Gå til innhold

[Løst] Ny stillegående NAS-server til hjemmebruk

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en NAS-server til min far, men litt usikker på hva jeg skal gå for.

Viktigste tingene NAS-serveren må kunne:

-Ta backup av datamaskinene (helst automatisk)

-Kunne brukes som nettsky

-Enkelt og kunne bruke (MIn far er 70 år og jeg skal prøve å lære han opp) :p

-MÅ være stillegående

Kom gjerne med tips om harddisker også.

Tenkte å kjøre 2stk 1TB i Raid (slik at hvis den ene går i stykker så ligger dataen på den andre).

Budsjett: Helst billigst mulig og best mulig. Men helst ikke mere enn 4000,- ink disker hvis mulig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg googla ganske mye før jeg kjøpte min NAS, og synology har et veldig godt rykte på seg når det gjelder fornuftig brukergrensesnitt. Jeg vurderte DS414 og den blir flere plasser omtalt som svært stillegående, deriblant på hardware.no. Litt usikker på om det samme gjelder DS214, men antar det.

Jeg har DS513+, men er usikker på om dette med automatisk backup er noe NAS kan initiere. Jeg bruker et utrolig lite og elegant program som tillater brukeren å sette opp faste jobber (du setter opp så mange som du vil), og definerer da veldig enkelt fra-mappe og til-mappe. For hver kjøring leses filene i begge mappene, og kun nye filer synkroniseres opp til NAS. Programmet fungerer også veldig fint om du har tenkt å flytte over store datamengder fra en disk til en ny. Tror dog det må startes manuelt, men om du starter programmet en gang i uken og trykker "run all" så kjører den gjennom samtlige jobber.

http://www.zhornsoftware.co.uk/bart/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...