Heidi h Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg har nå vært ute i praksis i seks uker på flere skoler i Oslo, og er forbauset over hvor lite lærerne jobbet med og la vekt på integrering i klassene. Flere av lærerne var på grensen til smårasister, og fikk meg til å virkelig få opp øynene for hvilket problem dette er. ”Alt hadde vært mye bedre visst alle innvandrerne hadde dratt hjem” var et av flere utsagn jeg hørte fra lærerrommet. Er dette representativt for resten av landet? Hvordan skal vi lærere få elever til å bli medmenneskelige hvis dette er verdier vi utstråler som forbilder? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Man blir vel nedbrutt og oppgitt når man stadig vekk må stange hodet i veggen vil jeg tro. Tar det som selvsagt at steder hvor man faktisk ikke har praktisk erfaring med problemet, ikke har samme oppfatning. 1 Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hvordan integrerer man skoler med 95+% innvandrere? Min egen erfaring fra Oslo-skolen fra foran tavla gav ikke mersmak, og jeg kan tenke meg det er en del mental slitasje, selv om jeg ikke har de erfaringene du har. Og at det er reelle utfordringer ved en stor andel minoritetsspråklige er det vanskelig å være uenig i. Sannhetsgalten i utsagnet du viste til er nok stor, og ble sikkert sagt i frustrasjon over atter en time forstyrret av overveldende uromomenter. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg har nå vært ute i praksis i seks uker på flere skoler i Oslo, og er forbauset over hvor lite lærerne jobbet med og la vekt på integrering i klassene. Flere av lærerne var på grensen til smårasister, og fikk meg til å virkelig få opp øynene for hvilket problem dette er. ”Alt hadde vært mye bedre visst alle innvandrerne hadde dratt hjem” var et av flere utsagn jeg hørte fra lærerrommet. Er dette representativt for resten av landet? Hvordan skal vi lærere få elever til å bli medmenneskelige hvis dette er verdier vi utstråler som forbilder? Men det hadde jo det. Det har INGENTING med rasisme å gjøre??? Å være rasist innebærer at man forskjellsbehandler noen fordi de er den rasen de er, og det skjer jo ikke her. Her er læreren frustrert fordi det er problematisk å drive undervisning når halvparten av klassen ikke forstår norsk? Dette fører til en av to ting: - De som ikke forstår norsk går glipp av undervisning fordi de ikke forstår det som blir sgt - De som forstår norsk går glipp av undervisning fordi det brukes tid på norskforståelse, ikke undervisning. Men ja, det er jo integrering påe t vis, men det skaper om mulig mer frustrasjon og gnisninger mellom invandrere og etnisk norske. Jeg husker selv for håpløst det var når lærerene brukte tid på de "dumme" når jeg heller ville gå videre med pensum. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Det synes åpenbart for en gammel mann at alt ikke hadde vært bedre om alle innvandrerne hadde dratt hjem. Spesielt ikke for innvandrerne... Jo, selvsagt skjer det en forskjellsbehandling her. Nemlig at innvandrere som kollektiv vurderes anderledes enn etnisk norske. Men alle som underviser (min kone er lærer i en innvandrerbydel, og en av mine kilder her) vet at det finnes innvandrerelever som er både intregrerte og skoleflinke, og alle som har gått på skolen (her er jeg min egen kilde, fra den gangen innvandrere ikke fantes) vet at det finnes etnisk norske bråkmakere og skoletapere. Det er ingen som sier at integreringen er uproblematisk, eller at det ikke betyr merarbeid og belastninger for lærerne. Jeg hører (ikke helt upartisk) til de som mener at lærerne burde fått mer kompensert for denne tilleggsoppgaven, og at skolen generelt burde ha mere ressurser til jobben. Så har jeg en del ideer om hvorfor det er problemer, og hvordan de kunne løses. Å utsette almen skolealder til 7 år igjen, og heller ha et tilbud om førskole fra 5 eller 6 år med språkopplæring for dem som er fremmedspråklige (og norske som sliter med språkutviklingen), kunne være en idé. Skjønt problemet her er hvordan man sikrer at de som trenger det mest utnytter tilbudet. Hverdagsrasismen sitter nok like løst på lærerværelsene som ellers i samfunnet. At de kan skylde på opplevde problemer med innvandringen endrer ikke det. Geir Endret 6. januar 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Har TS hørt hva politifolk sier om innvandrere? Eller helsepersonell? Jeg kjenner ikke til lærere og deres erfaring med enkelte innvandrere, men jeg kjenner godt til politiet og helsepersonell. De snakker av erfaring. Men det er selvsagt ikke politisk riktig. Virkeligheten og de forestillinger enkelte gjerne vil ha av et rosenrødt bilde av felleskapet, stemmer ikke og da må man hyle rasisme. Et trygt og godt kort som dras frem der det måtte passe seg i diskusjoner om virkeligheten. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Men det hadde jo det. Det har INGENTING med rasisme å gjøre??? Å være rasist innebærer at man forskjellsbehandler noen fordi de er den rasen de er, og det skjer jo ikke her. Her er læreren frustrert fordi det er problematisk å drive undervisning når halvparten av klassen ikke forstår norsk? Selvsagt har det ingen ting med rasisme å gjøre. Men rasismekortet er trygt og godt og dra og den som drar kortet føler seg så godt etterpå. Menneskers forsterkning av egen adferd vet du. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Men det hadde jo det. Det har INGENTING med rasisme å gjøre??? Å være rasist innebærer at man forskjellsbehandler noen fordi de er den rasen de er, og det skjer jo ikke her. Her er læreren frustrert fordi det er problematisk å drive undervisning når halvparten av klassen ikke forstår norsk? Selvsagt har det ingen ting med rasisme å gjøre. Men rasismekortet er trygt og godt og dra og den som drar kortet føler seg så godt etterpå. Menneskers forsterkning av egen adferd vet du. Hva kaller du det da en fordømmer en hel gruppe mennesker bare fordi de er innvandrere? Det hadde vært mye bedre i NYC i 1890 hvis skandinaviske innvandrere hadde dratt hjemme. Høy kriminalitet og stor fattigdom som skapte mye uro I skandinaviske ghettoer, motstanden til å lære engelsk og problemer på skolene var grunnen nok til å erklare at hele gruppen bør dra hjem ikke sannt? Du vet hvordan skandinaviske innvandrere er, ikke sannt, de skaper mye problemer, det er ikke rasistiske eller ignorante å si det ! Endret 6. januar 2015 av jjkoggan Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hva kaller du det da en fordømmer en hel gruppe mennesker bare fordi de er innvandrere? Det hadde vært mye bedre i NYC i 1890 hvis skandinaviske innvandrere hadde dratt hjemme. Høy kriminalitet og stor fattigdom som skapte mye uro I skandinaviske ghettoer, motstanden til å lære engelsk og problemer på skolene var grunnen nok til å erklare at hele gruppen bør dra hjem ikke sannt? Du vet hvordan skandinaviske innvandrere er, ikke sannt, de skaper mye problemer, det er ikke rasistiske eller ignorante å si det ! Må man kalle det noe da? Må vi kalle virkeligheten noe annet en virkelighet? Innvandrere er forskjellige mennesker fra forskjellige land. Vi vet og har vist i mer en 30 år hvor de mest problemfylte kommer i fra og hva deres ideologi er. For over 25 år siden var det flere politikere som advarte sterkt mot det vi ser i dag og det som vil komme. Men da kastet de herlige røde gode sosialistene egg på dem. Så jeg forstår ikke hva man syter for. Vi får som fortjent. Disse problemene er hva vi ønsket oss og AP har ledet oss inn i herligheten. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Disse problemene er hva vi ønsket oss... Da må du nesten definere hvem "vi" er? Ønsket du deg disse problemene? De som syter idag er vel de samme som for 25 år siden, Goth. De du påstår advarte. Og deres "barn", i ideologisk forstand. Eggekasterne har ikke skiftet mening... Og så er det jo noen av oss som fortsatt ikke ser gjennom samme vinduet hverken på nåtiden eller fremtiden, og ikke synes problemene for samfunnet som helhet er verre en at jeg personlig godt kan leve med å ha "fortjent" dem. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Har TS hørt hva politifolk sier om innvandrere? Eller helsepersonell? Jeg kjenner ikke til lærere og deres erfaring med enkelte innvandrere, men jeg kjenner godt til politiet og helsepersonell. De snakker av erfaring. De sier vel det samme som jeg sa når jeg jobbet i butikk for snart 40 år siden, og senere med salg, support og mere: "Jobben hadde vært helt grei den, om det ikke var for disse hersens kundene..." Spesielt når visse kunder kom inn i butikken på lørdag ettermiddag for å drikke kaffe og prate, og så 2 minutter før stengetid kom med handlelisten sin... At butikken ikke hadde eksistert uten kundene var selvsagt irrellevant for min opplevelse av at de var et problem. På samme måte kan man ikke klandrer lærerne for at de ikke ser at om alle innvandrerne ble kastet ut så hadde i Oslo kanskje 30-40% av dem vært uten jobb. Det er ikke matematikk man diskuterer på lærerværelset. Geir Endret 6. januar 2015 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Disse problemene er hva vi ønsket oss... Da må du nesten definere hvem "vi" er? Ønsket du deg disse problemene? De som syter idag er vel de samme som for 25 år siden, Goth. De du påstår advarte. Og deres "barn", i ideologisk forstand. Eggekasterne har ikke skiftet mening... Og så er det jo noen av oss som fortsatt ikke ser gjennom samme vinduet hverken på nåtiden eller fremtiden, og ikke synes problemene for samfunnet som helhet er verre en at jeg personlig godt kan leve med å ha "fortjent" dem. Geir Flertallet Geir, de har ønsket seg det samfunn vi har i dag. Vi har bevist ikke lyktes med integreringen, selv om mange har påpekt dette i de siste 25 år, om ikke lengre. Vi har bygd ghetto tilstander her i landet, vi har ikke stilt krav om Norsk opplæring, vi har ikke sørget for sysselsetting. Vi har sviktet mange innvandrere og så må vi erkjenne at alle ikke lar seg integrere. Har eggkasterne skiftet side? Jeg lever godt av menneskelige problemer. Det er min hverdag, så jeg personlig har ingen vansker med det samfunn vi ser. Men, som så mange ganger før Geir. Det er andre som skal overta. Du og jeg skal i trefrakken vet du, vi lever ikke evig. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 De sier vel det samme som jeg sa når jeg jobbet i butikk for snart 40 år siden, og senere med salg, support og mere: "Jobben hadde vært helt grei den, om det ikke var for disse hersens kundene..." Spesielt når vissse kunder kom inn i butikken på lørdag ettermiddag for å drikke kaffe og prate, og så 2 minutter før stengetid kom med handlelisten sin... At butikken ikke hadde eksistert uten kundene var selvsagt irrellevant for min opplevelse av at de var et problem. På samme måte kan man ikke klandrer lærerne for at de ikke ser at om alle innvandrerne ble kastet ut så hadde i Oslo kanskje 30-40% av dem vært uten jobb. Det er ikke matematikk man diskuterer på lærerværelset. Geir Akkurat det jeg mener Geir. Vi er muligens ikke så uenig. Men TS hyler rasisme og det reagerer jeg på. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hva kaller du det da en fordømmer en hel gruppe mennesker bare fordi de er innvandrere? Det hadde vært mye bedre i NYC i 1890 hvis skandinaviske innvandrere hadde dratt hjemme. Høy kriminalitet og stor fattigdom som skapte mye uro I skandinaviske ghettoer, motstanden til å lære engelsk og problemer på skolene var grunnen nok til å erklare at hele gruppen bør dra hjem ikke sannt? Du vet hvordan skandinaviske innvandrere er, ikke sannt, de skaper mye problemer, det er ikke rasistiske eller ignorante å si det ! Må man kalle det noe da? Må vi kalle virkeligheten noe annet en virkelighet? Innvandrere er forskjellige mennesker fra forskjellige land. Vi vet og har vist i mer en 30 år hvor de mest problemfylte kommer i fra og hva deres ideologi er. For over 25 år siden var det flere politikere som advarte sterkt mot det vi ser i dag og det som vil komme. Men da kastet de herlige røde gode sosialistene egg på dem. Så jeg forstår ikke hva man syter for. Vi får som fortjent. Disse problemene er hva vi ønsket oss og AP har ledet oss inn i herligheten. Virkeligheten er ikke at alle innvandrere er "et problem" og bør drar hjem. Noen skaper problemer, andre bidrar stort. En kan argumentere om fordelene eller ulempene (gjennomsnittlig sett) om innvandring er større uten å bli ignorante eller rasistiske men å si at de "alle bør dra hjem" og implisere at alle skaper "et problem" er både ikke "virkeligheten" og også rasistiske/ignorante Lenke til kommentar
Woods Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Vi burde absolutt ikke se på hva som skjer i Sverige. Vi burde absolutt ikke lære av våre gode naboer og deres erfaringer. Vi burde helst ikke snakke om innvandring, for det er jo helt naturlig og bare positivt. Alt vil jo bra, enn så lenge vi lukker øynene. Dette er vel det som folk mener vi skal tenke i dag? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Men TS hyler rasisme og det reagerer jeg på. Mens andre hyler politisk korrekt. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Virkeligheten er ikke at alle innvandrere er "et problem" og bør drar hjem. Noen skaper problemer, andre bidrar stort. Støtter deg 100 % her. Helt riktig. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Men TS hyler rasisme og det reagerer jeg på. Mens andre hyler politisk korrekt. Det er din påstand og den skal du få ha. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Vi burde absolutt ikke se på hva som skjer i Sverige. Vi burde absolutt ikke lære av våre gode naboer og deres erfaringer. Vi burde helst ikke snakke om innvandring, for det er jo helt naturlig og bare positivt. Alt vil jo bra, enn så lenge vi lukker øynene. Dette er vel det som folk mener vi skal tenke i dag? Vi har ikke tradisjon i Norge til og ta til oss lærdom. Arrogante nordmenn tror de vet og kan alt. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Akkurat det jeg mener Geir. Vi er muligens ikke så uenig. Men TS hyler rasisme og det reagerer jeg på. Neida, det gjør hun faktisk ikke. Hun sier "Flere av lærerne var på grensen til smårasister, ..." Det er ikke "å hyle". Hun er en antagelig ung jente som skal bli lærer og bekymrer seg for holdningene en del av dagens lærere har til jobben og utfordringene denne innebærer. Det starter hun en tråd om, og den er saklig og greit formulert. "Rasismekortet" er det Zepticon som trekker ut av argumentbunken, (han kjenner igjen den lille bretten i hjørnet), og jeg som biter på. Geir 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå