Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gammalt nettverksutstyr - ok for dagens linje?

Anbefalte innlegg

Pga omrokkeringer i kåken må jeg flytte stasjonær PC til underetasjen. Dvs at jeg må la denne løpe på trådløst som hittil har gått på kablet nettverk.

Jeg kjøpte for to år siden en trådløs router fra TP-LINK (TL-WR740N 150Mbps 11n Router) for å koble til mobiltelefoner og en laptop. Jeg valgte derfor en billig og enkel en.

For syv år siden kjøpte jeg et nettverkskort fra Linksys (Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g) som ikke har vært i bruk på en stund men som jeg kan smelle i PCen.

Jeg har lite snøring på produkter og standarder innenfor nettverksarenaen og lurer i grunn på om noen smarter hoder kan svare meg på om dette er tilstrekkelig for dagens nettlinje på 25/5 fra canal digital. Vil produktene jeg har bli en flaskehals og at jeg mister potensiale i nettlinjen?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wireless G kan nok klare opp til 54 Mbps.

Så 25 mbit bør være mulig om det er kort vei til ruteren og fri sikt.

Men om det skulle være et stykke unna koster det neppe mye for wireless AC av billigst sort ca 300 kr.

Eventuelt homeplug bør fungere bra her.

Enkleste er å prøve å se, verstefall får kun kun 15- 20 mbit. Hvis det er mye mur eller en del vegger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok. Med kabel har jeg lastet ned med ca inntil 2,4 mb/s. Jeg har forstått at dette er det høyeste med 25/5 linje? (Er det her vi snakker om forskjell på bits`n bytes?)

Så jeg vil fremdeles kunne oppnå nevnte hastigheter på 54 Mbps?

Men da forstår jeg hvertfall at routeren ikke byr på begrensninger...

Edit: så ikke innlegg til andrull. Greit, skal prøve istedenfor. Jeg skjønner at det ikke kan gis et sikkert svar i dette tilfellet. Takk for hjelpen begge :)

Endret av Huffe
Lenke til kommentar

Ja. Linjen din er nok oppgitt i bits, det du målte er nok i bytes.
2,4 MBps = 19,2 Mbps (for å konvertere til bits, multipliser med 8)

Ergo får du nok litt mindre enn det du betaler for, dog ikke unormalt.

Om trådløse nettet vil holde deg igjen med 19,2 Mbps er dog fortsatt ganske usikkert. Det er sånn ca. rundt det jeg ville forventet at det trådløse klarer, så noen massiv flaskehals vil jeg ikke gjette på.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

54 Mbps er hele båndbredden under ideelle forhold, uten kryptering, overhead o.s.v.

I praksis så måler man som regel opp/ned hastighet separat, da må du dele på 2, og vil da ha en max hastighet på 54/2=27Mbps hver vei under ideelle forhold. Legg på kryptering, litt overhead, forstyrrelser, så vil du få ca 20-22 Mbps, eller opp mot 25 Mbps hvis du er veldig heldig.

Noen bruker 1/3 regelen, som stemmer bra hvis du har et par vegger, 2-3 naboer med trådløse nettverk som forstyrrer o.s.v, dvs båndbredden/3, f,eks 54 Mbps/3= 18 Mbps

Lenke til kommentar

Skjønner, 18 mbps skulle vel da bli ca 2,2 mb/s etter regnestykket Andrull oppga. Det er forsåvidt greit ettersom jeg synes all nedlastingshastighet over 2,0 mb/s er pirrende.

Håper ikke jeg blir skuffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...