tom waits for alice Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Vi burde absolutt ikke se på hva som skjer i Sverige. Vi burde absolutt ikke lære av våre gode naboer og deres erfaringer. Vi kan utmerket godt lære av svenskene. Statistikker som "Mångfaldsbarometern" sier nemlig at 73% av den svenske befolkningen synes at etnisk mangfold er en god ting. Bare drøyt 7% er ekstremt negative. Men nå er ikke det emnet for denne tråden, om jeg leser førsteposten riktig. Det er om slike negative holdninger blant norske lærere vanskeliggjør arbeidet med å oppdra elevene til å bli medmenneskelige. Geir Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Virkeligheten er ikke at alle innvandrere er "et problem" og bør drar hjem. Noen skaper problemer, andre bidrar stort. Støtter deg 100 % her. Helt riktig. Men dette slags påstand som impliserer at alle innvandrere er et problem ikke bør kritiseres? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Etnisk mangfold er ikke et problem. Multikultur derimot er et gedigent samfunnsproblem som bare kommer til å bli værre med årene om det ikke tas mer seriøst. Spesielt når det er en viss (u)kultur som passer meget dårlig inn sammen med andre. 3 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Neida, det gjør hun faktisk ikke. Hun sier "Flere av lærerne var på grensen til smårasister, ..." Det er ikke "å hyle". Små hyling da Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Etnisk mangfold er ikke et problem. Multikultur derimot er et gedigent samfunnsproblem som bare kommer til å bli værre med årene om det ikke tas mer seriøst. Spesielt når det er en viss (u)kultur som passer meget dårlig inn sammen med andre.Hva mener du om Canada's multikultur ? Mange ikke vestlige kulturer blandete med mange vestlige kulturer uten stor kriminalitet eller fattigdom, ser det ut. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg har ingen formening om Canada, men om det viser seg til at det fungerer der borte (annet enn ditt ord for det) så er det i såfall ett av unntakene. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg har ingen formening om Canada, men om det viser seg til at det fungerer der borte (annet enn ditt ord for det) så er det i såfall ett av unntakene.Hvordan måler du et system som fungerer eller ikke? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Hvorfor stiller du spørsmål om ting du selv svarte på en post lengre opp? Endret 6. januar 2015 av Apox Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hvorfor stiller du spørsmål om ting du selv svarte på en post lengre opp? Fordi ikke alle definerer det på same måten. Kriminalitet- ligner flere europeiske land http://www.civitas.org.uk/crime/crime_stats_oecdjan2012.pdf Fattigdom- lavere enn Danmark http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=69 Utdannelse- bedre enn skandinaviske land http://en.wikipedia.org/wiki/PISA_2012#Results Demografi- 19% synlige minoriteter http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Canada Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Canada har en helt annen innvandringspolitikk. De er ute etter talent, og har i lang tid hatt et poengsystem for å sørge for at de riktige menneskene kommer. Norge og Sverige har liberale velferdssystemer, spesielt attraktive for lavutdannede (godt utdannede kan gjøre det bedre andre steder). I tillegg tar de i mot langt færre asylsøkere, rundt en sjettedel av det antallet svenskene gjør. Og de flyktningene de tar i mot har en mer diversifisert bakgrunn enn hva som vanligvis har vært tilfelle i Skandinavia, der Midtøsten og Afrikas Horn er overrepresentert (det er langt flere irakere og syriere i Sverige enn i Canada). Jeg trenger vel ikke påpeke at Canada er et større land med en større befolkning enn Sverige? Så nei, jeg tror ikke Canadas innvandringserfaring har noen særlig relevans for Norge, og det sier jeg med en viss innsikt, da min fremmedkulturelle kone (SSB landgruppe 3) har famile som er bosatt der. Canadas miks av kinesere, russere, latin-amerikanere og andre er noe annet enn Sveriges Midtøstenghettoer. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Canada har en helt annen innvandringspolitikk. De er ute etter talent, og har i lang tid hatt et poengsystem for å sørge for at de riktige menneskene kommer. Norge og Sverige har liberale velferdssystemer, spesielt attraktive for lavutdannede (godt utdannede kan gjøre det bedre andre steder). I tillegg tar de i mot langt færre asylsøkere, rundt en sjettedel av det antallet svenskene gjør. Og de flyktningene de tar i mot har en mer diversifisert bakgrunn enn hva som vanligvis har vært tilfelle i Skandinavia, der Midtøsten og Afrikas Horn er overrepresentert (det er langt flere irakere og syriere i Sverige enn i Canada). Jeg trenger vel ikke påpeke at Canada er et større land med en større befolkning enn Sverige? Så nei, jeg tror ikke Canadas innvandringserfaring har noen særlig relevans for Norge, og det sier jeg med en viss innsikt, da min fremmedkulturelle kone (SSB landgruppe 3) har famile som er bosatt der. Canadas miks av kinesere, russere, latin-amerikanere og andre er noe annet enn Sveriges Midtøstenghettoer. Multikultur er ikke problemet da, det er innvandringpolitikk og integrering politikk som mangler i Norge? Jeg er sikkert skandinaviske ghettoer i NYC ica 1890 var myeverre enn Sveriges midtøstenghettoer forresten. Det fantes ingen poengsystem i USA på den tiden Endret 6. januar 2015 av jjkoggan Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Tro kan du gjøre i kjerka; synd at du overlater et så viktig politikkområde til følelsenes og ikke faktaens verden. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Neida, det gjør hun faktisk ikke. Hun sier "Flere av lærerne var på grensen til smårasister, ..." Det er ikke "å hyle". Hun er en antagelig ung jente som skal bli lærer og bekymrer seg for holdningene en del av dagens lærere har til jobben og utfordringene denne innebærer. Det starter hun en tråd om, og den er saklig og greit formulert. "Rasismekortet" er det Zepticon som trekker ut av argumentbunken, (han kjenner igjen den lille bretten i hjørnet), og jeg som biter på. Geir Med overskriften Rasisme og Integrering i Norsk skole, og TS starter med en henvisning om hverdagsrasisme hos lærerne, så kan du da ikke mene at det er jeg som trekker noe rasismekort? Jeg påeker bare at det ikke er noe åpenbart rasistisk med det hun har hørt. Undervisningen hadde uten tvil vært bedre og lettere dersom "innvandrere" (implisit de som har norske spårk problemer) ikke var en del av klassen. Jeg synes det er merkelig at man velger å se bort fre det åpenbare faktumet og helt tydelige problemet, men heller begynner å lese mellom linjene og se om man kan finne noe rasisme. Er det blitt slik i dag at når noen kritiserer en gruppe mennesker, så er det automatisk rasisme? Er det rasisme å kritisere innvandrere som ikke kan norsk? Greit nok, ikke alle invandrere er dårlige i norsk, men kan man virkelig forvente at folk skal være så spesifike i en daglig tale? Jeg regner med at både den som sa det, og mottakeren, hadde en kontekst som tydeliggjorde va målet med uttalelsen var, altså at "alt" (kvaliteten på undervisningen) hadde vært bedre uten "invandrere" (1. generasjons invandrere som ikke kan norsk godt nok til å forstå undervisningen). Dersom dette er "rasisme" så begynner etter min mening begrepet å bli så utvannet at det mister sin betydning. Det er i værste fall upresis formulering eller generalisering. Å kalle det rasisme er en fornærmelse for dem som blir utsatt for det som faktisk er rasisme. Endret 7. januar 2015 av Zepticon Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg forventer ikke at innvandrere som har bodd i norge i 5 eller 20 år kan flytende norsk på lik linje som en nordmann. Men av barn som er født i norge av innvandrerforeldre forventer jeg akkurat det samme av som en etnisk nordmann. Om man kritiserer det at noen av disse verken skriver eller snakker godt norsk, så er det langt fra rasisme men heller et stikk mot foreldrene og dårlig integrering. Skjønner godt at lærerne blir frustrerte jeg. Men rasisme? Spar meg. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg forventer ikke at innvandrere som har bodd i norge i 5 eller 20 år kan flytende norsk på lik linje som en nordmann. Men av barn som er født i norge av innvandrerforeldre forventer jeg akkurat det samme av som en etnisk nordmann. Om man kritiserer det at noen av disse verken skriver eller snakker godt norsk, så er det langt fra rasisme men heller et stikk mot foreldrene og dårlig integrering. Skjønner godt at lærerne blir frustrerte jeg. Men rasisme? Spar meg. Du har rett. Det har ingen ting med rasisme å gjøre. Ingen kritikk av religion, kultur osv. har noe med rasisme å gjøre. Rasisme handler kort og greit med at man mener menneskeheten er av ulike raser, der en er mer suveren en andre. Så om man ser på andre kulturer som primitive, så er det helt legalt og faktisk riktig i mange sammenheng. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Neida, det gjør hun faktisk ikke. Hun sier "Flere av lærerne var på grensen til smårasister, ..." Det er ikke "å hyle". Hun er en antagelig ung jente som skal bli lærer og bekymrer seg for holdningene en del av dagens lærere har til jobben og utfordringene denne innebærer. Det starter hun en tråd om, og den er saklig og greit formulert. "Rasismekortet" er det Zepticon som trekker ut av argumentbunken, (han kjenner igjen den lille bretten i hjørnet), og jeg som biter på. Geir Med overskriften Rasisme og Integrering i Norsk skole, og TS starter med en henvisning om hverdagsrasisme hos lærerne, så kan du da ikke mene at det er jeg som trekker noe rasismekort? Jeg påeker bare at det ikke er noe åpenbart rasistisk med det hun har hørt. Undervisningen hadde uten tvil vært bedre og lettere dersom "innvandrere" (implisit de som har norske spårk problemer) ikke var en del av klassen. Jeg synes det er merkelig at man velger å se bort fre det åpenbare faktumet og helt tydelige problemet, men heller begynner å lese mellom linjene og se om man kan finne noe rasisme. Er det blitt slik i dag at når noen kritiserer en gruppe mennesker, så er det automatisk rasisme? Er det rasisme å kritisere innvandrere som ikke kan norsk? Greit nok, ikke alle invandrere er dårlige i norsk, men kan man virkelig forvente at folk skal være så spesifike i en daglig tale? Jeg regner med at både den som sa det, og mottakeren, hadde en kontekst som tydeliggjorde va målet med uttalelsen var, altså at "alt" (kvaliteten på undervisningen) hadde vært bedre uten "invandrere" (1. generasjons invandrere som ikke kan norsk godt nok til å forstå undervisningen). Dersom dette er "rasisme" så begynner etter min mening begrepet å bli så utvannet at det mister sin betydning. Det er i værste fall upresis formulering eller generalisering. Å kalle det rasisme er en fornærmelse for dem som blir utsatt for det som faktisk er rasisme. Når man er upresis så åpner man dørene for feiltolkninger. Det er også slik at hvis du ikke tilhører gruppen som generaliseringen refererer til og du sjelden erfare rasisme så tolker du den upresis formulering på motsatte veier til de som erfare det på daglig basis. Både motsatte syn er logiske, etter deres egne erfaring. Majoriteten sjelden kjønner at de er privilegerte bare fordi de ikke tilhører gruppen som er"et problem". Du mener kanskje det er much ado about nothing men når du er ung og ikke har et velutviklet selvbilde er disse upresise ord treffende, særlig når du merker at lærererne ville at du ikke var i klassen Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Jeg forventer ikke at innvandrere som har bodd i norge i 5 eller 20 år kan flytende norsk på lik linje som en nordmann. Men av barn som er født i norge av innvandrerforeldre forventer jeg akkurat det samme av som en etnisk nordmann. Om man kritiserer det at noen av disse verken skriver eller snakker godt norsk, så er det langt fra rasisme men heller et stikk mot foreldrene og dårlig integrering. Skjønner godt at lærerne blir frustrerte jeg. Men rasisme? Spar meg. Du har rett. Det har ingen ting med rasisme å gjøre. Ingen kritikk av religion, kultur osv. har noe med rasisme å gjøre. Rasisme handler kort og greit med at man mener menneskeheten er av ulike raser, der en er mer suveren en andre. Så om man ser på andre kulturer som primitive, så er det helt legalt og faktisk riktig i mange sammenheng. Det var generaliseringen om "innvandrere" som mistenkes, ikke en kultur. På engelsk kaller vi det bigotry Synes du det er helt OK å si at nordmenn er dummere enn kanadiere? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Synes du det er helt OK å si at nordmenn er dummere enn kanadiere? Ja om du eller andre måtte mene det, så ser jeg ikke noe galt at du fremmer din personlige mening. Hva skulle være galt med og ytre sin personlige mening? Selv om jeg ville synes det var en tøvete mening, så har jo du rett til og ytre deg. Uten å bli stemplet noe du ikke er. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Synes du det er helt OK å si at nordmenn er dummere enn kanadiere? Dersom nordmen i snitt scorer lavere på IQ tester, utdanning osv så ja? Nordmenn ER faktisk blandt de dummeste i matte Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Nordmenn ER faktisk blandt de dummeste i matte Jeg tror vi er dummere på langt flere ting en matte. Vi er vel rimelige naive, godtroende og vi tror vi er best til det meste. Sannheten er at vi kun er en liten flokk som digger oss selv og tilfredsstiller oss med vår snillisme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå