg du tar, interessant tema dette her. EDIT: Jeg finner både MikroTik og Ubiquiti i prisjakt.no, ser ut til MikroTik har mye bedre priser, men dårligere utvalg. Lurer nesten på om jeg skal droppe kjøp av WRT1900AC. EDIT igjen: Dustin har ikke toppserien til MikroTik med lisenslevel 6. Men det har disse ser det ut til. Takk for svar! Har blitt anbefalt MikroTik før, tenkte bare ikke på de Har lurt på Cisco også. Har null erfaring med Cisco, men hadde vært litt gøy å lære.. Regner dog med at prisen går rimelig høyt oppe sammenliknet med Mikrotik også, da. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 Denne..? http://routerboard.com/CCR1036-8G-2SplusDyre, fine saker Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Skal du ha NAT? Hvilke interface får du 10 GbE på? Har du i det heletatt mulighet til å sette opp LAG i andre enden? Skal du ha IPv6 og IPv4? Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) 10Gbe fåes fra Core-switchen under LANet. Driver å forhører meg om tilkoblinger på den, men ønsker uansett å kunne koble til med link aggregation med ethernet-kabler, i tillegg til fiberkabel i en SPF+-port.Skal ha mulighet til å ha link aggregation fra CoreGW til router, og så fra router til switch - men kan jo godt også kjøre en fiberkabel via spf+-port fra router til switch også, da.Ønsker dog å ha muligheter til å gjøre litt av hvert ut ifra hvilken situasjon.IPv4 og IPv6, ja.DHCP-server vil jeg alltid kjøre på en dedikert server. Endret 6. januar 2015 av CasterAnd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå