enslig Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hei, brukt de siste dagers fritid på å lese meg opp på ovennevnte foretak, uten å bli så mye klokere.Har fått en del frilans oppdrag i utlandet, regnet ut grovt, vil jeg tjene minst 300k, men all reise og oppholds kostnader dekkes av meg, så profitt messig er ikke dette wow, men en veldig fin erfaring og ikke minst reise opplevelse. Jeg sier "frilans" fordi disse oppdragene skjer gjennom en familie venn som ønsker å få fart på karierren min, dvs han har ikke mulighet til å ansette meg, men kun "leie" meg i visse perioder. Min oppgave vil være konsultasjon og rådgivning i kunst sjangeren.Skatt Jeg ønsker selvsagt å skatte mest riktig og minst mulig. Men det virker faktisk veldig upraktisk å drive noe selv i Norge med de høye avgiftene man må betale. For eksempel: I et Enkeltmannsforetak, må det skattes 28% av profitt, i tillegg kommer person skatt av lønn man tar ut, grovt regnet havner man på ca 40% skattepoeng. Da har man ikke krav på mange goder som en vanlig ansatt har, og man betaler mer i skatt?I tillegg kommer moms? Personlig, driter jeg i godene som syke penger osv, men jeg vil ikke betale mer skatt og ikke ha goder, det er litt bakvendt! Noen som har startet selv og vet hva skattemessig er mest profitabelt.NB: Kan hende jeg vil tjene enda mer enn nevnt over. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 I et Enkeltmannsforetak, må det skattes 28% av profitt, i tillegg kommer person skatt av lønn man tar ut, grovt regnet havner man på ca 40% skattepoeng. Du er selskapet — selskapet er deg. I praksis regnes det skatt på hele overskuddet i et enkeltmannsforetak. Man tar liksom ikke ut/får lønn i samme forstand som i et AS. Uansett hvor man tjener pengene sine er det ikke sånn at man skattes mer om de kommer fra et ENK, AS etc. Det handler om hvor mye du tjener, har i lån (negativ) formue etc. P.g.a. ting som nevnte sykepenger, ledighetstrygd etc. er det ikke like attraktivt å ha et ENK når ting går feil. Da stiller man litt lenger bak i køen på ytelser. På den andre siden er det fordeler med ENK i form av at det ikke krever like mye forpliktelser til papirarbeid som f.eks. regnskap, lønnsoppgaver etc. Det er altså enklere å drive. Med mindre alle dine tjenester er momsfri (aner ikke hvor kunst faller der), så motregnes moms du betaler mot moms du krever/får inn. Så 1.000 kroner tjent (+250 i MVA) og 1.000 kroner i utgifter (+250 i MVA) gjør at staten ikke skal ha noe, og du får ikke noe heller (250-250=0). I praksis kan man si at jo mer moms man betaler, jo mer har man tjent, så det er et godt tegn selv om det føles rart å få penger på konto som noen skal ha et sugerør i. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 I et enkeltpersonforetak betaler du mindre i sosiale avgifter enn hvis du hadde tatt ut lønn i et egeneid aksjeselskap. Da er det ikke rart at du ikke får like mange sosiale goder. Som arbeidstaker i egeneid AS betaler du 27 % skatt av lønnsinntekt, 8,2 % trygdeavgift av bruttoinntekt, og firmaet skal i tillegg betale 14,1 % arbeidsgiveravgift av den samlede utbetalte lønn. Marginalbeskatningen ved å utbetale én krone netto lønn er 1 krone 77 øre. Det vil si at for å få ut én krone i lomma må du legge av 77 øre i skatt. Som næringsdrivende betaler du 27 % skatt og 11,4 % trygdeavgift av overskuddet ditt. For å øke overskuddet ditt med én krone netto må du øke med 1 krone 62 øre brutto. NAV tilbyr tilleggsforsikring for å dekke opp den primære differansen i sosiale goder (sykepengedekningen). Hvis du skal arbeide utenfor Norge har du også den internasjonale beskatningsdimensjonen å ta hensyn til - lønnsinntekt og virksomhetsinntekt beskattes forskjellig i internasjonale forhold. Som hovedregel er det slik at virksomhetsinntekt i form av tjenesteyting bare beskattes i virksomhetens/eiers hjemstat, mens lønnsinntekt kan beskattes både i hjemstaten og i arbeidsstaten. Du har også den internasjonale sosialforsikringsdimensjonen å ta hensyn til: som hovedregel taper du medlemskapet ditt i folketrygden hvis du arbeider utenfor Norge, og blir medlem i arbeidslandets trygdeordning (da slipper du dog å betale trygdeavgift og arbeidsgiveravgift). Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 NAV tilbyr tilleggsforsikring ... Er man lite syk og har høy arbeidsmoral, altså at man skal være veldig syk — lenge, for ikke å (kunne) arbeide i det hele tatt, så er det en relativt kostbar forsikring. Man må jo også se det i sammenheng med hva man tjener i løpet av året. Lenke til kommentar
enslig Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 Takk for svar! Jeg la fra meg ideen, da det ble alt for mye skatt og avgifter, finner nok på en bedre løsning. Skjønner ikke hvorfor eller hvordan ENK kan eksistere i Norge, hvertfall i liten grad som jeg ønsket. Dreper alt av entreprenør og vilje til å drive noe selv. Litt bitter, men livet går videre! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Norge er faktisk relativt enkelt å drive virksomhet i. Det er norske lønnstakere som er bortskjemt fordi arbeidsgiver, bank, borettslag, og andre oppgavepliktige gjør all jobben med selvangivelsen for dem. 1 Lenke til kommentar
enslig Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2015 Norge er faktisk relativt enkelt å drive virksomhet i. Det er norske lønnstakere som er bortskjemt fordi arbeidsgiver, bank, borettslag, og andre oppgavepliktige gjør all jobben med selvangivelsen for dem. Det er ikke snakk om hvor enkelt det er , men mer hvor lønnsomt det er! Når en som driver selv, skal betale mer enn en som er ansatt blir dette litt feil. Da han som driver selv, skaper gjerne verdi, arbeidsplasser(ikke i ENK tilfellet men AS osv) Men de fleste ideer dør gjerne i roten pga mangel på motivasjon pga alle avgifter. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 ... skaper gjerne verdi, arbeidsplasser(ikke i ENK tilfellet men AS ... Det er ingenting i veien for å ha ansatte i et ENK. Bare at en bør begrense seg med tanke på antall ansatte, og omsetning. For om en blir for stor, vanker det mer papirarbeid. Og så er jo risikoen med ansatte, lønn, skatt etc. potensielt større. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå