Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

BØK3651 Strategisk økonomistyring - BI V2015


Anbefalte innlegg

Hva skal folk ha med på eksamen?

 

Kan ærlig si at jeg er HELT grønn her. Håper bare på å stå, ingen god karakter. 

 

Med jobb ved siden og bacheloroppgave og kommunikasjonsoppgave har dette falt ned på prioriteringslisten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal folk ha med på eksamen?

 

Kan ærlig si at jeg er HELT grønn her. Håper bare på å stå, ingen god karakter. 

 

Med jobb ved siden og bacheloroppgave og kommunikasjonsoppgave har dette falt ned på prioriteringslisten...

 

 

Samme her :( :( Kommunikasjon har også blitt nedprioritert... .

 

Jeg tar med perm med løsning av oppgavene vi har gjort i timen, notater fra timene, utskrift av alt som ligger på itslearning og tidligere eksamener med løsningsforslag. I tillegg tar jeg med briefcase, artikkelsamnlingen og studieguide for strategisk økonomistyring. 

 

Evt. formler fra tidligere fag om kreditttid osv. Føler jeg burde ta med mer, men vet ikke hva. 

Lenke til kommentar

 

Hva skal folk ha med på eksamen?

 

Kan ærlig si at jeg er HELT grønn her. Håper bare på å stå, ingen god karakter. 

 

Med jobb ved siden og bacheloroppgave og kommunikasjonsoppgave har dette falt ned på prioriteringslisten...

 

 

Samme her :( :( Kommunikasjon har også blitt nedprioritert... .

 

Jeg tar med perm med løsning av oppgavene vi har gjort i timen, notater fra timene, utskrift av alt som ligger på itslearning og tidligere eksamener med løsningsforslag. I tillegg tar jeg med briefcase, artikkelsamnlingen og studieguide for strategisk økonomistyring. 

 

Evt. formler fra tidligere fag om kreditttid osv. Føler jeg burde ta med mer, men vet ikke hva. 

 

Samme som siste mann men i tillegg nøkkeltall fra Briefcase, t tabeller til statistikk oppgaver og formler i statistikk. Har jobbet en del med faget men aner ikke hva som kan komme på eksamen

Lenke til kommentar

Noen som har gjort Oppgave 4b vår 2015 Hvor det spør om 

 

4b)Hvilke av de fem uavhengige variablene har med mer enn 99% sikkerhet signifikant betydning for salgsprisen? 

 

Fasit Svar: For en sannsynlighet på mindre enn 1% gir tosidig test («student»-distribusjon) en t-verdi på mindre enn 2,6 (ved oppgitt antall observasjoner og uavhengige variable). Dette betyr at alle de uavhengige variablene, bortsette fra ildsted, er signifikante på det angitte nivået.

 

Tabellen med T verdiene ser sånn ut, det som man skal se på

T verdi 2,68

T verdi -3,72

t verdi 3,06

t verdi 0,78

t verdi -3,44

 

Hvis t verdi er 2,6 med 99% tosidig test er da ikke alt under 2,6 ikke signifikant? Noen som kan hjelpe

Endret av Berry
Lenke til kommentar

Noen som har gjort Oppgave 4b vår 2015 Hvor det spør om 

 

4b)Hvilke av de fem uavhengige variablene har med mer enn 99% sikkerhet signifikant betydning for salgsprisen? 

 

Fasit Svar: For en sannsynlighet på mindre enn 1% gir tosidig test («student»-distribusjon) en t-verdi på mindre enn 2,6 (ved oppgitt antall observasjoner og uavhengige variable). Dette betyr at alle de uavhengige variablene, bortsette fra ildsted, er signifikante på det angitte nivået.

 

Tabellen med T verdiene ser sånn ut, det som man skal se på

T verdi 2,68

T verdi -3,72

t verdi 3,06

t verdi 0,78

t verdi -3,44

 

Hvis t verdi er 2,6 med 99% tosidig test er da ikke alt under 2,6 ikke signifikant? Noen som kan hjelpe

 

Kort forklart er dette statestikk og hypotesetesting. Du har en kritiskverdi på 2.6. Den blir da -2,6 og 2,6. I en tosidig test forkastes alle alternativer over 2,6 og under -2,6. Dvs at 0,78 blir det eneste alternative som er ritkig i denne sammenhengen. 

 

Litt vanskelig å forklare men håper du ble litt klokere:)

Lenke til kommentar

 

 

Hva skal folk ha med på eksamen?

 

Kan ærlig si at jeg er HELT grønn her. Håper bare på å stå, ingen god karakter. 

 

Med jobb ved siden og bacheloroppgave og kommunikasjonsoppgave har dette falt ned på prioriteringslisten...

 

 

Samme her :( :( Kommunikasjon har også blitt nedprioritert... .

 

Jeg tar med perm med løsning av oppgavene vi har gjort i timen, notater fra timene, utskrift av alt som ligger på itslearning og tidligere eksamener med løsningsforslag. I tillegg tar jeg med briefcase, artikkelsamnlingen og studieguide for strategisk økonomistyring. 

 

Evt. formler fra tidligere fag om kreditttid osv. Føler jeg burde ta med mer, men vet ikke hva. 

 

Samme som siste mann men i tillegg nøkkeltall fra Briefcase, t tabeller til statistikk oppgaver og formler i statistikk. Har jobbet en del med faget men aner ikke hva som kan komme på eksamen

 

man får 35%  briefcase, i tillegg til en case, en excel relateroppgave og i tillegg er regresjon/statestikk/metode oppgave.

 

Tar med meg bøk 4 boken, for tilfeldig teori. ser at alt som har vært før har gått igjen i denne boken på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

 

Hva skal folk ha med på eksamen?

 

Kan ærlig si at jeg er HELT grønn her. Håper bare på å stå, ingen god karakter. 

 

Med jobb ved siden og bacheloroppgave og kommunikasjonsoppgave har dette falt ned på prioriteringslisten...

 

 

Samme her :( :( Kommunikasjon har også blitt nedprioritert... .

 

Jeg tar med perm med løsning av oppgavene vi har gjort i timen, notater fra timene, utskrift av alt som ligger på itslearning og tidligere eksamener med løsningsforslag. I tillegg tar jeg med briefcase, artikkelsamnlingen og studieguide for strategisk økonomistyring. 

 

Evt. formler fra tidligere fag om kreditttid osv. Føler jeg burde ta med mer, men vet ikke hva. 

 

 

Jeg kan helt ærlig ikke se for meg en situason der jeg består denne eksamenen, så vurderer å levere blankt og så bruke resten av dagen på kommunikasjonsoppgaven min. Må uansett ta to valgfag neste semester for å fullføre graden, er ikke som om jeg blir ferdig nå. 

 

Da jeg startet BØK3651 sa faktisk flere at læreren var kjempegrei og praktisk talt la ut eksamen fordi han mente det var "umulig å få dårligere enn C". Det var i hvert fall ikke tilfelle. Synes faget er utrolig forvirrende og var lite hjelp å få. 

Lenke til kommentar

 

Noen som har gjort Oppgave 4b vår 2015 Hvor det spør om 

 

4b)Hvilke av de fem uavhengige variablene har med mer enn 99% sikkerhet signifikant betydning for salgsprisen? 

 

Fasit Svar: For en sannsynlighet på mindre enn 1% gir tosidig test («student»-distribusjon) en t-verdi på mindre enn 2,6 (ved oppgitt antall observasjoner og uavhengige variable). Dette betyr at alle de uavhengige variablene, bortsette fra ildsted, er signifikante på det angitte nivået.

 

Tabellen med T verdiene ser sånn ut, det som man skal se på

T verdi 2,68

T verdi -3,72

t verdi 3,06

t verdi 0,78

t verdi -3,44

 

Hvis t verdi er 2,6 med 99% tosidig test er da ikke alt under 2,6 ikke signifikant? Noen som kan hjelpe

 

Kort forklart er dette statestikk og hypotesetesting. Du har en kritiskverdi på 2.6. Den blir da -2,6 og 2,6. I en tosidig test forkastes alle alternativer over 2,6 og under -2,6. Dvs at 0,78 blir det eneste alternative som er ritkig i denne sammenhengen. 

 

Litt vanskelig å forklare men håper du ble litt klokere:)

 

Tusen takk...hadde funnet ut av det....man skal ikke prøve at finne ut av sånt når man har blitt trøtt og stressa :) Men forklaringen din var kjempefin Takk igjen for insatsen

Endret av Berry
Lenke til kommentar

Hei igjen. På vår 2015 oppgave 2b spør han om hvis det er lønnsomt å gi 2% rabbat mot betaling 14 dager raskere....I timen så ga han svar og brukte tabellen fra autavision med å gå fra 65 dager uten rabbat til 27 dager med rabbat og sier det lønner seg. Hvordan kan dette stemme når det er spurt om 10 dager men ikke 38 dager som det blir i hans svar?

Lenke til kommentar

 

Noen som har gjort Oppgave 4b vår 2015 Hvor det spør om 

 

4b)Hvilke av de fem uavhengige variablene har med mer enn 99% sikkerhet signifikant betydning for salgsprisen? 

 

Fasit Svar: For en sannsynlighet på mindre enn 1% gir tosidig test («student»-distribusjon) en t-verdi på mindre enn 2,6 (ved oppgitt antall observasjoner og uavhengige variable). Dette betyr at alle de uavhengige variablene, bortsette fra ildsted, er signifikante på det angitte nivået.

 

Tabellen med T verdiene ser sånn ut, det som man skal se på

T verdi 2,68

T verdi -3,72

t verdi 3,06

t verdi 0,78

t verdi -3,44

 

Hvis t verdi er 2,6 med 99% tosidig test er da ikke alt under 2,6 ikke signifikant? Noen som kan hjelpe

 

Kort forklart er dette statestikk og hypotesetesting. Du har en kritiskverdi på 2.6. Den blir da -2,6 og 2,6. I en tosidig test forkastes alle alternativer over 2,6 og under -2,6. Dvs at 0,78 blir det eneste alternative som er ritkig i denne sammenhengen. 

 

Litt vanskelig å forklare men håper du ble litt klokere:)

Kanskje jeg misforstår men er det ikke slik at variabelen er signifikant dersom den er større enn kritisk verdi, fordi da forkastes H0. Altså at sensorveiledningen er riktig?

Lenke til kommentar

Hei igjen. På vår 2015 oppgave 2b spør han om hvis det er lønnsomt å gi 2% rabbat mot betaling 14 dager raskere....I timen så ga han svar og brukte tabellen fra autavision med å gå fra 65 dager uten rabbat til 27 dager med rabbat og sier det lønner seg. Hvordan kan dette stemme når det er spurt om 10 dager men ikke 38 dager som det blir i hans svar?

Vi ble opplyst i forelesningen om at det er 38 dager og ikke 10 dager. Så er bare feil i oppgaven :)

Lenke til kommentar

 

Hei igjen. På vår 2015 oppgave 2b spør han om hvis det er lønnsomt å gi 2% rabbat mot betaling 14 dager raskere....I timen så ga han svar og brukte tabellen fra autavision med å gå fra 65 dager uten rabbat til 27 dager med rabbat og sier det lønner seg. Hvordan kan dette stemme når det er spurt om 10 dager men ikke 38 dager som det blir i hans svar?

Vi ble opplyst i forelesningen om at det er 38 dager og ikke 10 dager. Så er bare feil i oppgaven :)

 

Takk !!!! Trodde det men var ikke 100% skrev opp det han sa i forelesingen men fikk ikke resten med meg....feil i fasit kan gjøre meg gal :)

Lenke til kommentar

 

 

Hei igjen. På vår 2015 oppgave 2b spør han om hvis det er lønnsomt å gi 2% rabbat mot betaling 14 dager raskere....I timen så ga han svar og brukte tabellen fra autavision med å gå fra 65 dager uten rabbat til 27 dager med rabbat og sier det lønner seg. Hvordan kan dette stemme når det er spurt om 10 dager men ikke 38 dager som det blir i hans svar?

Vi ble opplyst i forelesningen om at det er 38 dager og ikke 10 dager. Så er bare feil i oppgaven :)

 

Takk !!!! Trodde det men var ikke 100% skrev opp det han sa i forelesingen men fikk ikke resten med meg....feil i fasit kan gjøre meg gal :)

 

 

Vet du hvordan de ulike nåverdiene regnes ut? Hvilke tall er det som brukes? :D 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei igjen. På vår 2015 oppgave 2b spør han om hvis det er lønnsomt å gi 2% rabbat mot betaling 14 dager raskere....I timen så ga han svar og brukte tabellen fra autavision med å gå fra 65 dager uten rabbat til 27 dager med rabbat og sier det lønner seg. Hvordan kan dette stemme når det er spurt om 10 dager men ikke 38 dager som det blir i hans svar?

Vi ble opplyst i forelesningen om at det er 38 dager og ikke 10 dager. Så er bare feil i oppgaven :)

 

Takk !!!! Trodde det men var ikke 100% skrev opp det han sa i forelesingen men fikk ikke resten med meg....feil i fasit kan gjøre meg gal :)

 

 

Vet du hvordan de ulike nåverdiene regnes ut? Hvilke tall er det som brukes? :D

 

Ja vi skal bruke foreleserens NNV utregninger. Skal ikke beregne dette selv. Excel skjemat som han har laget ligger på its learning under excel regneark: case autovision løsning og så velger du scenarioer NNV (sheet i excel) printer det ut og tar med til eksamen :)

Endret av Berry
Lenke til kommentar

 

 

Noen som har gjort Oppgave 4b vår 2015 Hvor det spør om 

 

4b)Hvilke av de fem uavhengige variablene har med mer enn 99% sikkerhet signifikant betydning for salgsprisen? 

 

Fasit Svar: For en sannsynlighet på mindre enn 1% gir tosidig test («student»-distribusjon) en t-verdi på mindre enn 2,6 (ved oppgitt antall observasjoner og uavhengige variable). Dette betyr at alle de uavhengige variablene, bortsette fra ildsted, er signifikante på det angitte nivået.

 

Tabellen med T verdiene ser sånn ut, det som man skal se på

T verdi 2,68

T verdi -3,72

t verdi 3,06

t verdi 0,78

t verdi -3,44

 

Hvis t verdi er 2,6 med 99% tosidig test er da ikke alt under 2,6 ikke signifikant? Noen som kan hjelpe

 

Kort forklart er dette statestikk og hypotesetesting. Du har en kritiskverdi på 2.6. Den blir da -2,6 og 2,6. I en tosidig test forkastes alle alternativer over 2,6 og under -2,6. Dvs at 0,78 blir det eneste alternative som er ritkig i denne sammenhengen. 

 

Litt vanskelig å forklare men håper du ble litt klokere:)

Kanskje jeg misforstår men er det ikke slik at variabelen er signifikant dersom den er større enn kritisk verdi, fordi da forkastes H0. Altså at sensorveiledningen er riktig?

 

 

Enig. Slik jeg forstår det skal man her teste om variablene er signifikante, ergo er nullhypotesen at de ikke er signifikante. Siden alle variablene bortsett fra ildsted ligger utenfor forkastningsområde (-2,6 - 2.6), konkluderer man med at det bare er ildsted som ikke er signifikant.

Lenke til kommentar

Hva skal folk ha med på eksamen?

 

Kan ærlig si at jeg er HELT grønn her. Håper bare på å stå, ingen god karakter. 

 

Med jobb ved siden og bacheloroppgave og kommunikasjonsoppgave har dette falt ned på prioriteringslisten...

 

Ja husker at jeg ikke klarte å fokusere på dette faget igår for vi hadde jo KOM og bacheloroppgave. Så endte opp med at jeg ikke dukket opp. Konter faget i år og selv om jeg har lest jevnt med dette så føler jeg meg fortsatt usikker på hva som vil skje imorgen.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva skal folk ha med på eksamen?

 

Kan ærlig si at jeg er HELT grønn her. Håper bare på å stå, ingen god karakter. 

 

Med jobb ved siden og bacheloroppgave og kommunikasjonsoppgave har dette falt ned på prioriteringslisten...

 

 

Samme her :( :( Kommunikasjon har også blitt nedprioritert... .

 

Jeg tar med perm med løsning av oppgavene vi har gjort i timen, notater fra timene, utskrift av alt som ligger på itslearning og tidligere eksamener med løsningsforslag. I tillegg tar jeg med briefcase, artikkelsamnlingen og studieguide for strategisk økonomistyring. 

 

Evt. formler fra tidligere fag om kreditttid osv. Føler jeg burde ta med mer, men vet ikke hva. 

 

Samme som siste mann men i tillegg nøkkeltall fra Briefcase, t tabeller til statistikk oppgaver og formler i statistikk. Har jobbet en del med faget men aner ikke hva som kan komme på eksamen

 

man får 35%  briefcase, i tillegg til en case, en excel relateroppgave og i tillegg er regresjon/statestikk/metode oppgave.

 

Tar med meg bøk 4 boken, for tilfeldig teori. ser at alt som har vært før har gått igjen i denne boken på en eller annen måte.

 

 

 

Hva er bøk4 boken? Jeg har jo selvfølgelig solgt unna en del av tidligere pensum bøker :(

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei igjen. På vår 2015 oppgave 2b spør han om hvis det er lønnsomt å gi 2% rabbat mot betaling 14 dager raskere....I timen så ga han svar og brukte tabellen fra autavision med å gå fra 65 dager uten rabbat til 27 dager med rabbat og sier det lønner seg. Hvordan kan dette stemme når det er spurt om 10 dager men ikke 38 dager som det blir i hans svar?

Vi ble opplyst i forelesningen om at det er 38 dager og ikke 10 dager. Så er bare feil i oppgaven :)

 

Takk !!!! Trodde det men var ikke 100% skrev opp det han sa i forelesingen men fikk ikke resten med meg....feil i fasit kan gjøre meg gal :)

 

 

Vet du hvordan de ulike nåverdiene regnes ut? Hvilke tall er det som brukes? :D

 

Ja vi skal bruke foreleserens NNV utregninger. Skal ikke beregne dette selv. Excel skjemat som han har laget ligger på its learning under excel regneark: case autovision løsning og så velger du scenarioer NNV (sheet i excel) printer det ut og tar med til eksamen :)

 

Takk for hjelp! Vi har ikke fått dette excel dokumentet her i Bergen. Hvor går du på skole hen? 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hei igjen. På vår 2015 oppgave 2b spør han om hvis det er lønnsomt å gi 2% rabbat mot betaling 14 dager raskere....I timen så ga han svar og brukte tabellen fra autavision med å gå fra 65 dager uten rabbat til 27 dager med rabbat og sier det lønner seg. Hvordan kan dette stemme når det er spurt om 10 dager men ikke 38 dager som det blir i hans svar?

Vi ble opplyst i forelesningen om at det er 38 dager og ikke 10 dager. Så er bare feil i oppgaven :)

 

Takk !!!! Trodde det men var ikke 100% skrev opp det han sa i forelesingen men fikk ikke resten med meg....feil i fasit kan gjøre meg gal :)

 

 

Vet du hvordan de ulike nåverdiene regnes ut? Hvilke tall er det som brukes? :D

 

Ja vi skal bruke foreleserens NNV utregninger. Skal ikke beregne dette selv. Excel skjemat som han har laget ligger på its learning under excel regneark: case autovision løsning og så velger du scenarioer NNV (sheet i excel) printer det ut og tar med til eksamen :)

 

Takk for hjelp! Vi har ikke fått dette excel dokumentet her i Bergen. Hvor går du på skole hen? 

 

Jeg er i Oslo...skal jeg sende skjemat til deg. Send meg epost og jeg kan fikse det :)

Lenke til kommentar

På noen av oppgavene ser jeg i sensorveiledningen at de har kommentert en del og skrevet om for eksempel hva laget har prioritert minst osv. Tenker på eksamen vår 2015 oppgave 5B. Får man 100 % på de oppgavene selv om man bare går rett til konklusjonen og viser hvor mye inntekten øker?

Endret av Audrey_Hepburn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...