Gå til innhold

Aktuell timesbetaling som konsulent


Storøien

Anbefalte innlegg

Jeg har hjulpet en jeg kjenner i en sak som gjaldt inkassokrav og trusler om tvangssalg av hans eiendom, dette er en eldre person som hadde bruk for min kompetanse på området. Jeg jobber ikke med slikt tid daglig og dette er nærmest for en vennetjeneste å regne.

Jeg har hatt 3-4 telefonsamtaler og har skrevet tre brev og to eposter, alt sammen vil jeg betegne som krevende og har nyttiggjort meg av min livslange erfaring på det aktuelle feltet. Det har gått med rundt 4-5 timer til sammen.

Resultatet ble at tilgodehaver, et interkommunal forvaltningsselskap, trakk saken fra Tingretten.

Hva kan et fornuftig timeshonorar være i et tilfelle som dette? Naboen min er godt situert og insisterer på å betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsulenter er generelt høyt kompetente personer innen sine fagfelt og leier ut kompetansen og tiden sin. Det kommer litt an på hvor i landet det er, fagfelt osv. Bare for å ta noen eksmepler:

 

Rådgivere innen olje, IT, økonomi, juss, tar gjerne 1200-1500 kr/t

Normale rådgivere innen andre fagområder tar gjerne rundt 1000 kr/t

Nyutdannede, lite erfarne og lite etterspurte fagfelt tar gjerne 600-800 kr/t

 

Legg på en hundrelapp for sentrale Østlandet eller trekk fra en hundrelapp eller to i grisgrendte strøk Sogn og Fjordane, Finnmark etc. Trekk også fra noe for vennskapsfaktoren. Det går også an å spørre om betaling i annet enn hard valuta. Trenger du for eksempel ny gassgrill til verandaen, spør om det er en grei gjenytelse. Det føles fort litt mindre kleint enn penger for både deg og naboen. Hvis naboen jobber i en bransje som er egnet for gjenytelser, eller er pensjonert fra en og har fagkunnskaper å dele, så kanskje han kan bidra med gjenytelse på den måten?

Lenke til kommentar

Du nevner jo at det er å anse som en vennetjeneste, så hvorfor ikke bare sette en symbolsk sum på tiden du har brukt?

 

Er ikke sikkert han ser for seg å få en regning på 1000 kroner timen.

 

Lurer også på om det er slik at han kom til deg for å få hjelp, eller om du tilbød deg å hjelpe uoppfordret?

 

Jeg oppfatter at det å hjelpe naboen er noe jeg gjør uten honorar. Men han helt bestemt på at han vil betale, og da må han få det.

Dette utviklet seg via en mellommann, så hvem som egentlig gikk til hvem er ikke enkelt å utrede.

Jeg tenkte vel å foreslå rundt 250,- - 350,- kr timen, som vil være noe mellom symbolsk beløp og vanlig honorar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsulenter er generelt høyt kompetente personer innen sine fagfelt og leier ut kompetansen og tiden sin. Det kommer litt an på hvor i landet det er, fagfelt osv. Bare for å ta noen eksmepler:

 

Rådgivere innen olje, IT, økonomi, juss, tar gjerne 1200-1500 kr/t

Normale rådgivere innen andre fagområder tar gjerne rundt 1000 kr/t

Nyutdannede, lite erfarne og lite etterspurte fagfelt tar gjerne 600-800 kr/t

 

Legg på en hundrelapp for sentrale Østlandet eller trekk fra en hundrelapp eller to i grisgrendte strøk Sogn og Fjordane, Finnmark etc. Trekk også fra noe for vennskapsfaktoren. Det går også an å spørre om betaling i annet enn hard valuta. Trenger du for eksempel ny gassgrill til verandaen, spør om det er en grei gjenytelse. Det føles fort litt mindre kleint enn penger for både deg og naboen. Hvis naboen jobber i en bransje som er egnet for gjenytelser, eller er pensjonert fra en og har fagkunnskaper å dele, så kanskje han kan bidra med gjenytelse på den måten?

 

Jeg har egentlig ikke fagkunnskap på dette området, men mine erfaringer opp gjennom livet var godt nok denne gangen.

Naboen er over 90 år, men har "gjenytt" rikelig opp gjennom åra, det er bare det at han insisterer på å betale.

Lenke til kommentar

Hvis det er han som insisterer på å betale og har gitt deg rikelig med gjenytelser, la ham også bestemme hva han vil gi. etter at du har gjort det klart at du mener at du har fått "oppgjøret" tidligere.

Konsulentprisene gjelder profesjonelle som har firma og betaler skatt. Du tenker ikke på slike priser for venne/nabotjenester,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Selv pleier jeg å si en hundrings når folk på død og liv skal betale for noe jeg anser som en fillesak eller en vennetjeneste. Da blir de fornøyde og du har fått en hundrings for tid du mest sannsynlig ville kastet bort på annet vås :)

Lenke til kommentar

Selv pleier jeg å si en hundrings når folk på død og liv skal betale for noe jeg anser som en fillesak eller en vennetjeneste. Da blir de fornøyde og du har fått en hundrings for tid du mest sannsynlig ville kastet bort på annet vås :)

 

Jeg har tenkt nøyaktig samme tanken, men vet at det vil han bare le av. Dette var en komplisert sak, og "besparelsen" hans i kroner og øre er sekssifret. Det er proposjonene i saken.

Lenke til kommentar

Foreslå en tusenlapp. Jeg synes det høres passende ut for en 90 åring, men er samtidig en fair betaling siden det sannsynligvis er "svart" arbeid.

Man kan tjene inntil 4000 for "strøjobber" før det er skattepliktig. Man kan gjøre det flere ganger, men dog ikke i et slik omfang at det framstår som næringsvirksomhet.

Det er altså ikke svart, eller "svart" arbeid. Det er helt legalt å ta seg betalt for det innen for de rammene som jeg beskrev.

Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg kommer til å lande rundt tusenlappen, men psykologisk sett tror jeg at jeg ikke kommer til å gå for et "rundt" tall: Kr 1000 er å slumpe, kr 975 er å ta seg betalt. ;)

Hvis ingen kommer med glupere forslag, går jeg for at vi er i mål nå.

Takk for hjelpa!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du kan jo fakturere som en eiendomsmegler... Krogsveen tar mellom 1855-2500kr pr time for salgsoppdrag... Privatmegleren tror jeg ligger på 1860kr/timen!

Eller hvorfor ikke som advokat? Her jeg jobber (ikke som advokat, ikke i en rolle hvor jeg fakturerer) tar vi opp til 4500 i timen!

 

:roll:

 

Hvor jobber du? :)

 

Et forretningsadvokatfirma i Oslo.

 

Edit: For å svare på trådstarters spørsmål: Be om å få betaling i noe annet enn penger. Er du glad i god vin eller brennevin, for eksempel? Eller har han noe annet enn penger å gi som du vil ha? Det er vanskelig å sette pris på en slik tjeneste fordi det ikke finnes sammenlignbare tjenester, så "kompisoppgjør"/tjeneste mot tjeneste er en mer smidig løsning. Ellers kan du jo be om inntil 6000 kroner, så går du i alle fall klar av skatteproblematikk (http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/)

 

Hvor mye mindre enn 6000 kroner du skal be om er vanskelig å si. Hvor mye kan du be om for å "bli kvitt problemet"? Altså, hvor mye forventer han å skulle betale for å ha "gjort opp"? Det er det ærlig talt ingen her som kan si.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...