Gå til innhold

Blir man bøtelagt for å følge trafikken?


Gavekort

Anbefalte innlegg

Ofte så setter Vegvesenet eller trafikkdirektoratet (eller hvem det nå er som bestemmer fartsgrensene) ned fartsgrensene på strekninger som ikke er trafikkfarlige strekninger, der det er strak og fin vei. I min kommune har flere strekninger blitt satt ned fra 80 til 70 selv om de ikke har vært synlig i ulykkesstatistikken. Grunnen til dette tror jeg er et generaliseringsregime hos byråkratene der de setter ned fartsgrensene på generelt vilkår istedenfor å bruke tid på å vurdere hver strekning. På noen strekninger kan jeg godt skjønne at de har satt ned fartsgrensen da enkelte kjerreveier her på Vestlandet er livsfarlige å kjøre på etter den generelle fartsgrensen (vi har to i Norge; 50 innenfor tettbygde strøk og 80 utenfor).

 

Mitt poeng er at noen kan kjøre etter gamle vaner eller fordi veiene faktisk kan takle høyere grense, selv om det er en oppfatning bilisten har som ikke myndighetene har. Selv er jeg mer opptatt av å følge med på veien enn å se på fartsnålen, og da er det fort gjort å ligge litt over. Men så mye som 20 km/t er det svært sjelden jeg er over, kanskje ved forbikjøringer der jeg vil utføre den så fort og trygt som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fotoboksen tar kun en måling om gangen, og måler alle som passerer et gitt punkt.

Er det noen grunn til at vanlig måleutstyr ikke skulle klare dette? Om poltiet har lyst?

 

Dette er mulig med mye utstyr, men det er svært begrenset hvor mange de har kapasitet til å stanse.

I praksis stanses man ikke så lenge man følger trafikken i det feltet man skal følge (normalt sett høyrefeltet)

 

Ved bruk av laserpistol som måleinstrument skal man normalt sett få anledning til å se målingen (altså dersom dette lar seg gjennomføre), det fordrer at ikke neste måling blir gjort før den første har fått se.

Lenke til kommentar

Da opptrådte du jo som en skikkelig godtroende nisse da.

Jeg finner heller ingen beskrivelse av denne kontrollmetoden i instruksen for trafikktjeneste..

Du skriver om radarkontroll, og deretter om at dere alle er tatt for samme hastighet.. Det tyder på at en bil ble målt, og resten bøtelagt som følge av den målingen.

 

Ja mulig en opptrådde som det i dine øyne, men når Politiet stopper meg og sier at;

 

Vi har hatt radarkontroll og vi har målt at du (og resten av denne rekken) har kjørt for fort, vi har målt din hastighet til 92 km/t. Jeg så jo selv også radaren (og politibilen) når jeg kjørte forbi den, men da var det jo for seint å gjøre noe med det. Da ser en jo også automatisk på speedometeret i bilen....., så da visste jeg selv også at jeg hadde kjørt for fort, jeg oppdaget at mitt speedometer viste mer enn de målte 92 km/t, for det viste ca 95-96 km/t når jeg tittet ned på det.

 

Den samme hastigheten hadde også en av de jeg kjente (nr 2 i rekken) sett at han hadde på sitt speedometer (spurte han for noen minutter siden), han jeg kjente i midt av rekka så aldri radaren og heller ikke ned på speedometeret sitt, men han protesterte heller ikke så lenge at hele rekka var målt i samme hastighet som Politiet sa til ham, slik ordla han seg til meg når jeg spurte ham om dette for noen minutter siden.......

 

Så hva en skal prostere på der forstår ikke jeg.......

Det handler om å ta ansvar for sine egne handlinger, ikke hva alle andre gjør......

Endret av fotonisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den strekningen jeg snakker om er der det er 80-sone og de fleste kjører i 100. Jeg pleier vanligvis ikke å være en sinke i trafikken, men akkurat på den strekningen så blir jeg konstant forbikjørt fordi jeg ikke vil bli bøtelagt på flere tusen.

Hvorfor ikke bare følge fartsgrensen? Gi blaffen om andre kjører fortere, det får være deres sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om en kjører for fort så kan en bli det, har selv en fartsbot hvor jeg ble bøtelagt for å holde 92 km/t i en 80 sone. Jeg lå nest sist i rekke på ca 20 biler, og hele rekka ble stanset i et avkjøringsfelt fra den veien vi kjørte på. Det var en "god og gammeldags" radar kontroll som vi alle kjørte forbi i den samme hastigheten, og samtlige ble bøtelagt. Så dette er riktignok noen år tilbake, men det kan skje, for jeg har som sagt selv fått bot for nettopp det.

 

Dette er kanskje ikke std prosedyre for hvordan det blir gjort av Politiet i dag, men det hjalp i hvert fall ingenting å si at en bare fulgte trafikken.......

Dersom samtlige i denne rekken ble bøtelagt for samme overtredelse er det grunn til å tro at det ikke holder mål juridisk.

 

Fordi?
Lenke til kommentar

For at man skal kunne gjøres ansvarlig må det foreligge en konkret måling av den aktuelle bilen.

Det vil i et slikt tilfelle forekomme avvik mellom bilene i rekken, da det skal svært mye til for å holde en helt konstant hastighet og avstand.

 

Det vil derfor være et usikkerhetsmoment involvert, ved at det neppe er foretatt en måling av hver enkelt bil.

Lenke til kommentar

Det som er merkelig er at ligger jeg i 110 på speedometeret inn mot Oslo i 100 sonen noe som etter missing er rund 102-103 må jeg konstant ligge i venstre feltet og kjøre forbi når man kommer inn til 90 og 80 sonene og reduserer farten kommer bilene som jeg har passert og som har lagt i 85 i 100 sonen blåsende forbi.

 

Konklusjon er at mesteparten av befolkningen i Oslo og omegn er Idioter.

Lenke til kommentar

Det skyldes ikke bare fartsblindhet, men trolig først og fremst det enkle faktum at 80 på mange motorveistrekninger oppfattes som kunstig lav hastighet.

 

100/110 kan nok virke riktigere, og man holder seg da nærmere fartsgrensen all den tid man føler at hastigheten er fornuftig.

Lenke til kommentar

Det er trolig det viktigste argumentet i denne sammenheng.

Trolig ville også omfanget av brudd på fartsgrensene også blitt vesentlig redusert dersom man i fastsettelsen av fartsgrenser til en viss grad hadde tatt folks følelser med i betraktning..

 

Enkelte steder i utlandet har man etter sigende gjort dette med godt resultat..

Lenke til kommentar

Vanligvis så vil ein sleppe unna ved å følge trafikken dersom fartsoverskridelsen er liten eller moderat. Men ein har ingen garanti dersom ein kjøyrer over fartsgrensa.

 

Mange her undervurderer også politiets muligheiter for å bevise fartsovertredelsen. Ein heilt nøyaktig fartsmåling er kun nødvendig når straffereaksjonen skal være på eit bestemt nivå. Det er f.eks ikkje noke problem å at politiet bruker gjennomsnittsfart for å dokumentere at kjøyretøya holdt ei fart som var over fartsgrensa, over lappegrensa, over grensa for ubetinga fengsel, osv. Så lenge det ikkje blir skrevet ut bøter som er større enn det som kan dokumenterast så vil dette holde i ei eventuell rettsak.

 

Så ein kan fortsatt bli bøtlagt, men risikoen er mindre når ein følger trafikken, og om ein fyrst blir tatt så vil også straffa bli vesentlig lavare enn ellers då ein legger inn ein dugelig sikkerheitsmargin.

 

 

Ein kan også bli bøtlagt kun basert på politimannens vitneforklaring, men då på bakgrunn av brudd på vegtrafikklova § 3 for uaktsom kjøyring.

Lenke til kommentar

 

Den strekningen jeg snakker om er der det er 80-sone og de fleste kjører i 100. Jeg pleier vanligvis ikke å være en sinke i trafikken, men akkurat på den strekningen så blir jeg konstant forbikjørt fordi jeg ikke vil bli bøtelagt på flere tusen.

Hvorfor ikke bare følge fartsgrensen? Gi blaffen om andre kjører fortere, det får være deres sak.

 

 

Det er hva jeg gjør. Ligger litt over for å ikke skape for stor fartsforskjell, men jeg kjører en del saktere enn resten av trafikken og føler meg litt som en dust, selv om jeg kanskje er unntaket.

Lenke til kommentar

Overhodet ingen grunn til å føle seg som en dust fordi du kjører saktere enn resten av trafikken. Kjør etter fartsgrense, forhold, kjøretøy og evne, da gjør du trafikken tryggere og livet mindre stressende. Så kan du heller slippe forbi trafikken bak innimellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er virkelig godtroende..

 

Det er nok derfor man har innført 70-sone på Ring3, en vei der trafikken skilles med midtdeler..

 

Fartsgrensene er i stor grad politisk styrt, og denne nullvisjonen har faktisk ikke så mye med det å gjøre som mange liker å tro.

 

Dessuten fører disse endrede fartsgrensene til at mange i enda større grad mister respekten for fartsgrensene, og at man da får større hastighetsforskjell mellom trafikanter i samme retning.. Det utløser igjen flere forbikjøringer og mer irritasjon, noe jeg vanskelig kan se at reduserer risikoen for ulykker med død eller alvorlig personskade.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at dette er den eneste grunnen, men det er en viktig grunn. Miljøhensyn er også inne i bildet, og risiko for ulykker i samme kjøreretning.

 

Du har jo helt rett i at dette er politikk. Politikken er at vi skal forsøke å gjøre mye for å unngå at folk blir drept i trafikken, og det syns jeg er bra. Så kan man alltids diskutere hva som virker, og hva som ikke virker.

 

Når det gjelder lavere fartsgrenser, så blir det som oftest færre dødsulykker når man reduserer fartsgrensen. Dette er godt dokumentert, du kan for eksempel lese mer på linken nedenfor om du er interessert:

http://tsh.toi.no/doc660.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...