Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan funker VW golf syncro 4x4 systemet?


WeRoll

Anbefalte innlegg

Hei, har en VOLKSWAGEN GOLF GL SYNCRO 1HX1-A 1,8L fra 1996. Jeg lurer på om noen kan forklare meg tydelig hvordan dette systemet funker?

Etter hva jeg har forstått er det egentlig en forhjulstrekk bil, som slår seg over til 4x4 system når den mister grepet og spinner på en av fram dekkene, da er det en ''clutch'' med lameller og veske inni, væsken stivner når du mister grepet og kobling overføres gradvis også kraft til bakhjulene.

også lest at det er umulig og få 4x4 når du rygger?

Men på wikipedia (kan ikke stoles på alltid, derfor skeptisk) står det : at i 1986 kom golf med permanent firehjuldrift (syncro).

Så er det noen smarte folk angående dette syncro systeme som veit hvordan det funker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemet er til en viss grad permanent. Du har rett i at det er en framhjulstrekker, med ekstra trekkraft bak. Syncro-koblingen tillater en liten "sluring" mellom foran og bak, men når det begynner å glippe foran er det med én gang mer sluring enn tillatt, så da får bakhjulene kraft også. Syncroen fungerer motsatt vei også, bare svakere.
volkswagen-golf-2-syncro_xxx.jpg
Til høyre ser du syncro-koblingen, en pakke med mange lameller som bader i en silikonolje. Annenvær lamell er koblet til mellomakselen, annenvær koblet til differensialen bak, forskjell i hastighet mellom foran og bak gjør at lamellene overfører kraft til værandre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei. Uten å gjøre et helt komplett bytte av system er det ikke annet enn en teoretisk mulighet å fjerne syncro'en og låse forbindelsen foran/bak. Det vil ikke være spesielt egnet for gatebruk. Syncro pleier å fungere ganske bra, så om du opplever å ha lite kraft bak kan det hende du har feil på viskosekoblinga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis så trekker det nok en viss andel konstant, og konstruksjonen i seg selv gjør at det ikke er noen forsinkelser i elektronikk eller mekanikk, så om bare selve viskosen er i god tilstand så fungerer syncro godt nok til å ta seg godt fram, kjøre bredt på snø og ellers kose seg :)

Hadde en Caravelle syncro en gang, den var rå på framkommelighet. Jeg var stort sett bergningstjenesten for kompiser som hadde kjørt seg fast, og så retta jeg portstolpene for en kjenning etter at tela hadde gjort sitt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken bil det sitter i. I utgangspunktet er Quattro et permanent 50/50 firehjulstrekksystem (noen sportsmodeller har 60/40) brukt på Audi. Syncro, senere 4Motion er i utgangspunktet fast drift foran, med innslag av kraft bakover, Syncro har viskose, 4Motion har Haldex elektro-mekanisk styring. MEN... På VW med langsstilt motor, med 4Motion brukes faktisk Quattro-prinsippet, og på Audi med tverrstilt motor brukes 4Motion/Haldex.

Edit: Navnene Quattro og 4Motion brukes likevel fast opp mot Audi og VW, uavhengig av hvilken konstruksjon firehjulstrekksystemet har.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

4Motion er vel mer elektronisk inn i bilde mener jeg at jeg har lest, og at den faktisk drar på alle 4 hjula helt til et av dekke spinner eller glipper, da gir den mindre kraft til det dekke som spinner og mer til de som forsat har grep. og at den bruker og ved tverstilt mottor bruker den haldex systemet, som du kan lese om her http://www.awdwiki.com/en/Haldex/ (vist dette er helt feil, er det bare og rette meg)

Også leste jeg her om dagen at en golf har faktisk 85 liter mindre bagasjerom vist du kjøper 4motion modellen framfor 2wd.

Lenke til kommentar

Hadde en Caravelle syncro en gang, den var rå på framkommelighet. Jeg var stort sett bergningstjenesten for kompiser som hadde kjørt seg fast, og så retta jeg portstolpene for en kjenning etter at tela hadde gjort sitt :p

Det er jo artig ^^ opplevde selv og dra fattern opp fra grøfta for noen uker siden med golfen, han kjørte en saab 900 så er jo nok drag i den ^^

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er mange måter å se kraftfordeling på. Selv om du har fast drift foran og innslag av kraft bakover får du jo 100% av krafta på bakhjulene om de står på tørr asfalt og framhjulene på våt is. For å forstå systemene må du nesten se på hvordan de fungerer. En gammel type Quattro kan i teorien stå fast med tre hjul på asfalt og ett på våt is på grunn av at differensialene er åpne. En nyere Quattro har TorSen senterdiff som er avhenging av belastning for å gi sperreeffekt. Syncro/4Motion har alltid begrensning av hastighetsforskjell mellom foran og bak, men ser man bort fra selve grepet tilgjengelig vil alltid hoveddriften være på primærakselen, foran, forutenom gamle Caraveller med hekkmotor. Gamle Quattro kunne fåes med sperrer osv, så det er mange faktorer som spiller inn for sluttresultatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En gammel type Quattro kan i teorien stå fast med tre hjul på asfalt og ett på våt is på grunn av at differensialene er åpne.

Men så gamle Quattro-biler har vel faktisk manuell styring av sperre i midten og bak, mens de første med torsen fikk manuell sperre kun bak (og da en kjip en som gikk av automatisk i lit fart i tillegg..)

Lenke til kommentar

 

En gammel type Quattro kan i teorien stå fast med tre hjul på asfalt og ett på våt is på grunn av at differensialene er åpne.

Men så gamle Quattro-biler har vel faktisk manuell styring av sperre i midten og bak, mens de første med torsen fikk manuell sperre kun bak (og da en kjip en som gikk av automatisk i lit fart i tillegg..)

 

Som det står i siste linje i mitt forrige innlegg ja. Automatisk deaktivering av sperra kan fjernes ved å klippe den blå ledninga under sperrebrytern ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...