TCBSOFUS Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Hei! Har bilder som jeg har tatt på konsert med Canon D700 og sigma 18-250 og har brukt stativ. Noen ganger er farge setting på scenen så blå at bildene ikke blir så fine, andre ganger er det rød farge som er helt fint. Vis jeg endrer via Photoshop fra RGB til CMYK så blir bilde automatisk utrolig flott vis jeg velger Image-Mode-Cmyk. Blir da anbefalt å bruke convert på edit meny, men da endrer den ikke så mye på blå fargen. Men det er under visning i photoshop Når en ser på bilde etterpå i ett bilde visnings program er det elendig. Legger med to bilder en med rgb og en som er konvertert. Hva kan en gjøre for å endre dette enkelt og at bilde blir bedre en det jeg har prøvd på her. Med vennlig hilsen Gunnar. Endret 4. januar 2015 av TCBSOFUS Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Hva kan en gjøre for å endre dette enkelt og at bilde blir bedre en det jeg har prøvd på her. Still kamera til RAW+JPG Fine i sRGB-modus...så kan du fintune saturation, blått spesielt, med å ta testbilder av filmen "Avatar" på din egen TV-skjerm... Du finner mer korrekt info i RAW-fila.... ikke sånn.... men sånn.... Endret 4. januar 2015 av flageborg Lenke til kommentar
TCBSOFUS Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Takk for tips. Fant ingen innstillinger i kameraet på det du mener Men justerte saturation i program som fulgte med kamera fra 100 til ca minus 70 da så det bra ut i det programmet. lagret og etterpå konvertert raw fil til jpg men da blei det ikke bra hva skjer under konveringen til JPG.? Gunnar Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Hva kan en gjøre for å endre dette enkelt og at bilde blir bedre en det jeg har prøvd på her. Hvis du bruker Convert to profile fra sRGB til CMYK skal fargene i prinsippet ikke endre seg, eller endre seg minimalt. Det er hele poenget med å bruke Convert to profile. Når du assigner profile i stedet for convert gir du i utgangspunktet bildet ditt feil farger. At noen bilder da ser bedre ut skyldes at hvilbalansen din er feil i utgangspunktet, og feil + feil = bedre. Problemet med denne strategien er at den ikke er generell og bare virker når de to feilene til en viss grad kansellerer hverandre. På konserter og andre sammenhenger med mye ensfarget lys er det vanskelig for kameraet å gjette riktig hvis du bruker automatisk hvitbalanse, og setter du den manuelt blir den feil når belysningen endres, og det gjør den jo ganske ofte på mange konserter. Siden JPG har "innebygd" en hvitbalanse er det lite justeringsmuligheter på det i etterbehandling. Beste løsning på problemet ditt er IMO å bruke RAW (eller RAW + JPG). RAW er data fra sensoren hvor det ikke er lagt på noen hvitbalanse og du får dermed mye større justeringsmuligheter i etterbehandlingen av bildene. Er lyset helt enfarget kan det hende du uansett ikke vil klare å få bildet nøytralt (hvis det er det du ønsker), men det gir i hvert fall et mye bedre utgangspunkt for justeringer. Bruker du RAW+JPG kan du bruke de JPG-bildene du er fornøyd med og bruke RAW som utgangspunkt der det kreves store justeringer. CMYK er et fargerom beregnet på trykk, og det ville jeg prøvd å holde meg unna uansett. Mange program har ingen eller dårlig støtte for fargeprofiler så for å få minst mulig problemer med visning utenfor Photoshop bør du alltid ende opp med et bilde med sRGB-profil. Når det gjelder bildene hvor du liker CMYK-versjonen kan du bruke "Convert to profile" tilbake til sRGB for å få en sRGB-versjon av bildene (tror jeg). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Jeg ville nok kalibrert med et gråkort, men ikke nødvendigvis gjort det til hvitbalansen i kamera. selv om det er vanskelig å kalibrere i skiftene scenelys. Er jo litt av poenget at bildene blir lik opplevelsen din for å representere den best mulig. De fleste kamera fikser litt på fargene og det blir vel i overkant i scenesammenheng. Endrer du til CMYK roer du ned en del fordi fargerommet er lavere enn for sRGB siden det er begrenset hva du klarer å gjengi på trykk. Du får justere fargene i post etter hvordan du vil ha det. Hvis CMYK-trikset funker for deg så er jo det en løsning. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Vil sterkt anbefale (som også nevnt over) å skyte i Raw for å få bedre kontroll på fargene - les mer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1311119&view=findpost&p=17112175 Skyter du i Raw kan du endre litt i eksponeringen i etterbehandlingen, og du har full kontroll på å endre fargene i etterbehandlingen - uten kvalitetstap! Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Fant ingen innstillinger i kameraet på det du mener lagret og etterpå konvertert raw fil til jpg men da blei det ikke bra hva skjer under konveringen til JPG.? Nei, dette ble ikke bra....nesten så det ikke skal være mulig.... Du bør ta en "factory reset" på kamerahuset ditt.....og følge tipsene som allerede nevnt... Endret 4. januar 2015 av flageborg Lenke til kommentar
TCBSOFUS Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Kjempe bra og takk for godt svar. Jeg brukte samme program som jeg justerte ned saturation med Digitalt photo Professionel ver,4 også til og konvertere til jpeg og da blei plutselig bilde slik det var i raw, altså etter jeg justert ned saturation. så da fikk jeg vekk en god del av blå fargen. Så tusen takk for tips alle sammen. her er resultatet Gunnar Lenke til kommentar
TCBSOFUS Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Fant ingen innstillinger i kameraet på det du mener lagret og etterpå konvertert raw fil til jpg men da blei det ikke bra hva skjer under konveringen til JPG.? Jo jeg har fått dette til nå, brukte det samme programmet for å justere ned saturation og så convertete til jpeg da blei bilde riktig, så det er vel ikke kamera som er noe feil på Nei, dette ble ikke bra....nesten så det ikke skal være mulig.... Du bør ta en "factory reset" på kamerahuset ditt.....og følge tipsene som allerede nevnt... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Jo jeg har fått dette til nå, brukte det samme programmet for å justere ned saturation og så convertete til jpeg da blei bilde riktig, så det er vel ikke kamera som er noe feil på Du bør nullstille kamera og fotografere konserter med blandingslys i RAW-format...så kan du studere JPG'ene side om side i ettertid Legger ved et eksempel fra RAW med Sigma 18-200mm @ 200mm.... Endret 4. januar 2015 av flageborg Lenke til kommentar
TCBSOFUS Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2015 Jo jeg nullstiller kamera inni mellom, men det er jo lys settingen på scenen og særlig når det er så mye blått da blir ikke alt så pent. se her på dette bilde da er det en helt annen lys setting på scena og det er jo kjempe bra. blandings lys, tenker du på hvit balangsen da? har ingen som heter blandings lys men mange andre valg. Du bør nullstille kamera og fotografere konserter med blandingslys i RAW-format...så kan du studere JPG'ene side om side i ettertid Legger ved et eksempel fra RAW med Sigma 18-200mm @ 200mm.... Jo jeg har fått dette til nå, brukte det samme programmet for å justere ned saturationog så convertete til jpeg da blei bilde riktig, så det er vel ikke kamera som er noe feil på. Vist man skal ta bilder i RAW-format hvordan studere jpg bilder. Bruker en kombi jeg raw og jpeg. Gunnar Du bør nullstille kamera og fotografere konserter med blandingslys i RAW-format...så kan du studere JPG'ene side om side i ettertid Legger ved et eksempel fra RAW med Sigma 18-200mm @ 200mm.... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Med "blandingslys" menes det lyset artistene har på seg - med varierende scenelys er beste løsningen å skyte i Raw og justere hvitbalansen i etterbehandlingen. Å nullstille kameraet hele tiden har ikke nødvendigvis så mye for seg. Skyter du i Raw betyr det ikke så mye hva slags hvitbalanse du stiller inn - så kan du nemlig endre hvitbalansen i etterbehandlingen! Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 blandings lys, tenker du på hvit balangsen da? har ingen som heter blandings lys men mange andre valg. Problemet ditt har veldig lite med om du bruker RGB eller CMYK til sluttresultatet. Dette handler om opptaket ditt og noe Color Management gjennom fremkallingen. Det er hvitbalansen under opptak du skal kikke på, og nei, du har ingenting som heter "Blandingslys" som en slags ferdig hvitbalanse. Det finnes ingen ferdig definisjon på blandet lys når det gjelder hvitbalanse. Du kan prøve mange ulike ting, men å fotografere å raw og justere deg frem til et godt resultat i etterbehandling er antagelig det enkleste. Du kan også, hvis du ofte fotograferer slike konsertbilder, kjøpe deg et hvitbalansekort, kanskje en fra www.whibal.com. Da sørger du for å ha kortet liggende i konsertlyset på ett av bildene for så å plukke opp hvitbalansen i etterbehandling. Da får du et nøytralt hvitpunkt/gråpunkt, men det behøver ikke å bety at du får korrekte farger i forhold til hva du så. Det er ikke helt enkelt å få nøyaktig farge fra opptak til utskrift, men raw er som sagt et ganske nødvendig utgangspunkt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå