Gå til innhold

Eiendomsskatt og landbrukseiendom

-Léon-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les her: http://www.bondelaget.no/eiendomsskatt/category3403.html

Eiendomsskatt på verdien av bolig/våningshuset, men ikke på selve eiendommen. Det skal slik jeg har forstått det også tas hensyn til at våningshus på gårdsbruk er mindre verdt (og vanskeligere omsettelig) enn tilsvarende bolighus på boligtomt, på grunn av bo&driveplikt og lignende forhold, altså at huset ikke kan selges alene, men bare sammen med en større eiendom.

Inntil nylig har det vært slik at kommunene har måttet eiendomsskatt-taksere hvert enkelt hus selv (ingen takstmenn inne i bildet, bare en helt enkel beregning ut fra areal, byggeår og kanskje et spørreskjema til huseier) -det er bare et år siden (altså, med virkning fra skatteåret 2014) de fikk adgang til å gå ut fra ligningsverdien. Om de gjør det regner jeg med de må regne om fra ligningsverdi til markedsverdi, for at det skal bli korrekt i forhold til hus taksert på "vanlig" måte, men det har jeg ikke sett noen regel om..

(Se svaret mitt i denne tråden.)

Hvordan akkurat din kommune praktiserer dette er nok umulig for oss å svare på.

Lenke til kommentar

Les her: http://www.bondelaget.no/eiendomsskatt/category3403.html

Eiendomsskatt på verdien av bolig/våningshuset, men ikke på selve eiendommen. Det skal slik jeg har forstått det også tas hensyn til at våningshus på gårdsbruk er mindre verdt (og vanskeligere omsettelig) enn tilsvarende bolighus på boligtomt, på grunn av bo&driveplikt og lignende forhold, altså at huset ikke kan selges alene, men bare sammen med en større eiendom.

Inntil nylig har det vært slik at kommunene har måttet eiendomsskatt-taksere hvert enkelt hus selv (ingen takstmenn inne i bildet, bare en helt enkel beregning ut fra areal, byggeår og kanskje et spørreskjema til huseier) -det er bare et år siden (altså, med virkning fra skatteåret 2014) de fikk adgang til å gå ut fra ligningsverdien. Om de gjør det regner jeg med de må regne om fra ligningsverdi til markedsverdi, for at det skal bli korrekt i forhold til hus taksert på "vanlig" måte, men det har jeg ikke sett noen regel om..

(Se svaret mitt i denne tråden.)

Hvordan akkurat din kommune praktiserer dette er nok umulig for oss å svare på.

Takk for tilbakemeldingen, jeg bor i Bergen.

Kommer vel bare til å vente til jeg får et brev der det sikkert står litt mer informasjon. Håper på det beste =)

Om man regner eiendommen min som en vanlig eiendom så kom det til å koste meg 8900.- i året, vanvittig mye for 1 person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...