Yob tvaya mat' Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Ser ut som det var stor nordlys-aktivitet i går natt ja det fikk ikke jeg med meg. Noen sjans for at vi i sør-norge kan se det i dag? Bor i Hallingdal nå så håper å se noe.. Aldri sett det på ekte før.. Endret 6. januar 2015 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Flott initiativ denne tråden. Håper vi kan hjelpe hverandre med nordlysvarsel her i tråden når det er aktuelt. Min sjekkliste: 1. Ha utstyret klart 2. Er det mørketid 3. Er det muligheter for lite skyer eller klarvær (yr.no - Tromsø - time for time - detaljer) 4. Er det nymåne eller tynne måneskalker i Tromsø (fullmåne ødelegger mye av morroa) 5. Er nordlysvarslene positive 6. Følge med ute og hvis det tar av, hive meg i bilen og dra til forhåndsvalgte plasser 7. Etterpå sjekke om jeg gikk glipp av det beste Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 6. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Flott initiativ denne tråden. Håper vi kan hjelpe hverandre med nordlysvarsel her i tråden når det er aktuelt. Min sjekkliste: 1. Ha utstyret klart 2. Er det mørketid 3. Er det muligheter for lite skyer eller klarvær (yr.no - Tromsø - time for time - detaljer) 4. Er det nymåne eller tynne måneskalker i Tromsø (fullmåne ødelegger mye av morroa) 5. Er nordlysvarslene positive 6. Følge med ute og hvis det tar av, hive meg i bilen og dra til forhåndsvalgte plasser 7. Etterpå sjekke om jeg gikk glipp av det beste Yeah! Er det slik å forstå at når det er den tjukkeste grønne streken over plassene kan man se det i senit, og når det er den tynne kan man se det mot nord?? Har aldri helt skjønt den..! Endret 6. januar 2015 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Det stemmer. Det brede grønne feltet er de stedene de forventer å se nordlys i senit. Den tynne grønne streken er så langt sør det går an å se nordlyset over horisonten i nord. Nordlyset lyser ca 80-150 km over bakken og da kan man se det ganske langt unna før det havner bak horisonten. Jeg tror maksimal avstand er rundt 1000 km. Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Det stemmer. Det brede grønne feltet er de stedene de forventer å se nordlys i senit. Den tynne grønne streken er så langt sør det går an å se nordlyset over horisonten i nord. Nordlyset lyser ca 80-150 km over bakken og da kan man se det ganske langt unna før det havner bak horisonten. Jeg tror maksimal avstand er rundt 1000 km. Det forklarer hvorfor jeg aldri går sett det.. Ser ut vinduet mot sør. Wow... Burde reise opp på fjellet da kanskje.. Men tror du den du linket til eller storm.no/nordlys er mest legit? Se her. Her melder de på tirsdag at den tynne linjen ligger over helt sør i norge. Vil det si at fra den linjen og oppover kan se nordlyset mot nord? Eller er det kun der hvor det er markert grønt som kan se? Endret 7. januar 2015 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Selv bruker jeg appene Aurora Buddy og Auroral Forecast, de har ikke skuffet så langt. Har ikke skuffa hittil. Fikk med meg en del nordlys i fjor, både i august og september, men ikke sett noe særlig etter det. Satser på mer flaks i løpet av vinteren. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Ja, bor du "innenfor" den grønne streken, kan du se nordlyset mot den nordlige horisonten. Husk at opplevelsen blir bedre jo lengre unna sivilisasjonen du er, for å unngå lysforurensning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Det forklarer hvorfor jeg aldri går sett det.. Ser ut vinduet mot sør. Wow... Burde reise opp på fjellet da kanskje.. Men tror du den du linket til eller storm.no/nordlys er mest legit? Storm skriver at de samarbeider med National Weather service, som er den ene av de to linkene jeg bruker. Merk at den bare viser observasjoner av hva som er nå og hva som har vært. Det er ikke et forsøk på å se frem i tid. Den andre linken min forsøker å se frem i tid. Varslet er mye mer usikkert enn værmeldinger og det strekker seg bare 3-4 dager frem i tid. Årsaken til at det er vanskelig å varsle er at nordlyset starter med masse utbrudd på sola som skaper sterk solvind i en retning. Det er vanskelig å se om utbruddet har retning mot oss eller om det bommer på jorda. Det er noen flere kompliserende faktorer om hvilke type partikler det er, hastighet og polarisering som gjør det vanskelig å forutse. Solvinden bruker normalt 2-4 dager fra sola til jorda. Kraftige utbrudd har som regel høyere hastighet så de kan gi nordlys på ca 1 døgns varsel. Den første linken er nok bakgrunnsmaterialet for varslet i den andre linken. Endret 7. januar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Okay! takk for svar. Blitt litt klokere nå! Jeg så på storm forresten, gikk ut å så men så ikke en dritt Endret 7. januar 2015 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Følg med folkens, står at man kan se nordlyset i senit helt til krisiansand! Endret 7. januar 2015 av Yob tvaya mat' Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Bare veldig synd det er meldt overskyet i Oslo frem til dagtid i morgen. Lenke til kommentar
Yob tvaya mat' Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 her også. faen og.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå