Gå til innhold

Rasisme og integrering i norsk skole

Anbefalte innlegg

Synes du det er helt OK å si at nordmenn er dummere enn kanadiere?

Dersom nordmen i snitt scorer lavere på IQ tester, utdanning osv så ja?

Nordmenn ER faktisk blandt de dummeste i matte :p

Du begynner å spesifisere og ber om begrunnelsen , det var ikke spørsmålet. Hvis alle kanadiere sa ofte til hverandre, nordmenn er dummere enn oss uten å begrunne det eller spesifisere hva tror du ville hende når norske innvandrere eller norske kanadiere søkte jobb?

Antagelig det samme som hender til jobbsøkere i Norge med ikke vestlige navn, søknaden kastes i søppelkassa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du begynner å spesifisere og ber om begrunnelsen , det var ikke spørsmålet. Hvis alle kanadiere sa ofte til hverandre, nordmenn er dummere enn oss uten å begrunne det eller spesifisere hva tror du ville hende når norske innvandrere eller norske kanadiere søkte jobb?

Antagelig det samme som hender til jobbsøkere i Norge med ikke vestlige navn, søknaden kastes i søppelkassa.

Ja, er det ikke en implisit begrunnelse når dette er i forbindelse med en svært vanskelig kommunikasjonshverdag hos læreren? En kommunikasjonshverdag som stor sett gjøres vanskelig av en gruppe mennesker med dårlig norskforståekse.

Og denne gruppen er? Invandrere. Er alle invandrere ett problem? Nei! Er alle om er ett problem invandrere? Ja?

Lenke til kommentar

Men det hadde jo det. Det har INGENTING med rasisme å gjøre???

Å være rasist innebærer at man forskjellsbehandler noen fordi de er den rasen de er, og det skjer jo ikke her. Her er læreren frustrert fordi det er problematisk å drive undervisning når halvparten av klassen ikke forstår norsk?

Selvsagt har det ingen ting med rasisme å gjøre. Men rasismekortet er trygt og godt og dra og den som drar kortet føler seg så godt etterpå. Menneskers forsterkning av egen adferd vet du.
Hva kaller du det da en fordømmer en hel gruppe mennesker bare fordi de er innvandrere? Det hadde vært mye bedre i NYC i 1890 hvis skandinaviske innvandrere hadde dratt hjemme. Høy kriminalitet og stor fattigdom som skapte mye uro I skandinaviske ghettoer, motstanden til å lære engelsk og problemer på skolene var grunnen nok til å erklare at hele gruppen bør dra hjem ikke sannt? Du vet hvordan skandinaviske innvandrere er, ikke sannt, de skaper mye problemer, det er ikke rasistiske eller ignorante å si det !

Jeg hørte litt andre ting fra annet hold, bl.a. at nordmenn i Minnesota konsekvent snakket engelsk til barna slik at de ble lettere integrert. Min kjære huseier bor i hoveddelen av huset, snakker elendig norsk til å ha bodd her i 25 år (min engelsk er bedre, og det uten å ha vært i et engelsktalende land i mer enn fjorten dager). Hvilket språk snakker de hjemme, tro? ARABISK! Der har du nok roten til mange av problemene - og innvandrerforeldre som skaper problemer for sine barn fordi de ikke gidder snakke det lokale språket til dem kan pelle seg vekk fortere enn svint. Å lære seg språket og bruke det må være første bud hvis man skal bli akseptert som innvandrer. Hvis det er dette disse lærerne tenker på har de full støtte fra en med lignende utdanning (er adjunkt med opprykk hvis skolerelevant yrke er et pluss i denne diskusjonen - selv om jeg ikke praktiserer det pdd.).

Lenke til kommentar

Men det hadde jo det. Det har INGENTING med rasisme å gjøre???

Å være rasist innebærer at man forskjellsbehandler noen fordi de er den rasen de er, og det skjer jo ikke her. Her er læreren frustrert fordi det er problematisk å drive undervisning når halvparten av klassen ikke forstår norsk?

Selvsagt har det ingen ting med rasisme å gjøre. Men rasismekortet er trygt og godt og dra og den som drar kortet føler seg så godt etterpå. Menneskers forsterkning av egen adferd vet du.
Hva kaller du det da en fordømmer en hel gruppe mennesker bare fordi de er innvandrere? Det hadde vært mye bedre i NYC i 1890 hvis skandinaviske innvandrere hadde dratt hjemme. Høy kriminalitet og stor fattigdom som skapte mye uro I skandinaviske ghettoer, motstanden til å lære engelsk og problemer på skolene var grunnen nok til å erklare at hele gruppen bør dra hjem ikke sannt? Du vet hvordan skandinaviske innvandrere er, ikke sannt, de skaper mye problemer, det er ikke rasistiske eller ignorante å si det !

Jeg hørte litt andre ting fra annet hold, bl.a. at nordmenn i Minnesota konsekvent snakket engelsk til barna slik at de ble lettere integrert. Min kjære huseier bor i hoveddelen av huset, snakker elendig norsk til å ha bodd her i 25 år (min engelsk er bedre, og det uten å ha vært i et engelsktalende land i mer enn fjorten dager). Hvilket språk snakker de hjemme, tro? ARABISK! Der har du nok roten til mange av problemene - og innvandrerforeldre som skaper problemer for sine barn fordi de ikke gidder snakke det lokale språket til dem kan pelle seg vekk fortere enn svint. Å lære seg språket og bruke det må være første bud hvis man skal bli akseptert som innvandrer. Hvis det er dette disse lærerne tenker på har de full støtte fra en med lignende utdanning (er adjunkt med opprykk hvis skolerelevant yrke er et pluss i denne diskusjonen - selv om jeg ikke praktiserer det pdd.).
Skandinavere ville bevare deres språk, særlig når de var hjemme- lazy bastards didn't want to integrate!!!! 80% ikke ville snakke engelsk hjemme!

