Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei! Dette blir et langt innlegg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette uten detaljene (tenker at hvis ikke kommer vel spørsmål). Håper noen tar seg tid til å lese likevel <3

I sommer flyttet jeg inn i en litt gammel (men fin og grei) leilighet sammen med en venninne av meg. Vi er begge (bare) 18 år, men dette er vår andre leil/hybel siden vi først flyttet sammen i et hybelkompleks i 2012.

Leiligheten er på ca. 60kvm, og har 2 soverom, kjøkken, stue - og en liten gang. Vi har fellesbad og fellestoalett som vi deler med én annen lik leilighet i samme hus.

Fordi huset vårt er så gammelt, og huseier har ønsket å rive huset i flere år nå1 bryr de seg veldig lite om hva vi gjør. Da vi flyttet inn sa huseier, uten at vi spurte, at om vi ønsket å male eller lignende, kunne vi fint gjøre det. Det var heller ikke noen ledning eller slikt for verken internett eller kabeltv innlagt i huset, så dette fikset vi også - på egen regning. Vi har også malt begges soverom og hadde tenkt til å male kjøkkenet, da malingen flasser av og kjøkkenet ikke har blitt gjort noe med siden 60tallet.

Men et evigvarende problem, som vi har slitt med helt siden vi flyttet inn - er strømmen. Sikringene og sikringsboksen er utrolig gammel, og henger utenfor vår inngangsdør, i fellesgangen. Det er 10Amper TILSAMMEN i ett soverom på 15-18kvm, stuen på rundt 20kvm, gangen på rundt 4, og fellestoalettet på 2kvm. Det er da snakk om rundt 40 kvadratmeter med hus med 10A strøm. Om dere ikke vet hvor lite det er, skal jeg forklare det til dere nå;

Leilighetene i denne boligen har 3 meter takhøyde, og også gammeldagse, doble vinduer. Men selv om vinduene er doble, tetter de ikke mer. Det lekker noe utrolig med luft igjennom vinduene, og vi hører så godt inn til naboen, at vi har begynt å lure på om det i det hele tatt er isolasjon i huset. Vi har én peis i stuen, og ellers enn det, hver vår radiator på hvert vårt soverom, men ingen av radiatorene kan varme mer enn max 15 grader. :ermm:

Vi kjøpte for 2 måneder siden inn en ekstra ovn som har funket ok, så lenge vi ikke har den på fullt, for da går sikringen - men nylig har vi sett oss nødt til å ikke ha den på i det hele tatt, da sikringen går og går og går og går - opptil 5 ganger om dagen.

Her en natt la jeg meg, og 9 timer senere våknet jeg, iskald, med 4 minusgrader på soverommet.

Da jeg la meg, sto bare étt lite lys i gangen på, og én telefonlader i, på de 10A, og min ene radiator - på 15 grader - og strømmen gikk likevel.

Jeg gikk ut for å skifte sikring (gammel skrusikring) og sikringen hadde knust i tusen biter utover gulvet. Da jeg skulle sette sikringen tilbake i skapet, fikk jeg så mye støt at jeg ikke kunne røre meg på flere sekunder. Da jeg kom meg på beina igjen, ringte jeg huseier uten svar. :hm:

Sendte da en melding med problemet om sikringsskapet og strømmen, og fikk svar med én gang, og svaret lød;

Du får passe på å ikke bruke så mye strøm da.

Jeg hadde beskrevet nøye og detaljert hva som skjedde da, og hva som har skjedd tidligere. Og fikk DET som svar.

Etter det dro jeg hjem til foreldrene mine, da jeg ikke så noen annen utvei. Å fyre i peisen hjalp ikke når det var så kaldt inne i leiligheten, da peisen/vedovnen er svært liten og gjemt bort "inni" en vegg... :)

Da jeg kom hjem til ho Mor fikk jeg en melding fra vaktmester som lød:

Vi ser at dere ikke har deres egenkjøpte ovn eller veggradiator på, da det trekker for mye strøm. Jeg ser heller ingenting galt med sikringsskapet og lar det være med det.

Han (vaktmester) hadde da vært INNI vår leilighet, uten meg eller min venninne hjemme, og sjekket ut ovnene våre? De sto heller ikke på når han var der, for vår kjøpte ovn har ikke stått på på et par uker, og sikringen var uansett gått!

Tankene som gikk gjennom hodet mitt da var:

1. Ser du ikke at det er BEKMØRKT?
  2. Kjenner du ikke at det er ISKALDT?
  3. Mener du virkelig at noen kan leve uten strøm så mye?
  4. Ser du ikke at det mangler en HEL sikring med beholder i skapet, og knust glass overalt?!!

Jeg snakket med min Mor om dette, og hun sa at innkjøp av sikringer er det jo huseier som skal ta seg av, men huseier nekter for dette. Jeg har da brukt 1000kr på sikringer og har et sikringsskap som ikke fungerer i det store og det hele. Jeg tør ikke bo i leiligheten mer, for jeg er redd for hele sikringsskapet. Jeg er redd for å våkne opp - eller ikke våkne i det hele tatt, for så kaldt er det, og nå får vi ikke bruke radiatorene i leiligheten en gang heller?!

Jeg prøvde å overbevise huseier og vaktmester om å sjekke skapet igjen på mandag, men begge sier at de ikke ser problemet og at dette får vi fikse selv. Men jeg er bare 18 år (og hun jeg bor med og), og har absolutt ikke nok inntekt til dette ved siden av jobb og skole!!

Hva skal jeg gjøre?? Er det huseier sier og gjør riktig?? Jeg kan alltids kjøpe en ny sånn sikring til 200kr, men jeg vil jo helst slippe å gjøre det, for det er jo ikke den ENE laderen min, den lille ikealampa og radiatoren som ikke har mer enn 10-15 grader som er problemet! Sikringen går selv når det ikke er NOE på! Når jeg skal slå på noe, så vil det ikke, fordi sikringa da allerede har gått...

1 - De (huseier) har i 5+ år søkt om riving, men eiendommen er fredet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har 2300w

Hvorfor går sikringen når ett lys er på?

Enten er det ødelagt eller så er det mer på en man trur.

Radiatorene går vel på vann fra en helt annen kurs, de burde ikke ha noe å si.

Kursen går nok på mer en dere vet om.

Sikker på at den andre leiligheten ol ikke har samme kurs og de har på ovner?

• Liker 1
Lenke til kommentar

....sikringen går og går og går og går - opptil 5 ganger om dagen.

.......

Jeg har da brukt 1000kr på sikringer og har et sikringsskap som ikke fungerer i det store og det hele.

..............

Jeg kan alltids kjøpe en ny sånn sikring til 200kr, men jeg vil jo helst slippe å gjøre det.....

Det første JEG ville gjort, var å kjøpe en automatsikring til denne kursen.

Deretter å forsøke å kartlegge hvor feilen ligger / om mer enn du tror er inne på denne kursen.

Uansett er det lite med 2,3 kW totalt i en slik leilighet.

Den automatsikringen sparer du fort inn. Og du kan jo ta den med deg når du flytter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det første dere burde gjøre er å skaffe dere en gassovn for og få opp varmen.Neste prosjekt er å beholde varmen. Hvis det lekker mye varme ut rundt vinduene kjøp en rull med plast og dekk over slik at det blir tett. Støy mellom enhetene skyldes mangel på isolasjon i veggene, og er ikke noe dere får gjort noe med uten at det koster dere mye penger.

Deretter burde dere sjekke sikringsskapet skikkelig og se hva som faktisk går på de forskjellige kursene. Fordelen eller ulempen avhengig hvordan man ser det er at de gamle skrusikringene kan overbelastes ganske mye iforhold til dagens moderne automatsikringer. Tror forskjellen er 8amp over en time på skrusikringene mot 2,5amp over 10min på automatsikringene.

Men slik jeg tolker hele "pakken" er det slik at huseier bare vil at huset skal råtne på rot slik at det ikke blir beboelig og dermed kan komme unna reglene for verning og dermed få revet huset for så bygge nytt. Og der har dere en tapende sak før dere i det hele tatt begynner. Så mitt endelig og beste tips til dere er å skaffe dere et nytt sted å bo, for slike steder er uholdbare å bo på både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En gassovn kan være en slik: http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/ovner-og-apne-peiser/lpg-ovner/gassovn-430043/ Den bruke en vanlig gassflaske (til gassgrill), og varmer veldig bra. Vi hadde tidligere en sentralfyr som var ute rett som det var, og uten andre varmekilder enn radiatorene ble det fort kaldt når dette skjedde. En gassovn ble løsningen for oss da. Gassovnen varmer godt og raskt, og kan trygt brukes innendørs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det kan like gjerne være gassen. Har selv vært ute for at det av og til luktet mindre godt av gassen som ble brent

Lenke til kommentar

Ja, det virker mest logisk at det er gassen.

Synes det virker rimelig snålt at sikringen ryker når du ikke bruker strøm. Må være noe rart med kursen som f.eks kortslutning eller at det går mer på den enn det skal utenfor rommet. En elektriker burde gå over dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja, utifra beskrivelse av huseier og 5 års forsøk på å få revet så er det nok mye galt med huset. Men en el sjekk ville ikke skadet, men det er ikke leieboers ansvar å bestille og få en slik gjennomført. Det beste tipset er jo når man slår alle problemer sammen å finne seg et nytt sted å bo, eventuelt flytte hjem igjen for en periode hvis det lar seg gjøre til man har funnet noe nytt.

Lenke til kommentar

Kunne du tatt et bilde av innsiden av dette sikringsskapet så det blir lettere å bedømme hvor alvorlig problemene i skappet er ut over underdimensjoneringen da?

Det er i utgangspunktet flere ting som kan få sikringene til å gå der de normale er kortslutning og overbelastning, men det er også en tredje og mye farligere grunn og det er varmgang.

Gamle UZ elementer har en bunnskrue med porselen med metall nederst der sikringen skal inn, er det brent her vil sikringen varmes opp av denne varmgangen og gå uten at det nødvendigvis går mye strøm gjennom den.

Varmgang i UZ elementets nedre tilkoblingsklemme kan på samme måten varme opp sikringen som brent bunnskrue.

Problemet er at en slik varmgang i koblingsklemmene vil føre til korrosjon i koblingene som blir dårligere samtidig med at det fortere blir varmt.

Dette vil da fortsette til ledningen enten brenner av eller brenner opp og i sistnevnte alternativ er vel problemet med denne leiligheta løst for deres del.

Bare det at sikringsholderen har knust viser bare at det har vært varmt og at termisk ekspansjon har knust porselenet.

Har sett dette før og gjerne i forbindelse med sikirnger som er godt skrudd til og samtidig belastet nært opp til smertegrensen over tid.

Men et lite bilde av innsiden uten at det trenger å identifisere hvor dette er hadde hjulpet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...