Gå til innhold

Oppgradere CPU i bærbar PC

tss141

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel bærbar PC som enda kan brukes, men den begynner å bli svært utdatert. Det er en Fujitsu Siemens Amilo Pro v8210.

Prosessoren den har er en Intel Core Duo T2300 1.66ghz.

Jeg vil oppgradere den til en bedre en, men er usikker på om det er noe grenser på hvor mye jeg kan oppgradere den, eller hvilke jeg kan oppgradere den til.

Så det jeg trenger hjelp til er å finne en litt nyere og bedre prosessor som jeg kan sette inn i bærbaren min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hender at CPU er loddet fast jo. Om det er tilfellet med denne modellen vet jeg ikke.

Uansett, prosessoren er eldgammel. Tror du får mer utbytte av å kjøpe deg en SSD (som du bør uansett om du ikke har). Det samme gjelder om du kjøper ny laptop, så vil SSD være den desidert beste oppgraderingen.

Ser ut som sedsberg er inne på noe der, denne bør passe: LINK

Men det blir på eget ansvar, pass på å ha siste bios på laptoppen.

Det betyr ikke at det går an å sette den inn i maskinen til TS.

TS bør finne ut om det er mulig å oppgradere i det hele tatt. Men det kan bli mange skruer å skru ut for å komme til. Å skru fra hverandre en bærbar PC er noe satans herk. Skriv opp hvor skruene skal, eventuelt ta bilde. Ikke vær naiv og tro at du klarer å lage fornuft ut av det etterpå!

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Med mindre det er noe helt spesielt du skal bruke den til som krever CPU så vil selv en svinebillig SSD gi mest ytelse for pengene.

Edit: Deretter bør du se om den har nok minne. Har den nok vil det ikke hjelpe med mer. Men har den for lite vil du få merkbar økning ved å sette inn mer (hvis det er mulig). Her bør du også se etter brukt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det hender at CPU er loddet fast jo. Om det er tilfellet med denne modellen vet jeg ikke.

Uansett, prosessoren er eldgammel. Tror du får mer utbytte av å kjøpe deg en SSD (som du bør uansett om du ikke har). Det samme gjelder om du kjøper ny laptop, så vil SSD være den desidert beste oppgraderingen.

Ser ut som sedsberg er inne på noe der, denne bør passe: LINK

Men det blir på eget ansvar, pass på å ha siste bios på laptoppen.

Det betyr ikke at det går an å sette den inn i maskinen til TS.

TS bør finne ut om det er mulig å oppgradere i det hele tatt. Men det kan bli mange skruer å skru ut for å komme til. Å skru fra hverandre en bærbar PC er noe satans herk. Skriv opp hvor skruene skal, eventuelt ta bilde. Ikke vær naiv og tro at du klarer å lage fornuft ut av det etterpå!

Har allerede skrudd opp pcn og sjekket at det går ann å fjerne CPU. Er bare 6 skruer og opp med et deksel. Enklere på eldre pc'er enn nye vettu ;)

Lenke til kommentar

Har allerede skrudd opp pcn og sjekket at det går ann å fjerne CPU. Er bare 6 skruer og opp med et deksel. Enklere på eldre pc'er enn nye vettu ;)

Alrite, da vet vi det.

Men hvorfor vil du ha ny prosessor? Hva med å ta det i denne rekkefølgen istedenfor:

SSD --> minne --> CPU...?

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Alrite, da vet vi det.

Men hvorfor vil du ha ny prosessor? Hva med å ta det i denne rekkefølgen istedenfor:

Hadde du sjekket linken min i posten der jeg sa cpu ikke er loddet så ville du sett at intel selv sier at cpu modellen som står i hans maskin (T2300) ikke kommer i en "embedded" versjon. Altså leveres ikke denne moddelen i loddbar versjon, og jeg kunne da med sikkerhet si at den ikke var loddet.

Oppgraderingsalternativene hans blir da en CPU som passer i hans sokkel, og som chipsettet på hovedkortet støtter. Hans laptop modell blir også levert med T5500 CPU, altså støtter chipsettet også 64bits CPU (noe T2300 ikke er). Går vi opp til T7x00 serien får vi også dobbelt så stor L2 cache, og jeg ser da ingen god grunn til at T7600 ikke skal fungere fint. T7700 og T7800 og flere av T7x00 serien kommer imidlertid også med FSB på 800MHz noe jeg tviler sterkt på det er støtte for i chipsettet til TS sin laptop.

Nå snakker vi altså om en oppgradering til under 300Kr som vil gjøre maskinen bare i CPU kraft minst 40% raskere bare pga. økt klokkefrekvens, i tillegg kommer ytelsesforbedringene fra de 2 ekstra MB'ene med L2 cache. Og med ny CPU støtte for 64bits OS og dermed mulighet for en RAM oppgradering over 3GB om hovedkortet vil ta det. Personlig ville jeg ikke sløst bort en SSD på laptoppen slik den står, til under 300Kr for CPU er det den åpenbare veien å gå om TS absolutt vil oppgradere...

Lenke til kommentar

Alrite, da vet vi det.

Hadde du sjekket linken min i posten der jeg sa cpu ikke er loddet så ville du sett at intel selv sier at cpu modellen som står i hans maskin (T2300) ikke kommer i en "embedded" versjon. Altså leveres ikke denne moddelen i loddbar versjon, og jeg kunne da med sikkerhet si at den ikke var loddet.

Oppgraderingsalternativene hans blir da en CPU som passer i hans sokkel, og som chipsettet på hovedkortet støtter. Hans laptop modell blir også levert med T5500 CPU, altså støtter chipsettet også 64bits CPU (noe T2300 ikke er). Går vi opp til T7x00 serien får vi også dobbelt så stor L2 cache, og jeg ser da ingen god grunn til at T7600 ikke skal fungere fint. T7700 og T7800 og flere av T7x00 serien kommer imidlertid også med FSB på 800MHz noe jeg tviler sterkt på det er støtte for i chipsettet til TS sin laptop.

Nå snakker vi altså om en oppgradering til under 300Kr som vil gjøre maskinen bare i CPU kraft minst 40% raskere bare pga. økt klokkefrekvens, i tillegg kommer ytelsesforbedringene fra de 2 ekstra MB'ene med L2 cache. Og med ny CPU støtte for 64bits OS og dermed mulighet for en RAM oppgradering over 3GB om hovedkortet vil ta det. Personlig ville jeg ikke sløst bort en SSD på laptoppen slik den står, til under 300Kr for CPU er det den åpenbare veien å gå om TS absolutt vil oppgradere...

SSd'n kan han bruke i en annen pc hvis han bestemmer seg for skrote laptoppen etter en stund. En ekstra ssd er alltid kjekt å ha :green: Kjøp en stor ssd vil jeg heller si :yes:

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ikke sløst bort en SSD på laptoppen slik den står, til under 300Kr for CPU er det den åpenbare veien å gå om TS absolutt vil oppgradere...

Til under 300 kr ja, fordi du finner ikke en SSD så billig. Men oppgraderer han CPU-en sitter han fortsatt med en HDD som flaskehalser ytelsen kraftig. Vet ikke hvor mye minne maskinen har heller, tviler på at det er så mye. Som han karen over sier, en SSD er en veldig god investering ettersom du kan ta den med til andre PC-er. Og det vil gjøre mer for brukeropplevelsen. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Men maskinen vil fremdeles knele hvis det er for lite RAM og HDD-en er treg.

Sant nok, men uten 64bits OS og CPU får han uansett ikke tilgjengelig mer enn 3GB RAM (Minus det GPU stjeler). Men når jeg tenker meg litt om så er vel resten av dere inne på noe når det gjelder SSD. En 40GB HDD fra ca. 2007 er jo et mareritt. Det er nok bedre å putte i en 10 ganger så rask disk som en 50% raskere CPU...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...