rocknrolla Skrevet 18. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2015 Ja ebay sin egen importfunksjon, nå skjønner jeg hva du mener. Burde lest hele tråden litt mer nøye. Inntil nå har jeg ungått alle auksjoner på ebay som har import charges ferdig beregnet, og heller kjøpt auksjoner som ikke håndterer den biten. Men hvis har oppdatert til den nye grensen vil jo dette være et alternativ for varer under kr 350. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Handler mest saker fra firmaer på Ebay, så da er det ingen vei utenom. Men, nå har jeg blitt flinkere til å bruke ebay.co.uk og for å sjekke rundt om kring om varen finnes andre steder enn at den befinner seg i USA. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hvis man handler fra en av de selgerne på ebay eller amazon marketplace som håndterer MVA/import, så faller vel hele problemstillingen bort? Da skal ikke posten gjøre et pøkk. 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Hvis man handler fra en av de selgerne på ebay eller amazon marketplace som håndterer MVA/import, så faller vel hele problemstillingen bort? Da skal ikke posten gjøre et pøkk. Sant nok. Og det har jeg testet og det fungerte helt fint. Bakdelen er at mange av de leverandørene jeg brukte tidligere, kunne være snille og sette en annen verdi på pakken eller merke den som gave eller noe. Det funker ikke lengre om varen befinner seg i USA. Og så har jeg også oppdaget at frakten til Norge har gått ekstremt opp etter de innførte de import charges, og da snakker jeg ikke om totalen, men om selve frakten. Små ting, som knapt veier noe, skal de plutselig ha flere hundre kroner for å sende. Før var det ofte gratis frakt, eller veldig lav frakt fra de samme stedene. Vet ikke helt hvorfor det har blitt slik, men oppdaget det etter import charges ble innført. Gjelder sikkert ikke alle steder, men nok steder til at jeg har blitt oppmerksom på det. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Ser ut til at det ikke funker helt problemfritt enda. Fraktselskapene vet ikke hva frakten er, og gjetter. http://www.dinside.no/932988/gjetter-fraktprisen-saa-pakker-havner-over-350-kronersgrensa Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Derfor bør vi alle be leverandørene merke pakkene skikkelig med varepris og fraktpris. Så slipper man mye problemer og ekstraarbeid. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Leverandørene går på full auto fordi de sender tusenvis av pakker til massevis av forskjellige land. Her er det den norske staten som har innført særnorske krav til leverandørene som bryter med standardene de fleste land følger, og det er naivt å tro at leverandørene engang får med seg at det har skjedd noen endring. Resultatet er et lotto-system der den reelle prisen ikke er så viktig som dagsformen til speditøren som skal gjette pris på jobben de selv gjør, og har økonomisk interesse av å gjette høyere sånn at de kan påføre gebyr som betales til seg selv. Det hele for å gi et inntrykk av at politikerne har hevet tollgrensa når den i praksis er senket på alle varer med litt vekt eller størrelse. Endret 25. februar 2015 av tommyb Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Men det har hendt før at posten returnerer hele kasser/bur til kina/Hk pga feilmerkinger.. Så det er og en jobb for oss å gi beskjed om at de merker mer korrekt. Så begynner de etterhvert å ta hensyn til det og. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Men det har hendt før at posten returnerer hele kasser/bur til kina/Hk pga feilmerkinger.. Så det er og en jobb for oss å gi beskjed om at de merker mer korrekt. Så begynner de etterhvert å ta hensyn til det og. Er vel derfor DealExtreme tilbyr en gratis tjeneste som fjerner alt av DX logoer og gjør pakken anonym. For å hindre akkurat det der. For de fikk vel en eller to containere med pakker tilbake for noen år siden. Lenke til kommentar
Dissikutere Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Genialt! Ok bare så jeg har det, jeg må sørge for at avsender skriver prisen på pakken slik at den ikke fortolles og dermed koster 164 kroner mer? Du skal altså bestille noe som koster mer enn 350 kroner inkludert frakt? Hvis ja, så kan du jo høre med avsender om det er noe de kan gjøre. Ikke alltid de vil, for de vet om de blir oppdaget, så blir alle pakkene fra det firmaet gått nøye gjennom av tollen en stund fremover. Jeg tenkte at jeg skulle handle for under 350 kr inkl frakt, og gjøre flere små-kjøp. Feks 2.5 kg Heinz Ketchup koster på Amazon-UK £1, mens i Norge koster en flaske som er hva....400g eller noe slikt sikkert 30-ish kroner. Er det ikke spesielle regler for matvarer? Er vel ikke lov å ta inn hva slags mat man vil, fra hvilket land man vil? Spesielt animalske varer tipper jeg. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Er det mye i dag som ikke merkes med Gift? Utrolig mange som får gaver fra utlandet... Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Er det mye i dag som ikke merkes med Gift? Utrolig mange som får gaver fra utlandet... Skjønner ikke det systemet der når man ikke kan krysse av netthandel som alternativ. Skulle sende en pakke til danmark og fikk en tolldeklarasjon lapp med bare Gift og Vareprøve som valg som jo heller ikke hjelper Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Avkrysningsbokser er multiselect. Du har fire mulige varianter. Er det netthandel, krysser du av slik: [ ] Gave [ ] Vareprøve Hvis det er både gave og vareprøve, krysser du av slik: [x] Gave [x] Vareprøve De to andre variantene håper jeg er selvforklarende. 1 Lenke til kommentar
Petter Pedersen Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Jeg skulle kjøpe en iPhone 6 fra ebay i sommer til kun 600 dollar som er ca. 5000 kr. Det var da veldig billig iforhold til hva den koster i Norge (Over 7000 kr). Jeg ba selgeren sende varen som privatperson og markere den som gave. Samtidig ba jeg han sette verdien på produket til kun 70 dollar. Den gikk lett gjennom tollen og itilfelle jeg ble stoppet så måtte jeg kun betale ca. 200 kr i fortollingsgebyr, men jeg slapp det også. Så konklusjonen var at jeg fikk en dyr tlf til en veldig bra penge. Jeg har en onkel som jobber i tollvesenet og siden dette var første gang jeg kjøpte noe fra ebay så snakket jeg litt med han. Jeg var redd for hva som ville skje hvis den ble stoppet i tollen, men ifølge han så var det ikke farlig i det hele tatt og at det verste som kunne skje var at jeg bare måtte betale mellom 100-300 kr for fortolling og at det var senderes ansvar å markere riktig pris og at det evt. var hans ansvar. Skal alltid kjøpe elektronikk på nettet fra nå av! Mye billigere og garanti får man kanskje ikke, men iphonen jeg fikk f.eks. var i perfekt orginal tilstand og hvis jeg evt. skal videreselge den i norge så får jeg mer for hva jeg betalte for den selv om den er brukt! Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Hvis telefonen hadde forsvunnet i posten, ville du kun fått igjen 70$ ettersom det var oppgitt verdi. Hvis den hadde blitt stoppet i tollen, ville tollvesenet skjønt at verdien var godt over 70$ og beregnet mva ut ifra hva tilsvarende vare koster i Norge. Apple har vel 1 års internasjonal garanti uansett hvor telefonen er kjøpt, mye blir oppdaget i løpet av 1 år, så dette ville jeg ikke vært redd for. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Hvis telefonen hadde forsvunnet i posten, ville du kun fått igjen 70$ ettersom det var oppgitt verdi. La oss si at den hadde forsvunnet i posten. Hvordan skal noen i det heletatt vite at det sto $70 på pakken? Kvitteringen sier jo $600.. Jeg skulle kjøpe en iPhone 6 fra ebay i sommer til kun 600 dollar som er ca. 5000 kr. Det var da veldig billig iforhold til hva den koster i Norge (Over 7000 kr). Jeg ba selgeren sende varen som privatperson og markere den som gave. Samtidig ba jeg han sette verdien på produket til kun 70 dollar. Den gikk lett gjennom tollen og itilfelle jeg ble stoppet så måtte jeg kun betale ca. 200 kr i fortollingsgebyr, men jeg slapp det også. Så konklusjonen var at jeg fikk en dyr tlf til en veldig bra penge. Jeg har en onkel som jobber i tollvesenet og siden dette var første gang jeg kjøpte noe fra ebay så snakket jeg litt med han. Jeg var redd for hva som ville skje hvis den ble stoppet i tollen, men ifølge han så var det ikke farlig i det hele tatt og at det verste som kunne skje var at jeg bare måtte betale mellom 100-300 kr for fortolling og at det var senderes ansvar å markere riktig pris og at det evt. var hans ansvar. Skal alltid kjøpe elektronikk på nettet fra nå av! Mye billigere og garanti får man kanskje ikke, men iphonen jeg fikk f.eks. var i perfekt orginal tilstand og hvis jeg evt. skal videreselge den i norge så får jeg mer for hva jeg betalte for den selv om den er brukt! Onkelen din burde vite bedre.. 1) Du oppfordrer til dokumentforfalskning 2) Du er pliktig til og betale mva på produktet du har betalt for. (Når den er over den magiske grensen (350kr inkl frakt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå