myhken Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. januar 2015 Hvis du skal kjøre ECC ram m/ freeNAS, kommer helt ann på hvilket disk system du har tenkt. Ja de ferdige boksene kommer m lite ram men vil "stick my neck out" og si at det er mer muligheter i freenas og egenbyde nas bokser. Feks ZFS spiser ram. Mer ram, hvertfall 16gb. Da slippern flaskehalser. Bare et tips. Har som nevnt i tråden tenkt å kjøre windows server 2012 R2 på denne boksen. Kaller den en NAS, men kommer ikke til å kjøre hardware RAID og kommer trolig til å bare dele 1 og 1 disk på nettet. Eller kjøre Windows Storage spaces. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 3. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2015 Vell jeg har samsung 840 evo, og har bestilt kingston ssd v300. Så hvis du vil kannjeg si om jeg merker noe "unaturlig" på kingstonen etter st jeg hsr fått den? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 3. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2015 Av erfaring; ikke vær gjerrig med ram, kjør på! Mer enn 8 GB på en NAS? Ferdigbygde NASer leveres jo med max 1 GB RAM. Og Windows Server 2012 R2 er ikke mye ressurskrevende. Kjører det fint på en XEON 3210 server med 8 GB RAM i dag, og den serveren gjør alt mulig, inkludert å kjøre virtuelle test pcer ved behov. Hvis du skal kjøre ECC ram m/ freeNAS, kommer helt ann på hvilket disk system du har tenkt. Ja de ferdige boksene kommer m lite ram men vil "stick my neck out" og si at det er mer muligheter i freenas og egenbyde nas bokser. Feks ZFS spiser ram. Mer ram, hvertfall 16gb. Da slippern flaskehalser. Bare et tips. Er vell nevnt ganske mange ganger nå at OS er Windows Server 2012? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. januar 2015 Den er god. Har 4 x OCZ 120 GB SSD 2,5″ S-ATA III TRIM/GC Agility 3 disker jeg har hatt i over to år nå, har en Intel® SSD 330 180 GB disk og en 840 EVO 128 GB disk (som jeg ikke har hatt noen ytelsesproblemer med til nå i alle fall) Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 3. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2015 Ok, i will do. Lenke til kommentar
war2war Skrevet 4. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Av erfaring; ikke vær gjerrig med ram, kjør på! Mer enn 8 GB på en NAS? Ferdigbygde NASer leveres jo med max 1 GB RAM. Og Windows Server 2012 R2 er ikke mye ressurskrevende. Kjører det fint på en XEON 3210 server med 8 GB RAM i dag, og den serveren gjør alt mulig, inkludert å kjøre virtuelle test pcer ved behov. Hvis du skal kjøre ECC ram m/ freeNAS, kommer helt ann på hvilket disk system du har tenkt. Ja de ferdige boksene kommer m lite ram men vil "stick my neck out" og si at det er mer muligheter i freenas og egenbyde nas bokser. Feks ZFS spiser ram.Mer ram, hvertfall 16gb. Da slippern flaskehalser. Bare et tips. Er vell nevnt ganske mange ganger nå at OS er Windows Server 2012?Sorry forum sheriff, ble litt engasjert da vettu. Fint at du skyter meg.... Nå tilbake til topic Endret 4. januar 2015 av war2war Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. januar 2015 Etter mange innlegg, kan jeg konkludere med at oppsettet mitt egentlig bør holde helt greit til en hjemmebygd "NAS" med Windows Server 2012 R2 som OS? Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 5. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2015 ^^ Jupp Lenke til kommentar
rhym Skrevet 6. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2015 Anbefaler deg å ta en titt på UnRAID. Er mye mer fleksibelt enn et RAID array, bruker mindre strøm (holder ikke alle diskene aktive siden data ikke er distribuert over flere disker), kan bruke mange tilfeldige disker, rebuilder raskere.. Kan se på det som JBOD med en paritetsdisk. Diskene trenger ikke å være samme størrelse, bare mindre enn paritetsdisken. Hvis jeg først ville bort fra en ferdigbygd NASboks ville jeg personlig brukt UnRAID hvis jeg ikke trengte den ekstra ytelsen fra paralell-lesing/skriving. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 8. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2015 Til myhken Har nå brukt den ssden kingston v300 120gb og i starten føltes den hdd'ish. Men av en eller annen grunn gikk det over nå er jeg kjempe fornøyd og finner ikke noe galt med den Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. januar 2015 Så bra. Blir nok den da. Litt usikker på når jeg kjøper. På den ene siden har komplett sagt at de vil øke prisene med opptil 20% grunnet dollarkursen. På den andre siden, fikk jeg akkurat levert en 4xdocking stasjon med USB3 / eSata med RAID løsning 0/1/5/10 large (om jeg vil bruke RAID) og 2 stk PCI USB3 kort til de to pcene uten USB3 porter fra før av. Det løser en god del av utfordringen jeg hadde med at stuepcen var helt full, både plassmessig og diskmessig. Har også en slik 4 x HDD docking på den andre serveren også, så nå kan jeg øke med 8 x 6 TB om jeg ønsker på de to pcene. Og hastigheten via USB3 på en 3 TB Toshiba SATAIII disk ligger på opp mot 170 MB/s i lesehastighet, og ca 150 MB/s i skrivehastighet. Men det vil bli mye penere her med en NAS som erstatter den ene serveren min (som i prinsippet brukes mest til lagring, men også mye annet rart), men som jeg fint kunne visualisert i Vmware på den andre serveren. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 11. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Et nytt scenario, vil dette funke: 1. Kjøpe den "NASen" nevnt i tråden (se handleliste her) 2. Kjøpe en Intel NUC DN2820FYKH HTPC til ny stuepc (se handleliste her) Så flytter jeg over 6 x 3 TB disker fra dagens stuepc til "NASen" og ser da på mediainnholdet via NASen. Har også en MAIWO K305A 4-slot USB3.0 + eSATA + RAID HDD Dock Station – Black (24TB Max.) som er koblet til stuepcen nå, som da kan kobles rett på HTPCen via USB3.0 Så der kan jeg ha nye 4 x 3 GB (eller opptil 4 x 6 TB disker). Burde dekke behovet for plass en god stund. Så hiver jeg inn 2 x 3 TB disker som jeg har liggende som da gjør NASen full. Så det blir 6 TB til backup og slikt. ( I dag har jeg 6 TB på 10 disker på den pcen NASen skal erstatte, men kun 3 TB er i bruk totalt) Har også en slik 4 x HDD USB 3.0 sak på det som da blir NASen, så plass til 4 x 3 TB disker til der. Gir to spørsmål: 1. Er Intel NUCen jeg har valgt kraftig nok til å se på Bluray filmer i ukomprimert tilstand (35-40 GB filer) i full HD uten at det hakker og styrer? Står jo at den skal tåle det, men det er jo en svak CPU. Og så kommer det "morsomme", må jo kjøre Windows 7 i alle fall på den og MediaCenter til alle DVD filmene (1.500 ca) og PowerDVD 14 til Bluray samlingen. Den må også kunne vise innhold fra Nett TVer som Netflix, TvNorge, NRK, Sumo osv. 2. Ripper/kopierer inn alle Bluray filmer/serier jeg kjøper. Det gjøres i dag på stue pcen med en Xeon 3220 CPU og 8 GB RAM. Med det nye oppsettet må jeg flytte blyray spilleren til NASen, og er den Intel Pentium CPUen noe særlig å rippe bluray filmer med? Tar vel ca 30-40 minutter per plate i dag. (har en annen mulighet, det er å flytte bluray spilleren til Server2 pcen min, som har en Intel® Core i5-2500 @ 3.3Ghz, 32 GB RAM og SSD OS disk, men redd for at den forstyrrer de virtuelle serverene som kjøres der for mye) Dette ble mye, men vil være sikker før jeg kjøper noe. Endret 11. januar 2015 av myhken Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) En liten oppdatering. Det ble dette oppsettet jeg kjøpte som NAS og som ny stuepc (Intel NUC) har holdt på et par dager nå med overføring av data fra disker jeg ikke skulle beholde, samt demontering av de to pcene dette nye oppsettet erstatter. Kan ikke spare på alt, så pcene blir demontert helt, eller, jeg sparer på hovedkort m/CPU og RAM fra begge de gamle XEON 3210/3220 pcene mine. Diskene fra den ene pcen min, har stort sett vært påslått i over 5 år nå, så de kommer jeg ikke til å bruke lengre. Diskene fra stuepcen er nokså nye, max 1.5 år, så de har jeg puttet i NASen i en kombinasjon direkte i kabinettet og via HDD dockingstasjoner via USB 3.0 ( gir opp til 180 MB/s overføring fra de nyeste diskene). Så har jeg koblet opp Intel NUC i stuen, den er jo så liten at den nå ligger under TVet. Kun koblet til via HDMI, strømkabel og nettverkskabel. Alle filmer er i Media Center som de skulle, og alle BluRay filmene ligger i PowerDVD og disken med alt av serier og filmer som er lastet ned er tilgjengelig. Kjempe bra bilde og lyd fra denne lille boksen. Ble ei grei deal, 13.000 for handlelisten over (var to tastatur/mus som ikke er med på listen). Så brukte jeg 3 nye 3 TB disker som ble kjøpt for kort tid siden, så det var jo 3.000 kroner til. Ellers er alt gjenbruk. Endret 15. januar 2015 av myhken Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 15. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2015 En liten oppdatering. Det ble dette oppsettet jeg kjøpte som NAS og som ny stuepc (Intel NUC) har holdt på et par dager nå med overføring av data fra disker jeg ikke skulle beholde, samt demontering av de to pcene dette nye oppsettet erstatter. Kan ikke spare på alt, så pcene blir demontert helt, eller, jeg sparer på hovedkort m/CPU og RAM fra begge de gamle XEON 3210/3220 pcene mine. Diskene fra den ene pcen min, har stort sett vært påslått i over 5 år nå, så de kommer jeg ikke til å bruke lengre. Diskene fra stuepcen er nokså nye, max 1.5 år, så de har jeg puttet i NASen i en kombinasjon direkte i kabinettet og via HDD dockingstasjoner via USB 3.0 ( gir opp til 180 MB/s overføring fra de nyeste diskene). Så har jeg koblet opp Intel NUC i stuen, den er jo så liten at den nå ligger under TVet. Kun koblet til via HDMI, strømkabel og nettverkskabel. Alle filmer er i Media Center som de skulle, og alle BluRay filmene ligger i PowerDVD og disken med alt av serier og filmer som er lastet ned er tilgjengelig. Kjempe bra bilde og lyd fra denne lille boksen. Ble ei grei deal, 13.000 for handlelisten over (var to tastatur/mus som ikke er med på listen). Så brukte jeg 3 nye 3 TB disker som ble kjøpt for kort tid siden, så det var jo 3.000 kroner til. Ellers er alt gjenbruk. Får ikke opp noe på linken?? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. januar 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2015 Da skal du få opp noe. Som du ser gikk jeg bort i fra Pentium CPUen og valgte en Core i5 CPU i stedet for. Samme ble det med Intel NUC. Den Celeron CPUen de hadde var ment for Linus, så det ble Core i5 versjonen der også, men den er selvsagt en del svakere enn hva jeg satt i "nas" boksen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå