Morty Da man Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Jeg får veldig dårlig og blasse farger på alle bilder jeg tar med mitt Samsung Digimax 130. I forhold til andre digital kameraer jeg har sett, skulle jeg tro at fargene ikke var riktig innstilt på menyen. Men jeg har prøvd mye uten hjelp. Kan kamera være defekt eller må jeg stille EV compensation og White Balance for hvert forskjellige bilde jeg tar? Å endre hvert bilde manuelt med Paint Shop, er tungvindt og burde være unødig. Jeg har et eksempel på bilde, som er tatt med et eldre Olympus C-860L digitalkamera med samme oppløsning 1280x960 og 1.3 mill pixels som mitt kamera. Der bildene mye mer fargerike og skarpere. Har det noe med måten bildene komprimeres på, eller plastlinse vs glasslinse, hvis dette er ulikt? Jeg er svært fornøyd med menyen og teknologien med Digimax 130. Men hvis det ikke er instillingene som forårsaker de dårlige bildene med kameraet, så synes jeg dette produktet har noe dårlig kvalitet, da bildekvaliteten tross alt er det viktigste. -Morty Lenke til kommentar
Morty Da man Skrevet 21. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2002 Jeg fikk svar fra importøren at forskjellen lå i at Olympus hadde autofokus og Samsung hadde fixfokus. Og at Olympus hadde større brennvidde. Vet noen hva disse forskjellene har som betydning i mitt tilfelle, og tror du dette er hovedgrunnen til kvalitets forskjellen? Am I getting screwed here? :smile: Takk for hjelpen! -Morten [ Denne Melding var redigert av: Morty Da man på 2002-02-21 14:18 ] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 EV-instillingen brukes bare når bildet blir for mørkt eller for lyst. Om et kamera har autofokus eller fix(fast) focus har ingen ting med kvaliteten på bildet å gjøre. skarsk Lenke til kommentar
kkanst Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Skarsk: Ikke helt riktig det du sier om fixfokus og autofokus. Fixfokus har fast fokusinnstilling og vil bruke samme fokus på alle avstander, bakgrunner etc. Det vil i praksis si at fokusen kameraet oppnår på bildet som er tatt vil være gjennomsnittet av langfokus og nærfokus. Det kan ofte bety uklare bilder. Autofokus vil på ganske lik linje med det menneskelige øye fokusere på nærmeste objektet - og la eller ha muligheten til å la bakgrunne følge hovedobjektes fokus. Det vil bety at bakgrunnen blir uklar - mens fokuset er skarpinstillt på kun hovedmotivet. Bildet vil bli likt slik øyet ser det når det fokuserer. Du ser neppe bakgrunnen like klart om du tar en liten ting nærme øynene for nærmere ettersyn. Denne billedteknikken hvor bildefokuset bli likt det menneskelige øyefokuset gjør at vi oppfatter bildene mye bedre og føler et intrykk av høyere fotokvalitet. Det var mye om fokus.. Tilbake til hva Samsung-kameraet angår - så må nok dette kameraet sies å være dårlig. HP 318 feks samt Ricoh RDC-6000 sliter også med blåning av bildet. Dette skyldes mange faktorer - men mest er det fargen i blitzen - samt dårlig avstemt blitzzstyrke i forhold til lysbehov som skaper blåning.. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Tema for innlegg ID:1 er fargene i bildet. skarsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå