Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å kjøre fremmede gratis?

*F*

Anbefalte innlegg

Som kjent er pirat-taxi virksomhet ulovlig.

Og måten dette avdekkes på er gjerne å spør passasjerene om dem kjenner fører, og ev stille et par oppfølgingspørsmål.

Men hva om passasjerene sier dem ikke kjenner fører, men at dem heller ikke betaler noe for turen, og fører forteller det samme?

Hvordan vil politiet, eller rettsapparatet stille seg til dette?

Jeg kan ikke se at det skal være mulig for politiet å bevise noe som helst, selv om man kanskje kan si at det å kjøre gratis virker "rart". Jeg kan dog se for meg at folk som akkurat har fått lappen kunne gjort det bare for morro.

Jeg kom også på en annen ting jeg lurer på, akkurat i samme gata.

Hva om man blir ferska med ei prostituert, men begge sier at det var gratis, hvordan vil det gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg plukker nesten alltid opp haikere hvis jeg skal samme vei.

Det har jeg gjort siden jeg fikk lappen. Min første haiker var en pensjonert fabrikkarbeider som skulle på julebord.

Jeg har aldri hørt at haik er ulovlig, og jeg krever ikke betalt for det.

Jeg har aldri vært organisert i noe pirattaxi-nettverk, men jeg stopper i busslomma hvis det står noen der med haiketommel.

Som regel hyggelige folk.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg plukker også opp haikere... sist en veldig hyggelig polsk mann/gutt som jobbet på en gård i trøndelag mot kost/losji og lommepenger, dette var selvsagt på dagtid.

Blir man stoppet regelmessig på helg og nattestid med fremmede bereusede "gratispassasjerer" så kan det vel bli rettet mistanke mot deg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

De fleste haikere er fra Polen og Litauen.

Jeg fører ikke statistikk, men jeg har fraktet et par unge, polske menn til et kirkemøte, de utdannet seg til prester. Og et par unge damer fra Litauen skulle til Prekestolen.

Når jeg kjører bilen til verkstedet, pleier jeg av praktiske årsaker å haike hjem igjen.

Det er nesten alltid en polsk håndtverker som tar meg med. (ikke den samme fyren, altså)

En av dem sa at haiking er en mye større del av kulturen der borte.

Jeg har også plukket opp folk som åpenbart var en fare for seg selv, som en narkis som hoppet foran bilen for å få meg til å stoppe.

Bedre å frakte ham hjem, enn at han hopper foran et vogntog som ikke klarer å bremse...

Lenke til kommentar

Det er straffbart å bryte yrkestransportlova, og yrkestransportlova setter (blant annet) forbud mot to ting:

- Å gjøre seg næring av å drive persontransport mot vederlag uten løyve ("Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve", yrkestransportlova § 4 første ledd første punktum).

- Å utføre persontransport mot vederlag på drosjelignende måte, når tilbud om transport blir rettet mot allmennheten på offentlig sted ("Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass", yrkestransportlova § 4 første ledd annet punktum)

"På liknande måte som drosje" betyr først og fremst at man kjører uten rute, men kjører fra eller til et spesifikt punkt. Begge vilkårene krever at det er ytt et vederlag. Vederlaget trenger ikke være stort, og det trenger ikke dekke kostnadene ved kjøringen. Det trenger ikke være vederlag i penger, men det må ha en tilknytning til kjøringen.

For at det skal foreligge et straffbart lovbrudd må det altså kunne bevises at det er eller vil bli ytt et vederlag som dekker kjøringen. Som regel vil passasjeren(e) oppgi dette, men gjør de ikke det så er det vanligvis minst én person som har en uvanlig mengde kontanter på seg som han sliter med å forklare hvor kommer fra / hva det skal til. Tre tohundrelapper i bilen til en fyr fra Follo, stanset på Romerike på vei ut av Oslo med tre personer han ikke kjenner fra Kløfta i bilen, lørdag kveld...

Det samme gjelder prostitusjon - vederlag er en sentral del av straffebudet.

Lenke til kommentar

Tre tohundrelapper er ikke i seg selv mistenkelig, men hvis summen er de eneste kontantene som finnes i bilen, sjåfør og passasjerer er relativt unge, og summen matcher noe passasjerene kunne delt likt, så er det en indikasjon på at sjåføren tar seg betalt.

Lenke til kommentar

Tre tohundrelapper er ikke i seg selv mistenkelig, men hvis summen er de eneste kontantene som finnes i bilen, sjåfør og passasjerer er relativt unge, og summen matcher noe passasjerene kunne delt likt, så er det en indikasjon på at sjåføren tar seg betalt.

Og indikasjon fører til?

Personlig legger jeg alle kontanter i bilen da jeg ikke gidder å ha de på meg... blir som regel flere tusen kroner før jeg tømmer boksen.

Lenke til kommentar

Dumt å innrømme på nettet, om noen vet hvor du parkerer.

Jeg har litt mynter i armlenet, nyttig hvis jeg må bruke et parkometer.

Det er alt. Vanligvis er lommeboka tom også, ca. 50 kroner i mynt. Men ved langturer liker jeg å ha en stor seddel i tilfelle jeg kjøper bensin, og kortet ikke virker.

Jeg synes virkelig ikke at kontanter i lommeboken beviser eller tyder på noe som helst.

Haikerne har sannsynligvis også lommeboka full av norske sedler, i tilfelle de kommer til et hotell, taxi eller restaurant som ikke takler polske kort.

Mange av mine norske haikere er beruset, men jeg henter dem selvsagt ikke fra taxiholdeplassen. Jeg plukker dem opp på impuls fra busslomma hvis de bruker haiketommel eller holder en plakat med destinasjon påskrevet.

Jeg og de fleste haikerne er relativt unge. Men jeg håper virkelig politiet trenger mer enn som så for å kunne lage problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

haikere plukker jeg opp selv i blandt, men det jeg tenker meg er å stoppe utenfor et utested og ta med et par random fulle personer.

Jeg skjønner mye kontanter kan virke misstenkelig, men er det tilstrekkelig?

Går ofte med flere tusen i lomma, og jeg er både ung, og ikke noe spesielt rikere en folk flest.

Er vel mer det at jeg ikke bruker kontanter, så samler det seg opp

Lenke til kommentar

Dumt å innrømme på nettet, om noen vet hvor du parkerer.

Bilregnr?

Virkelig folkens... de fleste biler har vel uansett salgbare verdier i seg som er mer verdt enn ett par tusenlapper!!

Så er man intressert i penger å verdier så tjener man mer på å bryte seg inn i tilfeldige biler enn å bryte seg inn i min.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det lov å kjøre fremmede. Det er bare ikke lov å gjøre næring av det (ta betalt). Men passasjeren kan gi deg penger som gave, så lenge det ikke er betaling for turen, da må du si. "nei, jeg kan ikke ta imot disse pengene ettersom det strider imot loven å ta betalt for skyss uten løyve".

Easy piecy.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Og indikasjon fører til?

Er indikasjonen sterk nok, at du bør ha en rimelig god forklaring for at det skal anses som noe annet enn vederlag.

Jeg synes virkelig ikke at kontanter i lommeboken beviser eller tyder på noe som helst.

Haikerne har sannsynligvis også lommeboka full av norske sedler, i tilfelle de kommer til et hotell, taxi eller restaurant som ikke takler polske kort.

Det tyder på at du har kontanter, noe som blant unge personer som har vært på byen og plukker opp pirattaxi hjem er relativt mer sjeldent nå enn det var før. Andre indikasjoner er f.eks. uttakstidspunktet (tre personer tar ut to hundre kroner like før turen, og sjåføren har tre tohundrelapper), og kontantsummens forhold til hva som er vanlig "piratpris".

Å plukke opp haikere vil dog antagelig ikke tilfredsstille "på lignende måte som drosje"-kriteriet.

Lenke til kommentar

Det er vel ganske få mennesker her i verden som vil på eget initiativ oppsøke tilfeldige fulle personer utenfor et utested som de vil kjøre hjem gratis. Sannsynligheten for at du enten har tenkt å tjene litt penger, rundstjele eller voldta noen er faktisk en del ganger høyere enn at du bare kjeder deg og vil kjøre noen hjem. Gratis.

Om du så absolutt føler for det så er det kanskje greit å ta kontakt med politiet i forkant og høre om hvorvidt de finner det ålreit eller ikke og om du kan havne i trøbbel.

Virkelig folkens... de fleste biler har vel uansett salgbare verdier i seg som er mer verdt enn ett par tusenlapper!!

Så er man intressert i penger å verdier så tjener man mer på å bryte seg inn i tilfeldige biler enn å bryte seg inn i min.

Hva da? Kamera? Laptop? Mobil? Stereo? Elektronikk er ikke så dyrt per i dag og mister ofte sin verdi rimelig fort. Ting som er lette å selge er ting som er mainstream, og mainstream er ikke spesielt dyrt. Alt annet enn kontanter innebærer en ekstra risiko ved salg, mens kontanter er umulig å spore gitt at du kommer deg vekk fra gjerningsstedet.

Skulle jeg stjele noe fra en bil så hadde jeg garantert gått for kontanter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel ganske få mennesker her i verden som vil på eget initiativ oppsøke tilfeldige fulle personer utenfor et utested som de vil kjøre hjem gratis. Sannsynligheten for at du enten har tenkt å tjene litt penger, rundstjele eller voldta noen er faktisk en del ganger høyere enn at du bare kjeder deg og vil kjøre noen hjem. Gratis.

Om du så absolutt føler for det så er det kanskje greit å ta kontakt med politiet i forkant og høre om hvorvidt de finner det ålreit eller ikke og om du kan havne i trøbbel.

Hva da? Kamera? Laptop? Mobil? Stereo? Elektronikk er ikke så dyrt per i dag og mister ofte sin verdi rimelig fort. Ting som er lette å selge er ting som er mainstream, og mainstream er ikke spesielt dyrt. Alt annet enn kontanter innebærer en ekstra risiko ved salg, mens kontanter er umulig å spore gitt at du kommer deg vekk fra gjerningsstedet.

Skulle jeg stjele noe fra en bil så hadde jeg garantert gått for kontanter.

Hva da... du nevner jo masse selv.

Ja, det finnes billig elektronikk men det finnes sannelig dyr elektronikk også.

Skal vi se... lommebøker, nøkler, dashcams, PC-er, verktøy, mobiler, nettbrett, tilfeldige ting som nettop er kjøpt. Skal ikke mye til for å komme opp i en gateverdi på en tusenlapp eller to skjønner du.

Lenke til kommentar

Tja, hvis du kjeder deg og vil ha en uforutsigbar kveld? :p Blir ikke mer spennende enn det, du vet aldri hvor vedkommende bor, eller om det er en drittsekk du plukker opp eller noen kjempehyggelige! :D

Det kan du ikke, så lenge du ikke tar betalt for det. Så ingen grunn til å ringe politiet, med mindre du frykter for egen sikkerhet - og da bør du heller avstå fra å plukke opp fulle, fremmede mennesker enn å ringe til politiet som er travelt opptatt med viktigere ting. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Og indikasjon fører til?

Er indikasjonen sterk nok, at du bør ha en rimelig god forklaring for at det skal anses som noe annet enn vederlag.

Du mener altså hvis du nekter for du har kjørt noen mot betaling, passasjerene nekter på det samme men siden det finnes kontanter i bilen og alle i bilen er unge så er det nok til at kontantene blir sett på som vederlag og ansett som bevis for at man har kjørt pirat?

Med all respekt... nå surrer du!!

Edit:

Etter å ha googlet ser jeg politiet på bevise, ikke nok med indikasjoner. Bevis får politiet gjennom spaning, overvåkning på facebookgrupper, etc. Bevisene må være klare på at det er avtalt pris på forhånd. Om det ikke blir forhåndsavtalt noe pris og passasjer slenger noen kroner til deg rett før vedkommende går ut av bilen så har du ikke gjort noe ulovlig.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Helt enig med Nasciboy. Det er opp til politiet å bevise dette. Med mindre de ser at du får betaling så har de ingenting. Og til og med da kan du hevde at dette var penger som passasjeren skyldte deg for noe annet. Det er kanskje løgn, men politiet kan ikke bruke det mot deg om du ikke inrømmer noe.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...