FullColor Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Har av og til hatt noen data deler liggende overflødig. Er det noe jeg burde vite ang kasting eller behandling av data avfall ? Slik som Hard disker og foreldede skjermkort. Bare å gjør some vanlig og kaste det i den grå dunken. Endret 4. januar 2015 av FullColor Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 De skal ikke i grå dunken, du kan levere de på kommunalt deponi eller butikker som selger slikt. Slår du en spiker gjennom HD før du leverer den inn er det kun IBAS i Norge som kan hente ut data og det koster, så det er ufattelig liten sannsynlighet at noen får tak i dataene dine. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Ja, det må ikke kastes i vanlig avfall. Elektronikk og elektrisk utstyr inneholder stoffer som man ikke vil ha spredt i naturen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Du kan levere de gratis i alle typiske elektronikkforretninger. Elkjøp, Expert, Lefdal, Euronics etc. Har de stengt kan du bare samle det fint i en pose og sette det i returskapet hvis det er tilgjengelig. Det er mye verdifulle metaller i elektronikk som er billigere å gjenvinne enn å utvinne på nytt. I tillegg er det en del skadelige stoffer. F.eks. bly. Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 5. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2015 Takk for svar. Dette var nytt for meg. ....Overraskende nok. Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Av egen erfaring anbefaler jeg deg å destruere harddiskene du har planer om å kaste. Har funet mye informasjon på disker som er kastet. Slå dem litt med en hammer eller skru av lokket er som regel nok. Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 13. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2015 Av egen erfaring anbefaler jeg deg å destruere harddiskene du har planer om å kaste. Har funet mye informasjon på disker som er kastet. Slå dem litt med en hammer eller skru av lokket er som regel nok. Ja har tatt spiker forslaget til sinns allerede, så skal holde det til sinns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå