Snylter Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det er populistiske tiltak å redusere fartsgrensen, miljøaspektet er en populistisk faktor i denne sammenheng.. Jeg ser det er gjort beregninger av dødsfall, personskader osv i materialet du viser til, dog finnes det svært lite konkret i det samme materialet. Det er også svært lett å forstå ut fra det aktuelle materialet at miljøhensyn (populistiske tiltak mao) er en faktor som tas med i svært stor grad. Prinsippene man i Norge bruker for å fastsette fartsgrensene er ikke beste løsning heller slik jeg ser det. Jeg ser i det aktuelle materialet faktisk ikke noe som viser en påviselig sammenheng i lavere fartsgrenser og færre dødsulykker. Dersom man hadde vært så opptatt av å redusere antall dødsulykker hadde man etablert et godt stamveinett med adskilte kjøreretninger og 2 felt i hver retning, det er en fin måte å redusere risikoen betydelig på. I tillegg ville man sørget for at stamveinettet ble foretrukket av trafikantene fremfor alternative veier i nærheten, disse alternative veiene har nemlig stort sett ikke skille mellom trafikanter i motsatt retning og det er ikke lønnsomt på noen måte å innføre dette på generelt basis. I dag gjør man noe helt annet, man moderniserer stamveinettet vårt i et alt for lavt tempo, og man sørger faktisk for at alternative veier i stor grad blir foretrukket som en følge av bompengebelastningen på de få stamveiene man faktisk bygger ut.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Dersom man hadde vært så opptatt av å redusere antall dødsulykker hadde man etablert et godt stamveinett med adskilte kjøreretninger og 2 felt i hver retning, det er en fin måte å redusere risikoen betydelig på. Eit nøkkelord her er kostnadseffektivitet. Det er langt billegare å bygge vegar med fartsbegrensning enn det er å bygge firefeltsveg med fysisk skille overalt. Ikkje berre koster det meir å bygge breide vegar, men særlig her i Norge blir det fort nødvendig med ekspropriasjon av privat eigendom for å få plass til slike vegar. Erstattningssummane for tap av jordbruksareal eller potensielle boligtomter kan lett bli svært høge dersom myndigheitene må bruke tvang for å få tilgang på det nødvendige arealet. Så sjølv om ein kan velge om ein vil redusere risikoen ved å oppgradere vegnettet, eller ved å sette ned farta så er det siste alternativet så mykje billegare at det blir valgt i dei fleste tilfeller. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Stamveinettet er ikke så enormt, jeg tenker da på forbindelsen mellom de viktige byene i Norge. Det vil i praksis si først og fremst følgende strekninger: Svinesund-Oslo (her er det jo allerede på plass, men vi trenger også en 4-felts omkjøringsvei som leder trafikken utenom Oslo på vei nordover) Oslo-Trondheim (her burde veien etter mitt syn gått omtrent der Rv3 går i dag, dette ville trolig medført mindre behov for erverving av eiendom enn E6-utbyggingen) Oslo-Kristiansand (her er vi på gang med noe i det minste) Oslo-Vestlandet (kunne vel kommet over et sted mellom Stavanger og Bergen med god 4-felts til hver av disse) Fra Trondheim og nordover er det også behov for et stamveinett, men det kan hende man bør kjøre smal 4-felts her fremfor full motorveistandard. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Hvis nittifem biler kjører etter hverandre i f.eks 20 km/t over fartsgrensa, så blir det siste bilen vinket inn i fartskontrollen og bøtelagt. Bilene foran fulgte trafikkstrømmen for å unngå å hindre andre, men den siste vil ikke hindre andre ved å redusere hastigheten og mangler derfor en gyldig trafikkal grunn til å kjøre for fort. Dette har skjedd i bil jeg satt på med, rekke på 7-8 biler lå i 97km/t i 80-sone. Vår bil, siste bil i rekken ble stoppet for hastighet på 92km/t. Dette var for 7 år siden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå