God Of Stars Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Trenger man en utdanning for å bli bedriftseier, trader eller investorer? Lenke til kommentar
Gennaro Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Ja punktum Evt start opp ditt eget. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 ..bedriftseier, trader eller investorer? Nei, egentlig ikke. Men, man vil kanskje møte ting man vil stri med, vil jeg tro. Grundere (fant ikke tegnet for over u-en) egner ikke alle sorter mennesker seg for å bli, men det er vel ikke umulig. En del som har lære- og skrivevansker har gode forutsetninger for å skulle kunne bli grundere er det forskning som har målt. Man kan starte bedriften selv som grunder. Eller man kan kjøpe en bedrift, men det krever kapital. Kan man få til å låne (overbevise utlåner) penger, så kan man også kjøpe bedrift. Trading kan du gjøre selv med dine egne penger, eller lånte om noen tør låne deg dem, og du tør ta slik risiko. Det er nok værre å få innpass i en traderjobb uten utdannelse vil jeg tippe. Investor trenger man kun kapital til. Suksessraten har jeg ikke sagt noenting om, den kan bli så som så. Men, den kan nok bli god, dersom man jobber en del med å mestre "fagene". 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Trenger man en utdanning for å bli bedriftseier, trader eller investorer? Bedriftseier: Man må enten starte eller kjøpe en bedrift, hva trenger man minimum for å oppnå dette? Penger Trader: Man må kjøpe og selge ting, hva trenger man minimum for å oppnå dette? Penger Investor: Man må investere i noe, hva trenger man minimum for å oppnå dette? Penger Så trenger man utdanning for å "bli" disse tingene? Men om det er gunstig å ha en relevant utdannelse for disse tingene, eller bare en utdannelse i det hele? Ja. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 I teorien treng du ikkje anna enn tilgang på tilstrekkelig med kapital, om det er sparepengane dine eller andre sine penger speler eigentleg ingen rolle. I praksis så er du nesten heilt avhengig av utdanning for å kunne overbevise dei andre partane om at du er ein seriøs aktør som veit kva du driver med. Ein kan sjølvsagt klare seg med sin naturlige sjarm for å oppnå det same, men du skal være ganske god for å få andre til å risikere sine penger kun basert på dine lovnader om høg avkastning. Forøvrig er både bedriftseigar og investor passive "yrker" der ein kun spytter inn eit stort nok pengebeløp ein gong og deretter lever av avkastninga (alternativ fattighuset om det ikkje gjekk som forventa). Ein bedriftseigar vil ofte også være ledaren av bedrifta, men ein må ikkje være det. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Men, det er jammen en del ting som foregår i bedriftsverdenen, selv om de har aldri så høy utdanning. Det er f.eks. ingenting i veien for at f.eks. statsministeren eller kongen, eller hvem som helst skal finne på noen rare sprell. Utdanning er ikke lik et ordentlig menneske! Den er kun et redskap som kan veilede en til å gjøre bedre beslutninger. Men kvaliteten på beslutning er basert på en rekke faktorer, blant annet menneskets valg som er vesentligst sammen med forutsetningene for at valget får et godt utfall. Omtrent som survival of the fittest. Bare filtrert gjennom hva samfunnet og folk rundt deg synes om utfallet. Utfall betyr mye, derfor skjer oppsigelser i nedgangstider f.eks. Det er også gråsoner mellom hvor mye korrupsjon og kriminelle forhold som får lov å utspinne seg. Survival of the fittest kan like fullt bety at en konkurrent bukker under i bedriftsverdenen. Bedriftsverdenen kan være kynisk og brutal. Endret 7. januar 2015 av G Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Trenger man en utdanning for å bli bedriftseier, trader eller investorer? nei, du trenger ikke utdannelse til noen av delene. hverken Røkke eller Fredriksen har vel noe utenom folkeskolen å slå i bordet med. Men de har vært flinke til å knyte til seg de rette personene som har utdanning. 1 Lenke til kommentar
God Of Stars Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Takk for svar, men må man studere økonomi for å lykkes eller kan man for eks være en advokat, men samtidig være vellykket med Trading,handel osv? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Som sagt, ei utdanning vil være ein fordel, men det er mulig å få til dette også utan formell utdanning. For å bli vellykka innanfor trading/handel så treng du eigentleg berre tilgang på nok penger til at du kan kjøpe opp eit stort nok parti av varer til lav pris og selge dei høg pris til at du sitter igjen med nok overskudd til å leve av det. Dersom du er villig til å starte dette på hobbybasis der du ikkje treng å leve av slik handel så er det sjølvsagt mulig å få det til med mindre startkapital, men då tar det sjølvsagt også lenger tid før du klarer å skaffe deg eit fornuftig overskudd. 1 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 For å si det enkelt. Det er mulig å begynne med treding, handel osv uten utdanning men det krever mye mer jobbing. Jeg kan ikke tenke meg at noen vil gi deg penger for å trade med så lenge du ikke har noe som helst å vise til. Tenk deg selv om du går inn i en Bank og sier du vil invistere noen kroner og Banken sier at da har du to alternativ. Du kan gi pengene til en som ikke har noe skolegang og som de ikke helt vet hva kan eller du kan gi pengene til en som har en mastergrad innen invistering. Hvem gir du pengene til? Det samme om du skal starte med Handel. Om du går til banken og ber om et lån så har du større muligheter om du har en utdannelse innen handel siden det viser Banken at du i det minste har en liten innsikt i det som du har tenkt å drive med. Det er ikke alle Banker som synes et pent utseende og pågangsmot er nok. Lenke til kommentar
EoB Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Utdanning er ikke lik et ordentlig menneske! Spent på hva dette egentlig betyr. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Utdanning er ikke lik et ordentlig menneske! Spent på hva dette egentlig betyr. Tror du svaret er så veldig magisk? Er det vanskelig å forstå for flere en deg? Jeg har jo forklart rundt den setningen, så så veldig vanskelig ser jeg ikke for meg at å se betydningen jeg har tillagt dette burde være. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) For å si det enkelt. Det er mulig å begynne med treding, handel osv uten utdanning men det krever mye mer jobbing. Jeg kan ikke tenke meg at noen vil gi deg penger for å trade med så lenge du ikke har noe som helst å vise til. Tenk deg selv om du går inn i en Bank og sier du vil invistere noen kroner og Banken sier at da har du to alternativ. Du kan gi pengene til en som ikke har noe skolegang og som de ikke helt vet hva kan eller du kan gi pengene til en som har en mastergrad innen invistering. Hvem gir du pengene til? Det samme om du skal starte med Handel. Om du går til banken og ber om et lån så har du større muligheter om du har en utdannelse innen handel siden det viser Banken at du i det minste har en liten innsikt i det som du har tenkt å drive med. Det er ikke alle Banker som synes et pent utseende og pågangsmot er nok. Sånn i grunnen ikke så dum besvarelse. Men, jeg tror banken er vel så interessert å se hvilke verdier det er å hente ut dersom du blir nødt å slå deg konkurs. At det finnes en form for pantsetting av et og annet salgbart objekt for dem (Huset ditt, båten, hytta med mere.), eller garanti om å være først i køen blant kreditorer. Altså noe som gjør banken mer komfortabel, slik at de vet med sikkerhet at de ikke stiller hele løpet som risiko. For du må være villig til å dele noe av risikoen. Kun gode solide kunder kan få litt mere pusterom, hvor en stor lånesum til å gi deg, forblir en bagatellstørrelse for en mer solid bankkunde. Endret 8. januar 2015 av G Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Sånn i grunnen ikke så dum besvarelse. Men, jeg tror banken er vel så interessert å se hvilke verdier det er å hente ut dersom du blir nødt å slå deg konkurs. At det finnes en form for pantsetting av et og annet salgbart objekt for dem (Huset ditt, båten, hytta med mere.), eller garanti om å være først i køen blant kreditorer. Altså noe som gjør banken mer komfortabel, slik at de vet med sikkerhet at de ikke stiller hele løpet som risiko. For du må være villig til å dele noe av risikoen. Kun gode solide kunder kan få litt mere pusterom, hvor en stor lånesum til å gi deg, forblir en bagatellstørrelse for en mer solid bankkunde. Det er klart banken vil sikkre sin interesse på en best mulig måte. Det ville vel du også om du var en investor i en bedrift. Om du kjøper Aksjer i en bedrift så håper jeg at du tar noen underskelser før du gjør det slik at du minsker risikoen din mest mulig. Og om du høyner risikoen så skal/bør fortjenesten din stå i forhold til den risikoen som du tar. Og slik tenker Banken også. Er du en som de anser for å være en stor risiko så blir renten høyere og krav til egenkapital større. Lenke til kommentar
God Of Stars Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Takk for svar, men kan noen av dere si hva som er forskjellen mellom en aksjemegler og en investment banker? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Takk for svar, men kan noen av dere si hva som er forskjellen mellom en aksjemegler og en investment banker?De sitter vel på hver sin side av bordet på en måte. Aksjemegler handler aksjer på vegne av kunder, en investesteringsbank vil prøve å hente inn penger til kunder i form av aksjer/fusjoner/opsjoner o.l. Jeg vil også gjerne legge til at hvis du kan tenke deg en karriere innen finans tror jeg sjansen for å lykkes er mye større med hardt arbeid på et studie enn hardt arbeid uten å studere noe. 1 Lenke til kommentar
God Of Stars Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Takk for svar, men kan noen av dere si hva som er forskjellen mellom en aksjemegler og en investment banker?De sitter vel på hver sin side av bordet på en måte. Aksjemegler handler aksjer på vegne av kunder, en investesteringsbank vil prøve å hente inn penger til kunder i form av aksjer/fusjoner/opsjoner o.l. Jeg vil også gjerne legge til at hvis du kan tenke deg en karriere innen finans tror jeg sjansen for å lykkes er mye større med hardt arbeid på et studie enn hardt arbeid uten å studere noe. Tusen takk, men må studiet nødvendig vis være økonomi eller kan man lykkes med for eks jus studie. som du vet verdens rikeste personer som for eks Bill gates og mange andre har ikke studert økonomi eller handel. Og hvet du hvilke av disse yrkene som tjener mest og som har høyest status mellom Advokat og Siviløkonom? Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Jeg vet ikke om status er det du skal tenke på først når du skal velge yrke. Selv om det sikkert er status nok med f.eks Advokat så er det ikke sikkert du vil trives i en slik jobb. Det er heller ikke sikkert du har forutsetninger for å bli en Advokat. Om jeg skulle velge på nytt i dag så ville jeg heller sett på hva jeg trives med og hvordan jeg ville ha utviklet meg for å komme i en slik posisjon at jeg kunne ha jobbet med det. For og ta meg selv så liker jeg å omgås med mennesker, har god tallforståelse og er rimelig kreativ. Tid er for meg ikke et absolutt og jeg er flink til å omstille meg. Det jeg er mindre bra på er at jeg ofte forventer mer av meg en av andre og at jeg heller gjør jobben selv om jeg ser at andre ikke gjør den fort nok. Jeg tror på det beste i mennesker og forventer at alle gjør jobben sin. Som du skjønner så hadde nok ikke jeg passet som Advokat iallfall. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Tusen takk, men må studiet nødvendig vis være økonomi eller kan man lykkes med for eks jus studie. som du vet verdens rikeste personer som for eks Bill gates og mange andre har ikke studert økonomi eller handel. Og hvet du hvilke av disse yrkene som tjener mest og som har høyest status mellom Advokat og Siviløkonom? Hva Bill Gates og de har studert har lite å si da det ikke er det som har gjort de rike/suksessfulle. Det er en kombinasjon av hardt arbeid, flaks, sosial intelligens, å være på rett sted til rett tid osv. Les gjerne Outliers av Malcolm Gladwell hvis du er interessert i temaet. Tror ikke det finnes noe fasitsvar på hva som har høyest status. Det å finne ut hvem som tjener mest av advokater og siviløkonomer kan du finne ut selv med å søke på google. Det er lett å finne gjennomsnittstall. Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) Takk for svar, men kan noen av dere si hva som er forskjellen mellom en aksjemegler og en investment banker?De sitter vel på hver sin side av bordet på en måte. Aksjemegler handler aksjer på vegne av kunder, en investesteringsbank vil prøve å hente inn penger til kunder i form av aksjer/fusjoner/opsjoner o.l. Jeg vil også gjerne legge til at hvis du kan tenke deg en karriere innen finans tror jeg sjansen for å lykkes er mye større med hardt arbeid på et studie enn hardt arbeid uten å studere noe. Tusen takk, men må studiet nødvendig vis være økonomi eller kan man lykkes med for eks jus studie. som du vet verdens rikeste personer som for eks Bill gates og mange andre har ikke studert økonomi eller handel. Og hvet du hvilke av disse yrkene som tjener mest og som har høyest status mellom Advokat og Siviløkonom? må studiet nødvendig vis være økonomi eller kan man lykkes med for eks jus studie? - Nei, hvis du ikke studerer økonomi har du aldri muligheten til å lykkes på noe som helst nivå. som du vet verdens rikeste personer som for eks Bill gates og mange andre har ikke studert økonomi eller handel. - Helt riktig! Hvis du lar være å studere økonomi eller handel vil du ende opp som Bill Gates! Og hvet du hvilke av disse yrkene som tjener mest og som har høyest status mellom Advokat og Siviløkonom? -Ingen av de tjener noe bra, og det er lav status med både advokat og siv.økonom Endret 10. mars 2015 av Ajeey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå