Gå til innhold

Betale huslånet med barnetrygd

fleur

Anbefalte innlegg

Vi har et huslån på 2,8 mill i tillegg til 200k i gjeld til mine foreldre. Til nå har vi spart barnetrygden til 2 barn som tilsvarer kr. 1940.-.. Meningen er at barna skal få pengene til å bruke på huskjøp når de blir 18. Samboer mener vi burde bruke barnetrygden nå på å betale ned mine foreldre først, og så fortsette å bruke den til å betale ned på boliglånet og heller ta opp lån igjen til ungene når de blir 18 tilsvarende 18 år med barnetrygd. Jeg klarer ikke å regne på hva som lønner seg eller ikke. Kan dere hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvordan dere sparer barnetrygden i dag. Om den står på sparekonto med lavere innskuddsrente enn lånerenta, så vil det lønne seg å gjøre som din samboer foreslår (men lånet til foreldrene betaler dere kanskje lavere rente på?!), om dere sparer i aksjefond e.l. vil det kanskje lønne seg å fortsette slik; avkastningen der er vanskelig å spå, men om den i den aktuelle perioden blir bedre enn boliglånsrenta vil det lønne seg å beholde både fond og gjeld.

Lenke til kommentar

Den står på vanlig sparekonto med lavere rente enn boliglånet ja. Lånet til foreldrene mine er rentefritt, men de begynner å bli eldre og vi vil gjerne starte nedbetalingen der så raskt som mulig slik at de får brukt pengene til noe fornuftig.

Er litt usikker på fond så tviler på at vi går for det. Er redd for å tape pengene.

Men selvom renta på sparekonoen er lavere enn boliglånet så vet man jo aldri hva renta er når vi skal låne opp igjen pengene til barna om 18 år da? Hva om renta da plutselig er f.eks. 8%

Lenke til kommentar

Rentesrenteeffekten over 18 år tilsier at det nok vil lønne seg mer å spare barnetrygden, forutsatt at du setter den på en konto som er i nærheten av å matche lånerenta (enten til dine foreldre eller til boliglånet). Siden det som regel ikke løper rentesrente på boliglån (men det gjør det på studielån) kan dette være avgjørende når man har et langtidsperspektiv og rentene ikke er langt unna hverandre.

Et annet spørsmål er hva deres øvrige økonomi tilsier, og hva dere kan sove godt om natta med. Det høres ut som om samboeren din sover bedre om natta med mindre gjeld og mindre penger på bok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...