Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

GPU har sagt farvell? HELP ME <3


Anbefalte innlegg

Heiheiii. Jeg har en selvbygd PC (stasjonær), og den har jeg hatt i omtrent 3 år. Jeg har gjort mange oppgraderinger siden da. Det eneste jeg ikke har bytta ut er CPU, hovedkort og HDD.

 

Specs

 

 

PSU = 750W
Harddisk = 1stk 2TB HDD.

Vannkjøling. Hydro Cooler 100 elns.

Jeg har IKKE DVD writer/spiller/CD ROM

 

http://gyazo.com/37a65cc07df0ee2ac3efe08381eb2584

 

http://gyazo.com/73cf7ea3281aca8e130d7cdc626c860a

 

http://gyazo.com/c64b439d94396cf04c0efdff04f0d1a7

http://gyazo.com/c65736345ff85769a22a959ddbab7a78

Bruker sånn stor VGA kabel eller hva enn det heter. Ikke HMDI.

The Problem

Jeg satt å rape'a Botlane som vanlig (spilte LoL) og plutselig var det som om noen dro ut VGA kabelen (No Video Input på skjermen). GPU viften, som jeg har stilt opp på 60-70% når jeg spiller, ble stille. Jeg restarta den. Spilte et annet spill, og da skjedde det igjen, men denne gangen var det en hævv med gule prikker og striper over hele skjermen, og vifta gikk veldig fort.

Siden da har den kræsja innen 2-3 minutt med spilling, og jeg får "No Video Input" på skjermen. Har og hatt problemer med CPU, så det KAN være den også. Jeg var på Teamspeak når dette skjedde, og jeg kunne prate videre med folk uten problem. Altså, ingen ulyder el lignende.

 

GPUen, som alt annet i maskinen, ble kjøpt på Komplett, men GPUen er 1 år gammel, og jeg vet ikke om garantien gjelder.

 

Jeg kjørte også Furmark Stresstest til GPU, og da skjedde det igjen, men ikke før det hadde gått ca 15-20 minutter.

Takk på forhånd for all hjelp.


Endret av KinderLinda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Tøm maskin for strøm: Napp ut strømkontakten og trykk på powerknappen 1-3 ganger, dette er for å fjerne all strøm som evt er lagret opp.

2. Har du sett ca hva temp er på maskinen når den går i svart? Mulig den blir for varm, prøv å kjør uten sidepanelet. Rens den også for støv dersom du kan det.
Tenker da mest på om GPU bli for varm.

Jeg tror at den blir for varm og at den da kutter for å "redde" maskinen din, men vanskelig å si når jeg ikke ser det selv eller ikke har noen analyser å gå etter.
Det du evt kan gjøre er å legge ved evtloggen på maskinen, si ifra dersom du ikke finner den :)

Edit: Skrivefeil og tilleggsinfo

Endret av CynicalDuck
Lenke til kommentar

Er det overklokket, hvis det er, sett det til normal clock å se hvordan det går da, ellers om du har en annen GPU liggende, kan du prøve den å se om du får samme problem, prøv å run skjermen gjennom hovedkortet :)

 

Er nok stor sjanse for GPU din snart tar kvelden, samme skjedde med meg for ca 1 år siden.. Eneste forskjellen var at jeg sølte 1 liter med vann over kabinettet :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det overklokket, hvis det er, sett det til normal clock å se hvordan det går da, ellers om du har en annen GPU liggende, kan du prøve den å se om du får samme problem, prøv å run skjermen gjennom hovedkortet :)

 

Er nok stor sjanse for GPU din snart tar kvelden, samme skjedde med meg for ca 1 år siden.. Eneste forskjellen var at jeg sølte 1 liter med vann over kabinettet :w00t:

Hadde du varme problemer? :( Haha

 

Ontopic: tenkte ikke på at du kanskje kunne ha overklokket kortet ditt, det er meget sant som Zunn sier at det kan ha innvirkning. Det virker som kortet ditt/viften på kortet ditt er lenger fungerer som den skal.

Endret av CynicalDuck
Lenke til kommentar

1. Tøm maskin for strøm: Napp ut strømkontakten og trykk på powerknappen 1-3 ganger, dette er for å fjerne all strøm som evt er lagret opp.

 

2. Har du sett ca hva temp er på maskinen når den går i svart? Mulig den blir for varm, prøv å kjør uten sidepanelet. Rens den også for støv dersom du kan det.

 

Jeg tror at den blir for varm og at den da kutter for å "redde" maskinen din, men vanskelig å si når jeg ikke ser det selv eller ikke har noen analyser å gå etter.

Det du evt kan gjøre er å legge ved evtloggen på maskinen, si ifra dersom du ikke finner den :)

Okei så, jeg kan prøve å blåse den ren osv og tappe den for strøm, men vet ikke hva du mener med evtloggen.

 

Jeg bruker Speedfan, og der viser det rundt 50-55 grader når jeg spiller kravstore spill. Har selvfølgelig ikke fått sjekket tempen i det det kræsjer. Når jeg kjørte Stresstest var tempen 50 grader ca, og 5 minutter senere kræsja den.

Lenke til kommentar

Er det overklokket, hvis det er, sett det til normal clock å se hvordan det går da, ellers om du har en annen GPU liggende, kan du prøve den å se om du får samme problem, prøv å run skjermen gjennom hovedkortet :)

 

Er nok stor sjanse for GPU din snart tar kvelden, samme skjedde med meg for ca 1 år siden.. Eneste forskjellen var at jeg sølte 1 liter med vann over kabinettet :w00t:

Du har missforstått "vannkjøling".

 

Ikke clocket. I will try.

 

To the verktøykasse!

Endret av KinderLinda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1. Tøm maskin for strøm: Napp ut strømkontakten og trykk på powerknappen 1-3 ganger, dette er for å fjerne all strøm som evt er lagret opp.

 

2. Har du sett ca hva temp er på maskinen når den går i svart? Mulig den blir for varm, prøv å kjør uten sidepanelet. Rens den også for støv dersom du kan det.

 

Jeg tror at den blir for varm og at den da kutter for å "redde" maskinen din, men vanskelig å si når jeg ikke ser det selv eller ikke har noen analyser å gå etter.

Det du evt kan gjøre er å legge ved evtloggen på maskinen, si ifra dersom du ikke finner den :)

Okei så, jeg kan prøve å blåse den ren osv og tappe den for strøm, men vet ikke hva du mener med evtloggen.

 

Jeg bruker Speedfan, og der viser det rundt 50-55 grader når jeg spiller kravstore spill. Har selvfølgelig ikke fått sjekket tempen i det det kræsjer. Når jeg kjørte Stresstest var tempen 50 grader ca, og 5 minutter senere kræsja den.

 

50 grader er ikke varmt slik sett, burde vell ikke kutte før minst 70 grader (Correct me if i'm wrong)

 

Det jeg tenker med evtloggen er hendelselisten som det så fint heter i norsk utgave av Windows, denne finner du ved å trykke "Windows-tast" + "R" .- skriv inn "eventvwr" og trykk enter.

I denne er det Windows Logs -> system og Windows logs -> Application som er mest intressant.

Endret av CynicalDuck
Lenke til kommentar

Ta ut GPO fra hovedkortet er nok det enkleste måten å få hovedkortet til å skjønne at den skal bruke det innebygde kortet.

 

Det er også mulig det ligger i BIOS et sted, husker ikke 100% men mener alternativene heter noe slikt som onboard eller AGP/PCI/osv

Mulig det holder å bare ta ut strøm adapteret også, men mener å huske at det bare peip :p

Endret av CynicalDuck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...