Gå til innhold

Mulig å ta førerkort i Polen?


omarsbok

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurte på om det var mulig å ta førerkortet i Polen. Det vil koste rundt 7000 kr for meg å ta den i Polen.

 

Men er det lov for meg som er norsk statsborger?

Har en fetter som bor der nede som jeg kunne oppholdt meg hos, bedre å spare 14 000 kroner ;)

Endret av omarsbok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok mest sannsynlig oppholde deg en stund der og evt melde flytting før du offisielt kan ta førerkortet der. Norge er jo pålagt til å akseptere EU/EØS-førerkort, så det går nok greit om du først får lappen i f.eks Polen.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å melde om flytting. Du må bare få tak i dokumenter som kan bevise avreise, opphold og tilbakekomst til minst 6 måneder. Det kan være at Polen krever at du bor der i minst 3 måneder før du kan kjøre opp også, men det er jeg ikke sikker på. Det var slik i Storbritannia ihvertfall.

Lenke til kommentar

haha er som å lese om meg selv detta. Har også en fetter i Polen og mamma mente jeg burde ta lappen i Polen.

 

Det ble aldri noe av sikkert fordi det blir mye stress med det ene og det andre, også kan de ikke så bra Engelsk osv, ossen skal man få lært skikkelig lix.

 

Men du kommer sikkert igjennom det, men det ble aldri noe av for min del, men er som de sier over det må ha vært dokumentert at du har vært minst 6 mnd i Polen.

Lenke til kommentar

Med mindre du skal studere eller jobbe i Polen så har ikkje dette noke poeng.

 

Som nemnt så må du kunne dokumentere minst seks måneders samanhengande opphold i det landet du tar førarkortet i. Dei forskjellige landa har forskjellige reglar for når du får kjøyre opp, men dersom du tar lappen før du har budd minst seks måneder i det aktuelle EØS landet så er førarkortet berre gyldig i 3 måneder.

For å få bytta inn førarkortet og få permanent førarrett så må du oppfylle seksmånederskravet.

 

Så å flytte/feriere i polen i eit halvt år for å spare nokre tusenlappar vil ha lite for seg i dei fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Reglene beskrevet over er gamle, og endret. Innenfor EØS-området er det ikke lenger krav til oppholdslengde i det andre landet for å erverve førerkort. Det vil si at Norge ikke lenger krever seks måneders opphold i EØS-land for å at førerkortet skal anerkjennes i Norge, se førerkortforskriften § 9-4. Dette kravet gjelder kun opphold utenfor EØS.

 

Det samme gjelder for innbytte av EØS-førerkort.

 

Merk at "oppkjøringslandet" har rett til å kreve at du oppholder deg i det landet en viss periode for å kunne få førerkort der. Norge har i teorien ikke et slikt krav, men trinnopplæringen og godkjenningsordningen for trafikklærere i trafikkopplæringsforskriften forutsetter at opplæringen gjennomføres i Norge. I praksis er det derfor et krav at du oppholder deg i Norge mens opplæringen foregår.

Lenke til kommentar

Som krikkert sier er det ikke (lenger) et krav om å oppholde seg minst 6 måneder utenfor Norge/i det aktuelle landet for å kunne bytte inn førerkortet, men mange EU land, og jeg vil tro nesten alle, har et eget krav om at du skal ha bodd der i minst 6 måneder eller lignende. Det er bare å melde seg inn i folkeregisteret i det aktuelle landet, altså "bo" i Norge og for eksempel Polen samtidig, men bare oppholde seg i Norge. Førerkortet er gyldig i Norge så lenge det er gyldig i det aktuelle EU landet, så du trenger ikke å bytte det inn til et norskt førerkort før om 10 eller 5 år hvis jeg ikke tar feil. Ville forsatt byttet det inn kjapt siden polske o.l. førerkort ofte blir forfalsket så da vil du nok bli stående en stund hvis du blir tatt i å kjøre fordi politibetjentene sannsynligvis blir veldig mistenksomme.

Lenke til kommentar

Det mest negative med å ta lappen i Polen er at det er faktisk er fullt mulig å kjøpe den uten å ta noen opplæring. (Selvfølgelig ulovlig og korrupt, men fullt mulig der.)

 

Dvs hvis "billigst mulig" er det eneste målet, så blir du sannsynligvis ikke noen god sjåfør.

(Mulig jeg er forutintatt men kjører ganske mye og har etterhvert et bestemt inntrykk av at PL-sjåfører (i likhet med flere øst-EU land) er noen hakk under når det gjelder trafikale ferdigheter.)

 

Beregn ellers at en vanlig skade med bonustap fort utgjør 40 000 - 60 000 kr i ekstra forsikingspremie over tid (pga bonustap) og da er det kanskje ikke like lurt med "billig-lappen" kontra en god faglig opplæring i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil ikke påstå Norge har verdens beste sjåfører heller akkurat... noe man ville trodd med alle kursa vi har her.

 

Kjører man i 2 felts lenge nok ved siden av en bil og ligger ett hestehode foran kan du banne på at det blir kappkjøring. Jeg prøvde selv når jeg kom hjem fra polen fordi jeg feira Jula der nede med familien, fordi i Polen er det mange felt og de driter i om det ser ut som ett race, de skal bare fram, mens her i Norge ser de på det som en utfordring skal heller gasse på av en eller annen grunn.. hmm rart..

Lenke til kommentar

Vil forsatt påstå at den gjennomsnittlige sjåføren i for eksempel Tyskland, som jeg anser som landet som har en av verdens flinkeste sjåfører, er mye flinkere enn en gjennomsnittlig nordmann, selv om de ikke har mange kurs osv.

 

Tyske sjåfører er ikke særlig bedre enn øst-EU. Mulig de har disiplin på Autobahn, men ellers ikke.

Før Tyskland ble gjenforent har jeg endel episoder der jeg har kjørt forbi diverse D-registrerte biler i Norge. Ganske ofte gasset da de tyske sjåførene på idet jeg påbegynte forbikjøringen - noe som er både ulovlig og farlig.

 

I nyere tid er det mer bobiler og saktekjøring som er problemet. Skal man på sightseeing mener jeg en heller bør stoppe på egnet plass og se på utsikten framfor å ligge i 40 over diverse fjellparti f.eks.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

I speak from experience! Jeg har tatt grunnkurs i Norge og resten i Polen. Det er både positive og negative sider av å ta lappen i Polen. 

 

+ : det er ja billig; og de krever mer av deg, så du blir bedre forberedt;

- : veldig få av dem snakker bra nok engelsk; biler kan være gamle

Endret av bjornanders01
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har skjønet at det er mulig og forfalske opphold i polen , samt dukumentene for kjøretimer , som resulterer i at du kun trenger og fly ned ta oppkjøring og sitte igjenn med førerkort til klassen du ønsker , ifølge en jeg jobbet med som hadde polsk førerkort som hadde gjort dette , førerkorte var ekte , men alt av dokumenter som ledet opp til det var ikke ekte .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...