he second generation of Danish Americans naturally grew up speaking English, but in many homes the parents wanted their children to use the old tongue, at least as a second language. This tendency caused many controversies. The 1940 census shows that English was the everyday language of 20 percent in the first generation, 53 percent in the second, and 93 percent in the third and subsequent generations.he Norwegians had experiences similar to those of the Danes, but they were more successful in keeping their language alive.

http://www.naha.stolaf.edu/pubs/nas/volume26/vol26_9.htm#r11

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Hvis du mener at mer enn 20% av førstegenerasjonsinnvandrere fra midtøsten eller andre fjerntliggende områder snakker norsk hjemme vil jeg ha dokumentasjon på det, og. Når det er sagt er jo andelen med en gitt nasjonalitet i en gitt tettsted BETYDELIG høyere i linken din enn det du vil finne noe sted her i landet i dag - du finner ikke tettsteder/bydeler hvor over halvparten har samme morsmål her i landet, som det refereres til i din link. Når det er sagt skal jeg ikke ta gift på at det jeg skrev først var riktig, dette er noe jeg har blitt fortalt. På den annen side kan det være grafiske variasjoner som gjør at det jeg skrev er rett, men at det avviker fra normen av norske tilflyttere :)

Jeg har ikke lest hele dokumentet, men man kunne jo spekulert i hvor mange som snakket sitt morsmål der hvor nordmenn-konsentrasjonen var på under 10%. Det er vel gitt at denne andelen går ned, spørsmålet er bare hvor mye.

Lenke til kommentar

Hvis du mener at mer enn 20% av førstegenerasjonsinnvandrere fra midtøsten eller andre fjerntliggende områder snakker norsk hjemme vil jeg ha dokumentasjon på det, og. Når det er sagt er jo andelen med en gitt nasjonalitet i en gitt tettsted BETYDELIG høyere i linken din enn det du vil finne noe sted her i landet i dag - du finner ikke tettsteder/bydeler hvor over halvparten har samme morsmål her i landet, som det refereres til i din link. Når det er sagt skal jeg ikke ta gift på at det jeg skrev først var riktig, dette er noe jeg har blitt fortalt. På den annen side kan det være grafiske variasjoner som gjør at det jeg skrev er rett, men at det avviker fra normen av norske tilflyttere :)

Jeg har ikke lest hele dokumentet, men man kunne jo spekulert i hvor mange som snakket sitt morsmål der hvor nordmenn-konsentrasjonen var på under 10%. Det er vel gitt at denne andelen går ned, spørsmålet er bare hvor mye.

Gjennomsnittet (hele landet)r at 80% av første generasjonen innvandrere snakket norsk hjemme, det er veldig typisk av mange slags innvandrere i USA på den tiden og idag. Folk gjør det som de er vant til, særlig hjemme og morsmålet er alltid noe du blir mest komfortabel med

Det er også typisk for innvandrere til å ønske å bevare deres språk og kultur. Forskjellen mellom norsk innvandring til USA på den tiden og innvandring til Norge er at innvandrere til USA måtte lære nok engelsk til å jobbe eller sulte OG det fantes ingen annet språk de kunne greie seg med. Innvandrere til Norge trenger ikke å jobbe og de kan greie seg med engelsk fordi de fleste nordmenn forstår engelsk

At noe norske innvandrere ville lære barna til å snakke engelsk er sannt, uten engelske kunnskaper ville de sulte. Hovedgrunnen var ikke fordi amerikansk språk og kultur var bedre enndet norske, de ville bevare begge men var flink nok til å vite at de måtte lære amerikansk måter til å støtte familien.

En stor fordel også var at hvis de lærte språket og integrerte seg, erfarte de ingen rasisme, de var bare noe av de andre hvite amerikanere med europeiske etternavn

Integrering er pinlig og tar lang tid og skjer fortest når de blir tvunget å blande seg med de innfødte, selv om det var naturlig å ønske å bli sammen med deres egne etniske venner. Det var sannt blant norsk amerikanere og det er sannt idag i Norge blant innvandrere

En må huske-bare 20% av danskene i nasjonal gjennomsnittet snakket engelsk hjemme og ville bevare språket og kulturen 20 år etter de flyttet hit. . Det kanbli verre med idags innvandrere til Norge, det vet jeg ikke men å snakke dårlig norsk ett 20års opphold i landet var typisk for danske innvandrere til USA

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Moralen er altså at man må kutte ned støtten til et minimum for å tvinge disse til å ta utdanning, arbeid og bedrive andre aktiviteter som bedrer deres sjanser til å fungere i samfunnet. For så vidt ikke det dummeste jeg har lest, langt derifra.

Integrering hender når kulturene blandes, ikkenår de isoleres. En annen faktor er diskriminasjon, noe skandinaviske innvandrere til USA aldri erfarte når de lærte språket men noe idags mørkhudete innvandrere erfare i Norge. Søknadene kastes i søppelkassa med utenlandske navn

En annen faktor er nasjonal identitet, muligheten til å tilhøre landet må eksistere, særlig for innvandrebarn som naturlig ønsker å ha fullt medlemskap med andre ungdom. Siden majoritet i Norge mener etnisk opphav bestemmer "norskheten" så blir det umulig å bli helt norsk i Norge for din naboen uansett hvor velintegrert han var

Norsk amerikanske barn aldri hadde dette problem. Jeg, som engelsk-irsk-tysk annens generasjon amerikaner vet mer om norsk kultur og språk enn de aller fleste norsk amerikanere. Kanskje de er bedre integrert enn jeg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...