Gå til innhold

PC primært til videoredigering?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny stasjonær pc og det viktigste av alt er at rendering av video etc. går så kjapt som overhodet mulig da jeg redigerer en god del GoPro videoer (Protune) etc.

Jeg spiller nesten aldri, så skjermkortet må være high end til videoredigering, ved siden av rask prosessor.

Lurte på og "bygge" meg en pc selv via komplett.no sin hjemmeside (altså ikke sette den sammen selv).

Skjerm/tastatur/mus etc. har jeg fra før.

Jeg er lei viftestøy, så jeg må ha noe som ikke bråker veldig da jeg har pc'en rett ved siden av meg. Usikker på om vannkjøling er veien å gå, men den bør vertfall være relativt lydløs. Litt susing tåler jeg.

Hva bør jeg satse på?

Budsjett: MAKS: 20.000,- Helst ikke over 15.000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger en ny stasjonær pc og det viktigste av alt er at rendering av video etc. går så kjapt som overhodet mulig da jeg redigerer en god del GoPro videoer (Protune) etc.

Jeg spiller nesten aldri, så skjermkortet må være high end til videoredigering, ved siden av rask prosessor.

Lurte på og "bygge" meg en pc selv via komplett.no sin hjemmeside (altså ikke sette den sammen selv).

Skjerm/tastatur/mus etc. har jeg fra før.

Jeg er lei viftestøy, så jeg må ha noe som ikke bråker veldig da jeg har pc'en rett ved siden av meg. Usikker på om vannkjøling er veien å gå, men den bør vertfall være relativt lydløs. Litt susing tåler jeg.

Hva bør jeg satse på?

Budsjett: MAKS: 20.000,- Helst ikke over 15.000,-

Hei.

Driver selv med video redigering, oppgraderte maskinen i 2012, og med dette oppsetter holder det trutt med i svingene, ennå. I 2012 kostet min pc 22.000, der alt ble skiftet ut, omtrentlig tilsvarende utstyr i dag er innen for din maks prisramme.

Video redigering? Hvor er det mest tallknusning, hvor er det fart og båndbredde stilles til utfordringer, i forhold til dine oppgaver, videoredigering? Det er her du har din utfordringer.

Du sier "PC" og da er vi over på Windows baserte løsninger. Først, ditt hovedkort blir utfordringen, det er her basic opptrer med dine utfordringer, deretter kommer utstyret du putter inn på hovedkortet, deretter din PS (strømforsyning), deretter ditt skjermkort, men ikke glem skjermen din. Lite nytte med superkrefter i hovedkort/skjermkort, om du ikke har en skjerm som følger med. Asus har ok skjermer til ok priser. Bruker selv ProArt typer fra Asus, men flere andre (Samsung eks.) har etter 2012 kommet med glimrende skjermer. Sjekk ut på div. tråder i forumer, test sider over utstyr som finnes, eks her:

http://www.passmark.com/index.html (Velg Benchmark, i over menyen)

Din CPU har selvfølgelig en avgjørende faktor, men før CPU, må du ha et hovedkort. Gjør opp deg en mening om du vil kjøre AMD, eller Intel prosessorer? Selv føler jeg, har mest vellykkede pc sammensetninger med Intel, der jeg før Intel gikk på pris, og valget var AMD sine CPU typer. Nå er Intel kommet så pass langt ned i priskrigen, at valg fra dem kan forsvares.

Ditt hovedkort må støtte DDR3 minnebrikker (sjekk ut modulene som produsenten har test ut og som fungerer til hovedkortet, kjøp aldri noe annet, ellers kan du havne opp med 0 support, før du har de rette minnemodulene). DDR4 ram moduler finnes, men forskjell i hastighet og pris, er for mange ikke i nærheten av å kunne forsvare seg, men du har ei budsjettramme. Selv kjører jeg DDR3, PC3-10600, speed omkring 1334MHz. Valget av minnemoduler handler om to ting, Hastighet og Latency, og derav pris. Høy hastighet, lavt Latency tall, gir deg en høy pris. MEN, også her må man følge produsents testede minnemoduler, så her har du et valg, men ofte egentlig litt redusert, igjen. Latency tall er "en samling" av verdier for hvordan minnebrikkemodulen "trivdes" best for sine operasjoner, hvorav dette ender opp med ett snitt tall. Kort og brutalt, oppsummert. Et Lat. tall på 9 er å foretrekke, men 10 og 11 kan du leve med, men et lavt Lat. tall, øker hva din CPU klarer av tallknusing. Men din CPU må også støtte din RAM moduler. Størrelse, min 12Gb, godt alt. 24Gb, som er godt nok i størrelse, men slår du på storetromma går du for 64Gb. I dag er ikke det DE prisene jeg måtte ut med for 64Gb. Husk, ditt valg av hovedkort må støtte det du går for i RAM størrelse.

CPU, selv valgte jeg Intel, og gikk da for Asus hovedkort X-79 Deluxe. Er du opptatt av OC.?, overklokking, får du her full støtte, fra Asus sitt Ai3 platform. Jeg kjører da et cpu som opprinnelig er 3,2GHz opp til 4,3GHz stabilt. CPU valget ble da i 2012 en i7 k-4930. Asus sitt Ai3 OC program kan man lese mye på nettet om, systemer som krasjer, er ustabilt osv. Bare så det er nevnt, mens jeg har "bare" måtte re installere Win7, en gang siden 2012, grunnet Ai3 programmet. Så, ikke minst, du må ha en 64 bits OS, selv kjører jeg Win7-64 Ultimate. Du skal jo overgå 32 bits systemets maks minne størrelse på ca 3.3Mb, og derav må du over på 64 bits systemet, og som støtter minne opp til 128Gb. For rodens skyld, velger du annet hovedkort, sjekk ut at det støtter CPU som kjører OS som 64 bits. Noen hovedkort gjør nemlig ikke dette. Kjøling: Kjør vann basert. Priser for omkring 600 kroner fra

Ditt skjermkort, litt avhengig av hvilket redigeringsprogram du kjører (bruker Adobe Premiere), må du sjekke om kortet ditt støtter CUDA protokollen. Nvidia har flere billige skjermkort som kan kjøre CUDA. Selv bruker jeg Nvidia GeForce GTX 780. Du vil ikke umiddelbart få CUDA støtte i eks. Adobe Premiere, her må du lure deg til, at du har et CUDA support støttet kort, og mange tips finnes på nettet om hvordan man gør dette. CUDA support, om du ikke kejnner til begrepet, du får rendering i Real time=sanntids redigering, og denne uendelige renderingstid, kortes ned, mens du arbeider, og din redigering er "ferdig" når du er ferdig. Utrolig lettelse!

Dine disker, du bør ha en kjapp "C:" disk, oppstart. Gå for en min 128Gb SSD disk. De er i dag ikke særlig dyre i pris, men utrolig effektive. OCZ og Samsung sine er kjappe, og rimelige. Så kan du velge en arbeidsdisk i samme kategori, alt. minimums 2 eller 3 Tb støtte for SATA 600. Western Digital har noen rimelige BLACK type (=5 års GARANTI, bedre enn reklamasjonsrett), 3 TB disker. Bruker flere av dem her.

Din Power supplies! Vær forberedt. Tallknusing krever sitt. Minimum 850 watts velger du.

Alt dette utstyret som jeg nevner her, er i dag "billig" greier, og mon tro, 15.000 er ikke langt unna. Og, husk, dette er anno 2012 utstyr. Mye har skjedd på drøye to år, og det finnes raskere utstyr, men innen 15.000, da skulle dette forsvares.

Lykke til med valg. og utstyret ditt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar maxijoker! :)

Nå tar nok du muligens videoredigering langt mer seriøst enn meg muligens, men de videoene jeg redigerer er stort sett snutter fra mitt GoPro kamera hvor jeg klipper samt legger til litt kontrast/farger etc med Premiere Pro CC. Altså ikke noe proff grading eller digre filer. Men vil nå uansett at viderenderingen skal gå så fort som mulig, innen for budsjettet som er satt.

Når det gjelder skjerm så har jeg allerede en oppegående en som jeg bruker. Det er en Dell U2713H med 2560x1440 oppløsning.

Skjermkortet jeg bruker i dag heter Geforce GTX560TI og skal vel egentlig være greit det også?

Jeg har også 8GB. minne installert

Når jeg legger til et ny video i Premiere Pro, så kan jeg velge CUDA fra nedtrekksmenyen. Nå vet ikke jeg om pc'en jeg har i dag faktisk er rask eller ikke da jeg ikke har noen sammenligningsgrunnlag...

Største problemet mitt er uansett at pc'en jeg har i dag bråker ganske mye. Den har vifter både i hue og ræva (for å si det pent) men den bråker og det har den alltid gjort. Gjorde meg ikke noe til å begynne med, men nå begynner jeg å bli lei støyen, hehe.

Strømforsyningen jeg har er av merket Mist og er på 1000W.

CPU'en er en Intel Core i7 920 2.67ghz. Usikker på hvor bra denne er i forhold til de nye i dag...?

PC'en jeg har i dag var ganske oppegående for 5 år siden når jeg kjøpte den og muligens holder den i bøtter og spann til mitt bruk, men hvis videoredigeringen går MYE kjeppere ved å oppgradere så gjør jeg det. Hvis ikke så tror jeg nok at jeg venter.

Hva mener du om oppsettet jeg har og ellers om det jeg nevner her?

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar maxijoker! :)

Nå tar nok du muligens videoredigering langt mer seriøst enn meg muligens, men de videoene jeg redigerer er stort sett snutter fra mitt GoPro kamera hvor jeg klipper samt legger til litt kontrast/farger etc med Premiere Pro CC. Altså ikke noe proff grading eller digre filer. Men vil nå uansett at viderenderingen skal gå så fort som mulig, innen for budsjettet som er satt.

Når det gjelder skjerm så har jeg allerede en oppegående en som jeg bruker. Det er en Dell U2713H med 2560x1440 oppløsning.

Skjermkortet jeg bruker i dag heter Geforce GTX560TI og skal vel egentlig være greit det også?

Jeg har også 8GB. minne installert

Når jeg legger til et ny video i Premiere Pro, så kan jeg velge CUDA fra nedtrekksmenyen. Nå vet ikke jeg om pc'en jeg har i dag faktisk er rask eller ikke da jeg ikke har noen sammenligningsgrunnlag...

Største problemet mitt er uansett at pc'en jeg har i dag bråker ganske mye. Den har vifter både i hue og ræva (for å si det pent) men den bråker og det har den alltid gjort. Gjorde meg ikke noe til å begynne med, men nå begynner jeg å bli lei støyen, hehe.

Strømforsyningen jeg har er av merket Mist og er på 1000W.

CPU'en er en Intel Core i7 920 2.67ghz. Usikker på hvor bra denne er i forhold til de nye i dag...?

PC'en jeg har i dag var ganske oppegående for 5 år siden når jeg kjøpte den og muligens holder den i bøtter og spann til mitt bruk, men hvis videoredigeringen går MYE kjeppere ved å oppgradere så gjør jeg det. Hvis ikke så tror jeg nok at jeg venter.

Hva mener du om oppsettet jeg har og ellers om det jeg nevner her?

Hei!

Muligens jeg fremtoner det som jeg tar mitt engasjement innen video redigering svært så seriøst. Det er hyggelig å lese, mens jeg egentlig ikke redigerer særlig, nå til dags.

Du har nok rett i at ditt utstyr var for om lag 5 år siden, å regnes for å ha en god ytelse, Men, det var i steinaldertiden :). Se på mitt utstyr fra 2012, det tilhører også steinalder tiden, i dag. Når det er sagt er ikkedette ensbetydende med at ytstyret er ubrukelig. Brukbarheten kommer seg av mange faktorer. Først og fremst hvilke arbeidsoppgaver man til en hver tid arbeider med, multitasking som det så fint hetter for 5-10 år siden,men, ikke minst hvordan programvare utviklingen utarter seg. Sistnevnte er ofte utviklingen som fører til at utstyret blir en sinke.

Som jeg skrev, gjør først opp din mening om dine behov, først i dag, så om 2-3 år. Ta høyde for at du er innenfor en utvikling innen 2-3 år og de oppgaver du kan tenke deg at du da vil arbeide med. Likevel, dette blir sannsynligvis bare antakelser, likevel.

Du finner nok ut av det, skal du se. Glemte bare å fullføre CPU, og kjøling. Definitivt bør du velge vann avkjøling, spesielt dersom du vil gå for OC, noe som i dag er med dagens teknologi svært stabilt. Dersom du er opptatt av stille vifter?, gå for Cosair Hydro H60 V2. Dette koster ikke skjorta, omkring 650 kr. Silence funksjon gjør denne til nærmest lydløs!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...