Darkbill Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Da ser jeg litt bedre, leste litt feil. Jeg pleier uansett sjeldent å måtte kjøre helt til enden av et akselerasjonsfelt, og er ikke ofte jeg ser andre gjøre det heller Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 I akselerasjonsfelt som det her er snakk om (der det er gjensidig vikeplikt ved at to røde piler går sammen til en) er jeg helt konsekvent på å kjøre helt ut feltet.. På den måten unngår jeg å sette meg i en teit vikepliktsituasjon. I akselerasjonsfelter på eksempelvis Ring 3, Østre Aker vei og en del andre veier der det gjerne er et eget felt som tar slutt er det derimot ingen grunn til å være i akselerasjonsfeltet lenger enn nødvendig. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Det er det sistnevnte jeg snakker om. Det førstnevnte er jo et flettefelt, der det egentlig ikke skal være nødvendig å gjøre noe annet enn å tilpasse farten. Derfor det heter "flette"felt siden man bare fletter inn mellom hverandre. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Vel, begge er akselerasjonsfelt da man i begge øker hastigheten for å tilpasse seg øvrig trafikk. Førstnevnte (fletting) brukes på motorvei, på andre veier brukes gjerne den varianten som passer best på stedet.. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 (endret) I tilfellet som beskrevet i førstepost bryter sort bil trafikkreglene. Når sort bil skifter felt for tidlig blir han en del av trafikken i "det kjørefelt det skal kjøres inn i", og han får dermed plikt til å "lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning", se trafikkreglene § 8 nr. 2. Ingen av partene har vikeplikt, en endring som ble innført i 1986 og derfor kanskje ikke er så godt kjent blant dagens ledsagere. Merk at dette gjelder både ved reduksjon av antall felt som kjører i samme retning (trafikkreglene § 8 nr. 1 tredje ledd) og ved akselerasjonsfelt (§ 8 nr. 2). Det er altså ikke vikeplikt der "to røde piler går sammen til en" (skilt 530), bare der rød pil "slutter" og peker inn i sort pil (skilt 532). Endret 8. januar 2015 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Altså akkurat det jeg skrev, bare med referanser! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Nei, fordi du forutsatte at sort bil hadde vikeplikt (og brøt den). Det hadde han ikke. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Jeg trodde det var det jeg hadde skrevet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå