Gå til innhold

Haggelbyge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har du gått i det som jeg vil kalle ei felle og som mange går i fordi de ikke er klar over det.

Hvis du scroller opp og dekker til det blå på oversiden av skylaget vil du se at dybden i bildet blir mye bedre.

Det blå laget over skya trekker oppmerksomhet og holder blikket oppe. Ved å skjære vekk alt det blå senker du betrakters blikk og plutselig er dybdefølelsen der.

Både blå himmel på oversiden av skyene og for mye himmel dreper lett dybdefølelsen i et bilde.

Grunnregelen som du jo godt kan ha i bakhodet er 1/3 av bildet til himmel. Men der finnes mange varianter både pluss og minus så ofte må det bare sees som en rettesnor. men nå som du vet det vil du kanskje oppdage at svært ofte er det nettopp grunnregelen som funker best.

Flott lys i bildet. Den lave kameravinkelen gir god virkning.

Bildet kler så absolutt panoramaformatet.

Roar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for kommentarer og kritikk Ragnar, Roar og Jan. Jeg synes jeg hadde beskåret så mye jeg kunne, men nei da! Roar vil alltid beskjære mer.. :) Men ser jo hva du mener og ser at du har rett, så da lærte jeg litt i dag også da! Og DET er bra! Ellers har jeg ikke Photoshop eller liknende, så jeg aner ikke hva slags muligheter som ligger forran meg der, men at det er uendelig med moro forran meg er jeg ganske sikker på. En får begynne i det små..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...