Gå til innhold

Hvor dumt er det å si opp?

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg vet dette ikke er ett sjakktrekk, men saken er den at jeg vil flytte. Jeg elsker jobben min, men missliker sterkt stedet jeg bor. Jeg har bodd her i 6 år, og nå nærmer jeg meg veldig grensa mi. Jeg vil flytte til andre delen av landet. Problemet er at det er ett lite sted jeg vil flytte til og ikke mange ledige stillinger der. Det vil si at jeg ikke har noen jobb der. Enda. Jeg har ett yrke som er relativt greit å få jobb i de fleste steder i landet, men det må jo bli en ledig stilling da. Jeg er veldig åpen for å prøve andre type jobber for å få flytta.

Jeg eier en leilighet som er belånt, men ikke over maks 1/3 av boliens verdig (antagelig nærmere 1/4). Når jeg flytter vil jeg selge bolien. Det er heller ikke ett stort boligmarked dit jeg skal flytte, men jeg har venner der jeg kan bo hos noen mnd (hva jeg isåfall gjør med møbler osv er en annen sak).

Hvor dumt er det å si opp jobben og selge leiligheta uten å ha ny jobb? Vikarjobbing osv vil det sikkert bli fort, men neppe med en lønn som jeg har nå. Ingen her kan svare på hva jeg bør gjøre, men hvor negativt vil det virke på nye arbeidsgivere at jeg har sakt opp jobben og flytta meg arbeidsløs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er såpass mange grunnar til at folk flytter at med tanke på CV'en så er det ikkje eit problem at du har sagt opp jobben for å flytte langt vekk.

Det hadde vært noko anna dersom du seier opp jobben utan noken åpenbar grunn.

Det som kan være eit problem i forhold til CV'en er dersom du blir gåande arbeidslaus i ei lengre periode slik at du får hol i CV'en.

Merk også at når du seier opp jobben så blir du plassert i seks vekers karantene før du kan få dagpengar.

Dette burde heller ikkje være eit stort problem reint økonomisk så lenge du klarer å få nok vikarjobb. Dersom du selger boligen og ikkje lenger har økonomiske forpliktelsar ovanfor banken så er det fint mulig å leve frå hand til munn i ei periode ved å leige husrom og jobbe når du kan. Om det kniper til vil du også ha litt penger på bok etter boligsalget (sjølv om dette bør brukast som eigenkapital ved kjøp av ny bolig).

Men når det er sagt så er det ein veldig stor fordel at du ordner deg ny jobb før du seier opp jobben som du har no for å flytte. Sjølv om du berre ordner deg ein deltids- eller vikarjobb så vil du i det minste være sikra å ha litt inntekt på den nye heimplassen din.

Lenke til kommentar

Hvis han har 75% overskudd etter boligsalg så ville jeg bare ha kjørt på :)

Lev forsiktig og ikke sløs med pengene etter salget så ordner ting seg nok.

Og er du heldig så vil ikke "tapt egenkapital" ha så mye å si ettersom du sannsynligvis har flyttet til en billigere plass :)

Lenke til kommentar

Det er såpass mange grunnar til at folk flytter at med tanke på CV'en så er det ikkje eit problem at du har sagt opp jobben for å flytte langt vekk.

Det hadde vært noko anna dersom du seier opp jobben utan noken åpenbar grunn.

Det som kan være eit problem i forhold til CV'en er dersom du blir gåande arbeidslaus i ei lengre periode slik at du får hol i CV'en.

Merk også at når du seier opp jobben så blir du plassert i seks vekers karantene før du kan få dagpengar.

Dette burde heller ikkje være eit stort problem reint økonomisk så lenge du klarer å få nok vikarjobb. Dersom du selger boligen og ikkje lenger har økonomiske forpliktelsar ovanfor banken så er det fint mulig å leve frå hand til munn i ei periode ved å leige husrom og jobbe når du kan. Om det kniper til vil du også ha litt penger på bok etter boligsalget (sjølv om dette bør brukast som eigenkapital ved kjøp av ny bolig).

Men når det er sagt så er det ein veldig stor fordel at du ordner deg ny jobb før du seier opp jobben som du har no for å flytte. Sjølv om du berre ordner deg ein deltids- eller vikarjobb så vil du i det minste være sikra å ha litt inntekt på den nye heimplassen din.

Selvfølgelig er det jo best å få ny jobb før jeg sier opp og flytter. Det har vært planen lenge, men nå begynner jeg å bli veldig desperat etter å flytte. Jeg har også ett håp om at vikarjobbing på ett vis skal dekke hullet i CVen, selv om det blir mer tilfeldig vikarjobbing og kanskje innen andre yrker (det sakt fikk jeg jobben jeg har nå også etter å være vikar en stund).

Men får jeg i det hele tatt dagpenger når jeg har sakt opp jobben min frivillig uten å ha ny? Nå håper jeg jo selvfølgelig å unngå å trenge det da. Vil klare meg selv :)

Hvis han har 75% overskudd etter boligsalg så ville jeg bare ha kjørt på :)

Lev forsiktig og ikke sløs med pengene etter salget så ordner ting seg nok.

Og er du heldig så vil ikke "tapt egenkapital" ha så mye å si ettersom du sannsynligvis har flyttet til en billigere plass :)

Du har helt rett i at jeg flytte rtil en plass med billigere boliger (vil kunne få ett lite, ikke helt sentralt hus for samme pris som leiligheten min). Det vil nok bli litt tapt egenkapital på dette prosjektet, men jeg håper jeg skal klare å få nok vikarjobbing frem til jeg får meg en ny jobb til at det ikke blir for mye.

Lenke til kommentar

Du kan få dagpenger etter åtte veker (ikkje 6 veker som eg feilaktig sa tidligare) med ventetid etter at du sjølv har sagt opp (med mindre det foreligger særlige grunnar).

Etter dei åtte vekene så vil du kunne få dagpengar så lenge du oppfyller dei øvrige vilkåra, i all hovedsak at du er arbeidsfør og aktiv jobbsøker.

Lenke til kommentar

Kjør på :)

Husk du har nok 1-3 måneders oppsigelsestid også , så du har den tiden til å skaffe deg ny jobb. :woot:

Hadde jeg hatt muligheten for noe lignende hadde jeg gjort det selv :)

Hehe det var litt godt å høre noen som ikke var negative. Familien er mildt sakt ikke positive til dette prosjektet (og jeg bor ikke nær dem nå engang :/ )

Du kan få dagpenger etter åtte veker (ikkje 6 veker som eg feilaktig sa tidligare) med ventetid etter at du sjølv har sagt opp (med mindre det foreligger særlige grunnar).

Etter dei åtte vekene så vil du kunne få dagpengar så lenge du oppfyller dei øvrige vilkåra, i all hovedsak at du er arbeidsfør og aktiv jobbsøker.

Takk :) Kjekt å vite, selv om jeg vil unngå det om jeg kan. Og det tror jeg at jeg skal klare. 3 mnd oppsigelsestid nå og så flytting og 2 mnd etter det må jeg jo ha fiksa meg jobb på det nye stedet.

Punkt 1 blir å male litt i leiligheta og så få en megler til å komme og gi en verdivurdering tror jeg :) Det er jo smart uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...