Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Førerkortbeslag

MariusS

Anbefalte innlegg

Jeg ble etter en trafikkulykke for litt over tre uker siden inndratt kortet midlertidig. Jeg samtykket ikke til beslaget, hvilket betyr at om beslaget skal opprettholdes må dette innen tre uker sendes inn til retten.

Dette skjedde lørdag for over tre uker siden, og i dag var jeg i kontakt med de for å høre hva som skjer. De fortalte meg at de skulle sende det inn i dag da det var første virkedag etter som gjaldt. Men i henhold til lovdata er det innen tre uker. Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er eit krav om at politiet må bringe saka vidare innen tre veker, antallet virkedager har ingen betydning for den fristen.

Men den praktiske betydninga er liten når det fyrst er bestemt at saka skal vidare til retten. Du kan derfor hente førarkortet hos politiet eller kreve det tilsendt i posten alt i dag, men du vil nok om kort til få ny beskjed om å levere det inn igjen dersom retten beslutter at det skal være fortsatt beslag av førarkortet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper domstolloven § 149 gjelder ved beregningen av fristen etter vtrfl. § 33 (3). Den sier dette:

Ender en frist paa en lørdag, helgedag2 eller dag som etter lovgivningen er likestilt med helgedag3 forlenges fristen til den nærmest følgende virkedag.

Med andre ord: Så lenge de sender det til retten i dag er fristen overholdt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det de sa etter å ha ringt litt rundt var at fristen gikk ut den 3, ikke påfølgende virkedag. Mener selv at det ikke var grunnlag for førerkortbeslag, men vi får se hva de kommer frem til. Er ganske avhengig av kortet på jobb, så noen dager ekstra med førerkort betyr nå ihvertfall at jeg tjene noen kroner igjen.

Lenke til kommentar

Se imidlertid dette punktet fra Politidirektoratets håndhevingsinstruks, RPOD-2007-1:

I tilfeller der vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd gir hjemmel for tap av førerett (uaktsom kjøring/fartsovertredelse m.v. og føring av motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet mellom 0,2 og 0,5 promille) gjelder følgende:

Dersom tingrettens kjennelse for beslag ikke foreligger innen 3 uker fra beslagstidspunktet, eller fra tidspunktet for tilbakekall av samtykket til beslag, skal førerkortet utleveres til førerkortinnnehaveren hvis han krever det. Dette gjelder ikke hvis retten har gitt underretning om, eller på forespørsel opplyser at kjennelse vil bli avsagt innen få dager. En slik melding fra tingretten innebærer at førerkortet kan holdes beslaglagt i inntil 4 uker i de tilfelle rettens avgjørelse først foreligger etter at fristen på 3 uker er utløpt. Politidirektoratet har mottatt en rekke henvendelser fra politiet med spørsmål om hvordan man skal forholde seg til beslaget i de tilfelle der kjennelse ikke foreligger innenfor fristen som er nevnt ovenfor. Førerkortet må da utleveres. Dette er meget uheldig og viser viktigheten av at spørsmålet om beslag sendes tingretten umiddelbart etter at beslaget er besluttet opprettholdt av politijurist.

I tilfeller der vegtrafikkloven § 33 nr. 1 annet og tredje ledd gir hjemmel for tap av førerett (kjøring i påvirket tilstand, etterfølgende nytelse av alkohol m.v.), og hvor ileggelse av straff medfører obligatorisk tap av førerett, har førerkortinnehaveren ikke krav på utlevering av førerkortet, selv om det går mer enn fire uker før tingrettens kjennelse foreligger. Av hensyn til siktede bør begjæringen om beslag også i disse tilfellene oversendes tingretten umiddelbart med eventuell ettersendelse av blodprøveresultat og andre etterforskningsdokumenter.

Lenke til kommentar

Som regel får man vel igjen lappen i retten dersom man er avhengig av bil på jobben?

Staten taper jo penger på dette da det resulterer i at du blir arbeidsledig.

Så fremt det ikke var noe rus inn i bildet.

Praksisen har normalt vært motsatt. At det fordi ein er avhengig av sertifikatet for å kunne jobbe er det ekstra alvorlig at ein har tatt så lett på trafikksikkerheita.

Speler nok ingen rolle om førarkortbeslaget kjem som følge av rus, fartsoverskridelse eller uoppmerksomheit som førte til ulykke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke rus inn i bildet og farten var under fartsgrensen. Det som skjedde var at jeg kom over i feil kjørebane grunnet glatt vei og sørpe. Rakk ikke å reagere raskt nok og traff en annen bil. Heldigvis ikke noen alvorlige skader på noen av oss, kun blåmerker etter airbag og belte.

Jeg er ikke yrkessjåfør, men jobber på flyplass og er da avhengig av førerkort for å kjøre utstyret der. Jeg kan få dispens fra politiet for å kjøre der da det er avsperret område og ikke noe av det jeg kjører går raskere enn 20-30 km/t. Problemet er at Luftfartstilsynet ikke godtar det. Dessuten er det ikke alltid det går busser til eller fra, noe som også er et lite problem.

Vet ikke om de vil se på det annerledes da enn om jeg hadde vært yrkessjåfør?

Ellers synes jeg det er litt merkelig at det straffes hardere å gjøre feil i trafikken til forskjell til flybransjen. Om en pilot skulle være innblandet i en ulykke eller hendelse, skal det være grov uaktsomhet til stedet før man evt. mister sertifikatet. Man ser at dette er en bedre måte å få piloter til å innrømme feil og rapportere ting slik at han/hun og også andre kan lære av dette og unngå at det skjer i fremtiden.

Dette vil være vanskeligere å oppnå om man skulle være redd for å miste sertifikatet, og dermed lar være å si fra om hendelser. Dette ville uten tvil svekket sikkerheten i bransjen.

Lenke til kommentar

jeg kan ihvertfall komme med noen personlige erfaringer da jeg sitter i samme båt, får igjenn lappemn i slutten av januar.

Jeg godtok ikke beslag, og dagen etter 3-ukers fristen krevde jeg lappen tilbake, noe jeg fikk.

En uke etter det ble jeg innkalt til rettsmøte hvor det skulle vurderes hvorvidt lappen skulle tas inn og beslaglegges inntil en eventuell dom. Siden dato var satt ga jeg bare fra meg førerkortet, jeg hadde tross alt ingen faktisk argumenter å slå i bordet med.

Utover det kan jeg si at det skal SVÆRT mye til for at man får lappen tilbake pga et behov, jobb hjelper ikke, likhet for loven veier tyngre. Jeg vil tro det bare er i helt ekstraordinære tilfeller man kan få tilbake lappen.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å få tilbake lappen er kun aktuelt dersom det at du ikkje har sertifikat går urimelig mykje utover nokon andre. Eksempler på slike situasjonar som har blitt gitt er dersom nokon i nærmaste familie er avhengig av at du kan kjøyre dei til sjukehuset for kreftbehandling to gongar i veka, eller at barn som du har omsorg for ikkje får gå på skule/barnehage pga at du bur ein plass der det ikkje går buss.

Det er sjølvsagt lov å sende ein søknad om dispansasjon, men skal du ha ein sjangs for å få medhold så du ha svært tungtvegande argument som går utover at du mister jobben.

Lenke til kommentar

Det er eit krav om at politiet må bringe saka vidare innen tre veker, antallet virkedager har ingen betydning for den fristen.

Men den praktiske betydninga er liten når det fyrst er bestemt at saka skal vidare til retten. Du kan derfor hente førarkortet hos politiet eller kreve det tilsendt i posten alt i dag, men du vil nok om kort til få ny beskjed om å levere det inn igjen dersom retten beslutter at det skal være fortsatt beslag av førarkortet.

Vegtrafikkloven § 33 sier at politiet må bringe beslagsspørsmålet inn for tingretten innen tre uker. Jeg synes ikke det er åpenbart at politiet har anledning til å be tingretten beslutte fortsatt beslag dersom politiet oversitter denne fristen. Var det slik, får jo treukersfristen mindre reell betydning. Jeg vet det er rettspraksis om dette, men har det ikke tilgjengelig nå.

For øvrig:

Hvis politiet velger å be tingretten beslutte fortsatt beslag, og tingretten tar saken til behandling, vil det bli berammet et rettsmøte som trådstarter vil få innkalling til. Trådstarter kan i så fall stille med advokat, men må betale for det selv.

Som andre har påpekt, har det liten betydning i saker om førerkortbeslag om man får problemer med jobben hvis lappen ryker. Men dette gjelder ikke like strengt i saker som bare gjelder midlertidig beslag, dvs. beslag frem mot selve straffesaken skal behandles. I slike saker har behovet for førerkort mye større betydning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...