jakobbg Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Scenario: Et nytt hus med Altibox 100mbit linje og hybel-boer med patchet nettverk ned til seg. Ønskjer å sette opp ett nettverk som gjør at jeg kan dele internett med hybelboeren, men kun 15-25mbit som maksimum bruk av båndbredde. Ønsker heller ikke at hybelboer skal kunne få tilgang til vårt nettverk. Er dette mulig med noen switcher/rutere og litt konfigurasjon? Alle tips mottas med stor takk! :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1635703 Det enkleste er å bruke "gjestenett" på en hjemmerouter, enkelte routere kan begrense båndbredden der. Fullgode løsninger finnes, men er kostbare (dvs routere som håndterer fler enn to nett). Lenke til kommentar
jakobbg Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Gjestenett hadde vore supert, men så vidt eg kan sjå på min eigen Asus RT-AC66U så er gjestenett kun mogleg på WLAN (hhv. 2,4GHz og 5GHz). Er det mogleg å ha eit kabla gjestenett er eg så godt som i mål :-). Kva ruter/dings støtter den slags oppsett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Er det mogleg å ha eit kabla gjestenett er eg så godt som i mål :-). Kva ruter/dings støtter den slags oppsett? Routere i bedrifts segmentet, som Cisco og denslags, eventuelt f.eks pfSense. (pfSense er gratis software så har du en x86 maskin med flere nettverksporter stående kan du benytte den som router) Du kan også prøve å trikse det til ved hjelp av to hjemmeroutere. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Har også http://www.lartc.org/ om du har lyst til å fikle litt mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå