Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan stedsnavn på facebook vise feil?

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde i går at fyren jeg er sammen med sendte en melding der det sto at han var et sted han ikke skal befinne seg. Altså i et annet land. Han er ikke fra Norge, og dermed så begynte jeg å lure på om han hadde dratt hjem igjen til hjemlandet. Ble ganske stresset følelsesmessig av det. Han sier at han er i Norge, og at stedsbeskrivelsen på meldingen tar feil. Jeg frykter noe annet. Han har avtalt å møte meg ut i uken men er redd at han vil komme med unnskyldning, og at jeg skal glede meg til noe som ikke kommer til å skje.

Noen som vet litt om det med stedsnavn og facebook?

Anonymous poster hash: 5c648...bf1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv opplevd med med at mobilen viser at jeg er i Polen når jeg egentlig er i Norge :p

Stadig fått meldinger om det og ikke vet jeg hvordan jeg kunne endra på det heller! Men det er en stund siden så regner med at mobilen viser at jeg ikke er noen annen plass en Norge! :)

Endret av Heinza7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Facebook bruker IP-adresser og GPS-informasjon for å lokalisere deg. IP-adresser er unøyaktige, og kan ofte vise helt andre byer og landsdeler enn det som er riktig. GPS er derimot som regel ganske nøyaktig, og klarer å plassere deg på riktig sted.

Det finnes måter å «lure» slike systemer på, slik at det ser ut som om du er et annet sted enn du egentlig er, men hvis Facebook sier han er i et land han har relasjoner til, og ikke bare et tilfeldig land som med brukerne over meg, vil jeg påstå sjansen er stor for at Facebook har rett og kjæresten din ikke snakker sant.

(Dette blir dog synsing, da jeg ikke kan si noe med sikkert.)

Hvis du trykker på meldingen hans skal du kunne få opp et mer detaljert kart. Kan du forsøke dette og se hvor han «er»?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Facebook viser ofte feil sted, vanligvis fordi ein bruker IP til å finne posisjonen. Så dersom ein er kobbla til ein server i utlandet, eller ein har på datasparing på mobilen slik at trafikken går gjennom ein server for komprimering før det når telefonen så vil posisjonen bli feil.

Det skjer også at stedsnavnet er basert på basestasjonen som ein er tilkobbla, det er derfor ikkje heilt uavlig at ein får opp stedsnavnet til der sendaren står og ikkje nødvendigvis stedet der du sjølv står.

Eg har også sett at Facebook har ein tendens til å bruke oppigjen lokasjonar som ein tidligare har besøkt.

Sannsynligheita for at ein slik servertilkobbling tilfeldigvis er plassert i heimebyen i heimlandet til kjæresten din er ganske liten. Det fyrste du bør sjekke er derfor om stedsnavnet som du får opp samsvarer med landet og området der kjæresten din kunne ha reist.

Dersom dette ikkje stemmer overeins så kan du nok slå deg til ro med at det berre er Facebook som rapporterer feil stedsnavn.

Dersom stedsnavnet stemmer med heimbyen til kjærasten din så er heller ikkje dette 100% bevis for at han faktisk er der, men det kan då være grunnlag for å sjekke nærmare.

Ein enkel måte å sjekke dette på (dersom han fortsatt har satt på deling av lokasjon) er å sende han ein PM eller to gjennom Facebook. Etter at han har svart kan du åpne samtalen i fullmodus (menyen på venstre side). Då vil det komme opp ei GPS-nål ved meldingane som han har skreve, trykker du på den nåla så får du opp eit kart som viser kvar han i følge Facebook var på det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Facebook viser ofte feil sted, vanligvis fordi ein bruker IP til å finne posisjonen. Så dersom ein er kobbla til ein server i utlandet, eller ein har på datasparing på mobilen slik at trafikken går gjennom ein server for komprimering før det når telefonen så vil posisjonen bli feil.

Det skjer også at stedsnavnet er basert på basestasjonen som ein er tilkobbla, det er derfor ikkje heilt uavlig at ein får opp stedsnavnet til der sendaren står og ikkje nødvendigvis stedet der du sjølv står.

Eg har også sett at Facebook har ein tendens til å bruke oppigjen lokasjonar som ein tidligare har besøkt.

Sannsynligheita for at ein slik servertilkobbling tilfeldigvis er plassert i heimebyen i heimlandet til kjæresten din er ganske liten. Det fyrste du bør sjekke er derfor om stedsnavnet som du får opp samsvarer med landet og området der kjæresten din kunne ha reist.

Dersom dette ikkje stemmer overeins så kan du nok slå deg til ro med at det berre er Facebook som rapporterer feil stedsnavn.

Dersom stedsnavnet stemmer med heimbyen til kjærasten din så er heller ikkje dette 100% bevis for at han faktisk er der, men det kan då være grunnlag for å sjekke nærmare.

Ein enkel måte å sjekke dette på (dersom han fortsatt har satt på deling av lokasjon) er å sende han ein PM eller to gjennom Facebook. Etter at han har svart kan du åpne samtalen i fullmodus (menyen på venstre side). Då vil det komme opp ei GPS-nål ved meldingane som han har skreve, trykker du på den nåla så får du opp eit kart som viser kvar han i følge Facebook var på det tidspunktet.

Stedsnavnet er det samme som en plass han var for på noen dager siden, i et annet land. Så stedet og land samsvarer nøyaktig. Er derfor jeg er bekymret. Jeg mistenker at han har dratt tilbake, uten å ville fortelle meg det. Har følt i lang tid at det er noe som er galt, utifra hans oppførsel. Men jeg ble veldig glad og forelsket i han, og derfor så håpet jeg på at den følelsen slo feil.

Jeg har skrevet om min bekymring til han, så jeg håper på å få et svar på det. Han er nettopp blitt arbeidsledig, så er mulig at han har dratt fra landet. Hvem vet? . Jeg mener at jeg har all grunn til å bli skeptisk, men samtidig så håper jeg på at det er facebook som ikke klarer å angi stedsplasseringen.

Lenke til kommentar

Stedsnavnet er det samme som en plass han var for på noen dager siden, i et annet land. Så stedet og land samsvarer nøyaktig. Er derfor jeg er bekymret. Jeg mistenker at han har dratt tilbake, uten å ville fortelle meg det. Har følt i lang tid at det er noe som er galt, utifra hans oppførsel. Men jeg ble veldig glad og forelsket i han, og derfor så håpet jeg på at den følelsen slo feil.

Det kan være at facebook tror han fortsatt er der siden det var der han sist hadde GPS på. Og IP adressen han nå egentlig er på ikke har noen kjent posisjon.

Lenke til kommentar

Det kan være at facebook tror han fortsatt er der siden det var der han sist hadde GPS på. Og IP adressen han nå egentlig er på ikke har noen kjent posisjon.

Jeg høres sikkert psykopat ut som henger meg opp i dette. Men jeg reagerte bare på at jeg synes at det var merkelig. Også med tanke på at han har nettopp mistet jobben her i Norge. Men jeg håper jo selvsagt på at det stemmer det han sier, altså at han er i Norge. Og at jeg ikke gleder meg til å møte han i uken , også avlyser han kanskje i siste liten. Det vil være kjedelig.

Håper at det er facebook som tar feil ja ;)

Lenke til kommentar

Facebook bruker IP-adresser og GPS-informasjon for å lokalisere deg. IP-adresser er unøyaktige, og kan ofte vise helt andre byer og landsdeler enn det som er riktig. GPS er derimot som regel ganske nøyaktig, og klarer å plassere deg på riktig sted.

Det finnes måter å «lure» slike systemer på, slik at det ser ut som om du er et annet sted enn du egentlig er, men hvis Facebook sier han er i et land han har relasjoner til, og ikke bare et tilfeldig land som med brukerne over meg, vil jeg påstå sjansen er stor for at Facebook har rett og kjæresten din ikke snakker sant.

(Dette blir dog synsing, da jeg ikke kan si noe med sikkert.)

Hvis du trykker på meldingen hans skal du kunne få opp et mer detaljert kart. Kan du forsøke dette og se hvor han «er»?

Jeg gjorde som du skrev. Fikk detaljert opp et kart, med prikk hvor han skulle befinne seg. Der han befinner seg er på en plass ved hjemstedet i det landet. Jeg synes det er merkelig.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde som du skrev. Fikk detaljert opp et kart, med prikk hvor han skulle befinne seg. Der han befinner seg er på en plass ved hjemstedet i det landet. Jeg synes det er merkelig.

Jeg syns The Avatar oppsummerte det ganske greit:

«Dersom dette ikkje stemmer overeins så kan du nok slå deg til ro med at det berre er Facebook som rapporterer feil stedsnavn.

Dersom stedsnavnet stemmer med heimbyen til kjærasten din så er heller ikkje dette 100% bevis for at han faktisk er der, men det kan då være grunnlag for å sjekke nærmare.»

Bor dere sammen? Kan du ikke si at du må møte ham i dag, og se hva han sier da?

Redigert: Da kan du slå deg til ro med det. ^^

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...