Gå til innhold

Produsent info om DVD+/-R plater tilgjengenlige.

Anbefalte innlegg

For ca 1 år siden spurte Medianca om vi ville distribuere dette merket i Norge, men testplatene vi fikk (mediakode Prodisc), holdt da ikke mål, og siden pris/kvalitet ikke stod helt i stil, valgte vi dengang å avslå tilbudet.

Kvaliteten er nok fremdeles litt "så som så", men hvis du ikke har en kresen brenner/avspiller, vil de nok fungere. Synes forøvrig platene ser ganske bra ut, men det er jo ikke det som teller ;-)

Brennehastighet;

Helt rett det som xB^ skriver, tommelfinger-regelen er at du bør brenne på den hastigheten som platene er satt til, men man kan ofte velge "ett knepp" høyere/lavere hastighet hvis du vet at platekvaliteten er god/dårlig. Men ved å brenne f.eks 8x plater på 2x vil du få en dårligere brennekvalitet enn ved å brenne på 8x.... Måten å brenne på, og måten platene er produsert på, gjør at de faktiskt ikke er så godt egnet til å brenne på lavere hastighet.

Jeg hadde en fin grafisk oversikt over dette ett sted, skal poste den når jeg finner den. Men den viste helt klart best brennekvalitet på plater brent på "riktig" hastighet (og rett under), med like dårlig kurve på lavere som på høyere hastighet.

På CD-R forøvrig, er den "egentlige" max-hastigheten 48X (kvalitetsmessig) , selv om mange plater er satt til 52x (og brennes i god nok kvalitet på 52x). På CD-R er det samme tendensen, de beste resultatene får du ved å brenne på 16x-32x, så vil feilkurven stige i begge ender... den begynner å stige selv på de aller beste plater på rundt 40x-tallet. Det er også derfor CD-R fra de beste merkene kun setter 48x som max, selv om de brenner bedre på 52x enn de fleste andre 52x plater.

Nå når maxhastigheten på DVD±R er nådd på 16x (iht produsentene), vil nok tendensen bli at den beste kvaliteten på "gjennomsnittsplater" vil du få på 12x, men de beste platene vil faktiskt være best på 16x. Men det får vi tidsnok sjekket, når "alle" etterhvert produserer 16x...

God Påske!

PXP

Pål K.

Endret av pxp.no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken hastighet?

Jeg skal brenne en god del DVD +R (backup av filmer) på min nye BenQ 1620 :), men hvilken hastighet bør jeg begrense meg til? Jeg har hatt svært dårlig erfaring med diverse That´s Write og Samsung plater tidligere (hakker på slutten av filmen), selv om jeg bare har brent dette med 2,4 eller 4X.

Har nå gått til innkjøp av DVD +R 8 X Tayio Yuden ( YUDEN000 T02) og har prøvd dette med både 4X hastighet og 8 X hastighet. Jeg har hørt at man ikke bør brenne filmer på raskere hastighet enn 2 - 2,4 X. Er dette riktig eller kan jeg brenne på 8X?

post-62-1112210916_thumb.png

Lenke til kommentar
Jeg har hatt svært dårlig erfaring med diverse That´s Write og Samsung plater tidligere (hakker på slutten av filmen), selv om jeg bare har brent dette med 2,4 eller 4X.

Dette er fordi platene er av dårlig kvalitet! Å brenne ved lavere hastighet som 2,4x gir ingen bedre kvalitet.

Har nå gått til innkjøp av DVD +R 8 X Tayio Yuden ( YUDEN000 T02) og har prøvd dette med både 4X hastighet og 8 X hastighet. Jeg har hørt at man ikke bør brenne filmer på raskere hastighet enn 2 - 2,4 X. Er dette riktig eller kan jeg brenne på 8X?

Brenn disse platene på 8x speed og kvaliteten er topp, 12x er også meget bra!

Lenke til kommentar
Hvilken hastighet?

Jeg skal brenne en god del DVD +R (backup av filmer) på min nye BenQ 1620 :), men hvilken hastighet bør jeg begrense meg til? Jeg har hatt svært dårlig erfaring med diverse That´s Write og Samsung plater tidligere (hakker på slutten av filmen), selv om jeg bare har brent dette med 2,4 eller 4X.

Den skanen er fantastisk, 0 PI failures? :wow::love::omg::eek::dribble: TY er de beste av de beste som finnes.

Jeg tror du kan brenne TY T02 på 16X med din BenQ uten noe problemer. Gå på cdfreaks og se på de media tester, de er mange brukere som har brent T02 @16X med utmerket kvalitet.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Komplett har ukestilbud på That's Write 4X DVD-R plater, 200 stk for 295,- (altså mindre enn 1,50 per stk). Jeg fikk de i kakebokser a 25 stk.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308333&cks=WYO

Jeg har testet et par av dem, og poster noen scans for de som er interessert.

Det er Princo media:

Media Information                           

Region information                                    N/A not a DVD-VIDEO

Media code/Manufacturer ID                                        PRINCO

Format Type                                                      UDF 2.84

Volume Name                                                             

Application id                                                         

Implementation id                                                       

Recording Date/Time (mm/dd/yyyy)                      0/ 0/  0  0:00:00

Format Capacity                                            4.38GB(4.71GB)

Book Type                                                          DVD-R

Media Type                                                          DVD-R

Manufacturer Rated Speed                                  >=4.0x 5540KBps

Available Write Descriptor                          CLV  4.0x  5540KBps

Available Write Descriptor                          CLV  2.0x  2770KBps

Available Write Descriptor                          CLV  1.0x  1385KBps

Write Strategy Speed                                        4.0x 5540KBps

2x Speed OPC beta                                                      0C

2x Speed OPC power                                                    13

2x Write Strategy field 1                                    11 77 77 80

2x Write Strategy field 2                              AA 00 00 00 00 00

4x Speed OPC beta                                                      01

4x Speed OPC power                                                    1B

4x Write Strategy field 1                                    0D 0F 0D 08

4x Write Strategy field 2                                    99 0A 11 0D

4x Write Strategy field 3                                    00 00 00 00

4x Speed OPC beta multi-pulse                                          00

4x Speed OPC power multi-pulse                                        00

4x Write Strategy field 4                                    00 00 00 00

4x Write Strategy field 5                              00 00 00 00 00 00

4x Write Strategy field 6                                  00 00 00 00 00

Data area starting sector                                          30000h

Data area end sector                                              23127Fh

Linear Density                                                0.267um/bit

Track Density                                                0.74um/track

Number of Layers                                                        1

Complete Media Code                         

00000000 00 6C 00 00 01 40 C1 FD 9E D8 52 00 02 D9 0E 10 [email protected].....

00000010 66 77 70 00 03 50 52 49 4E 43 4F 00 04 00 00 00 fwp..PRINCO.....

00000020 00 00 00 00 05 CC E8 88 88 80 01 00 06 0C 13 11 ................

Lenke til kommentar

Testet endel That's Write 8X DVD-R plater i dag med Optodisc media (OPTODISCR008).

Overraskende bra resultat for såpass billige plater (betalte under 2,- per stk).

All PI og PO under 240-280 er bra, og som man ser her er både snitt og peak veldig bra.

Edit: Brent med 8X hastighet på Pioneer DVR-108, scan på samme brenner med DVDInfoPro 3.55.

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

Pioneer er jo kongen av DVD-R og Optodisc varierer mye i kvalitet så jeg vil tro du kan få fullt godkjente resultater med denne kombinasjonen.

Skulle likt å sett resultatene på Nero Disc Quality Test kanskje brent med BenQen også. Sikkert noen der ute som har det...

Lenke til kommentar
noen som vet om disse platene er verdt pengene?

http://www.play.com/play247.asp?pa=genbrw&...EC&title=590131

http://www.play.com/play247.asp?pa=genbrw&...EC&title=597576

kanskje ikke veldig billig, men hvis det er gode plater, så...

Det er muligens noen av disse:

http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdm...L%20RG03....%20

http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdm...=RICOHJPNR02%20

http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdm...=MAXELL..002%20

Har ikke noen erfaring med dem, men du finner andres på disse linkene. Og uansett, til 10 pund får du nesten 25 stk Verbatim plater her i Norge til samme prisen.

Trond

Lenke til kommentar

Play sender ikke 'Electronics' eller 'Gadgets' til andre steder enn Storbritania.

Har forøvrig også hatt bedre erfaring med Optodisc OR8 i det siste enn med tidligere Optodisc. Første var et nødkjøp av Samsung, siden jeg trengte plater kjapt, som var helt fabelaktige. Andre var en spindel That's Write jeg plukket opp for å se om de forrige var en tilfeldighet. Ikke like bra som Samsung-platene, men fortsatt ganske så brukbare.

Lenke til kommentar
Har ikke noen erfaring med dem, men du finner andres på disse linkene. Og uansett, til 10 pund får du nesten 25 stk Verbatim plater her i Norge til samme prisen.

Vet ikke akkurat hvordan de Maxell platene med mediakoden Maxell-002-000 er... Men Maxell med mediakoden yuden er langt bedre enn Verbatim...

Disse får man til 129,- hos pxp.no, noe som jeg synes er en meget bra pris for disse platene, de er suverent bra, like bra som Taiyo Yuden platene mine. Så liten vits å importere de Maxell platene til 10 pund eller hva det var, fra Storbritannia... Men moro å teste de da ;)

Lenke til kommentar
Men Maxell med mediakoden yuden er langt bedre enn Verbatim...

Er ikke helt enig det utsagnet jeg da men... Har en del Verbatim pastel plater med samme mediakode som Maxell, og kvaliteten på disse er identisk!

Mediakoden jeg da snakker om er YUDEN000 T01.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...