Kris83 Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 jeg fikk koblet opp ett nytt sikringskap for 6år siden, der jorden ble bare lagt i kabel ned til kjeller. siden har det ikke blitt gjort noe mer... dette er vel galskap? det tordnet grusomt her i natt, og jeg var oppriktig bekymret en periode for om det skulle treffe huset... nå er jeg igang med å restaurere kjeller, og vil da få lagt ut jordingen på utsiden. er det da og anbefale en jordingsplate? eventuelt størrelse på denne? jeg har gravd ut ett område ca 3m ut fra huset, hvor jeg skal støpe en betongplate til inngangspartiet i kjelleren. har lagt ut ett k-rør som jeg tenkte og legge jordingskabelen i. kan jeg legge en kobberplate der, overdekt med 20cm pukk og så støpe plate over? håper noen kan komme med gode anbefalinger på hva jeg kan gjøre, enklest mulig, og gjerne link til hvor jeg kan kjøpe det jeg trenger. må jeg dypere skal jeg slite. litt trøblete område å grave dypt i.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 I utgangspunktet der dette elektrikerarbeid og spesielt da nye jordelektrode skal dokumenteres. Har du 30mA jordfeilbrytere på alle kursene i huset kan et eller to jordspyd duge men ikke forvent at dette vil beskytte deg nevneverdig for lynnedslag, til dette kreves en helt annen jordelektrode. Alles kjøter i bakken skal være minimum utført med C-press eller thermittsveis. Standaren i dag på nye hus er å legge jordwire under fundamentet rundt hele huset med utstikkere på hvert hjørne og selv nå er du på ingen måte beskyttet godt mot lynnedslag. Utgjevning til vann og avløp er også greit å ta med og spesielt om du har bad med varmekabel i gulvet. Kort fortalt ta en prat med et elektrikerfirma er vel mitt forslag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå