Okerla Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Er blitt plassert i en litt vanskelig posisjon etter å ha vært å sett på bil. Jeg dro sammen med min far for å se på en bil som nylig ble lagt ut på Finn.no. Han hadde nylig solgt sin bil og trenger en ny en i forbindelse med jobb. Kort fortalt så vi over bilen og fikk tatt den på en liten kjøretur sammen med selger. Da vi kom tilbake pakerte vi bilen og min far og kjøper tok hverandre i hånden da de ble enig om en bestemt pris. Jeg stod sammen med de og fikk med meg betingelsene for salget. For å gjøre det helt formelt skulle vi opp å skrive kontrakt. Vi ble med selger opp i leiligheten. Selger begynte å skrive kontrakten, men før selger fikk fullført kontrakten ombestemte selger seg og ville ikke fullføre salget. Jeg vitnet hele prosessen, og salget ble gjort muntlig hvor begge parter ble enig om pris og tok hverandre i hendene. Det at selger angrer på salget på denne måten ble tatt dårlig i mot. Annonsen ble slettet fra Finn og partene skal begge ta kontakt med advokat. Spørsmålet mitt er om dette salget var legitimt og om selger har rett til å trekke seg på det tidspunktet. Spesielt når jeg er vitne til salget, og at vi har et vitne til over telefon som vet at en avtale ble gjort. Altså 2 vitner som er klar over denne avtalen. Takk for svar. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Hvordan kan en tredjepart vitne om en telefonsamtale? Hadde dere en konfresansesamtale? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Jeg er ingen jussekspert, men det er vel ikke noe dere kan gjøre ettersom dere ikke hadde en skriftlig avtale. Muntlig avtale betyr vel nada. :/ Hvordan kan en tredjepart vitne om en telefonsamtale? Hadde dere en konfresansesamtale?Read again. Jeg dro sammen med min far 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Han sier at de hadde et vitne til over telefon. Jeg ser for meg noe sånt: EDIT: Muntlig avtale skal jo være bindende den også, men så spørs det hvor mye energi man skal legge i det om det ikke er en særlig spesiell bil. Endret 4. januar 2015 av E.C. 3 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Da sier jeg sorry til affe90. som vet at en avtale ble gjortAntar at noen av dem ringte denne vedkommende og fortalte om hva som hadde skjedd. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Spesielt når jeg er vitne til salget, og at vi har et vitne til over telefon som vet at en avtale ble gjort. Det jeg lurer på: Hadde du en aktiv telefonsamtale mens dere inngikk en avtale? Jeg forstår bare ikke dette. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 spørs hvor mye et vitne med så nær familierelasjon har å si. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 I slike saker blir fort problemet at forskjellen mellom å ha rett og å få rett er ganske stor. At selger har møtt kjøper og deretter sletter annonsen er jo et moment i bevisspørsmålet, men om det alene er nok tviler jeg på. Alt som kan dokumenteres taler i din favør, men om det er nok er en annen sak. Du må klare å overbevise retten at det var inngått en muntlig avtale om salg av bilen om du vil tvinge gjennom et salg. Det er enklere sagt enn gjort. 1 Lenke til kommentar
Okerla Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Situasjonen var at selger ringte privat til en bilselger selger hadde vært i kontakt med. Han mente at prisen var for lav som også var en grunn til at hun ombestemte seg. Selger og kjøper gjorde det klart for han at avtalen var gjort og han anbefalte å ta kontakt med advokat. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Hvilken type bil snakker vi? En Golf til 20 000 kr eller en BMW til 200 000? Lenke til kommentar
Okerla Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Her er det snakk om en bil på over 200,000 kr Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Det er jo litt sært å ringe til en bilselger ETTER å ha blitt enig om pris for å høre om hvor mye man skal ta for bilen. Åpenbart har både faren din og selgeren som ble oppringt fått med seg at prisen var ferdig avtalt og handelen så å si i boks, så jeg tror at dere bør ta det som en salgstvist. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Som nemnt så er ein muntlig avtale like bindande som ein skriftlig men det kan være vanskelig å vinne fram i ei slik sak. Årsaken til avtalebruddet vil nok også kunne ha betydning. Om selger trakk seg basert på forholdet mellom avtalt pris og reell verdi så vil det være av betydning dersom forskjellen er stor og den eine parten har opptredd uredelig, som f.eks å lure nokon som har lite bilkunnskap til å kjøpe/selge ein bil til ein urimelig pris. Uansett så må du tenke over kva du vil oppnå med å reise sak. Etter kjøpslova så kan du kreve at kjøpet blir oppfylt, men kun dersom det ikkje foreligger ei hindring som selger ikkje kan overkomme, eller dersom ulempen eller kostnaden ved å oppfylle avtalen står i misslighold i forhold til kjøpers interesse. Eller du kan kreve erstatning for dei utgiftene som avtalebruddet har ført til, men då må du kunne dokumentere eit økonomisk tap. 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 ord mot ord.... lykke til. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Din far har sannsynligvis retten på sin side, men la det gå. Kjøp en annen bil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå