Gå til innhold

Elkjøp med flere og "januarsalg": Lokketilbud eller kvalitet?


  

14 stemmer

  1. 1. Hvorfor vil ikke Elkjøps selgere selge tilbudsvarer

    • Kjeden bestemmer det, fordi marginene er dårlige
      7
    • Selger bestemmer det, fordi han har lav provisjon
      2
    • Selger vet at det ikke er noen på lager uansett, det er et lokketilbud
      4
    • Tilbudsvarene er faktisk dårlige produkter, selger gjør rett i å anbefale andre
      7
  2. 2. Er dagens "billige" 4K skjermer gode nok/"verd prisen"?

    • De er mer enn gode nok for en "vanlig" TV-titter
      1
    • De er ikke helt gode nok ennå, men verd pengene. (10 000 kr for en 55")
      4
    • Nei, dagens 4K-TVer er for dårlige rent teknisk
      7
    • Vet ikke
      2


Anbefalte innlegg

"Med flere" refererer her til Expert og Lefdal. Sett inn din favoritt.

 

Ok, så er det den tiden på året igjen, og min vane tro tar jeg turen til elektropusherne for å se på tilbudene. I år besøkte jeg både romjulssalget og januarsalget. Det gikk som følger:

 

Lørdagen i romjulen går jeg til Elkjøp, Expert og Lefdal. Jeg bruker Elkjøp som eksempel.

 

Her spør jeg spesifikt etter en god TV, enten en ny TV nummer 1, eller en mindre TV nummer 2 (og beholde den gamle som nummer 1, en Samsung 55" 7070.)

 

Selgeren på Elkjøp: Dagens TV'er er ikke noe å samle på. I hvertfall ikke Ultra HD (4K). Selgeren mener definitivt at jeg bør behode min gamle, den er sikkert bedre, og kjøpe en 62xx serie Samsung. Jeg unnlater å nevne at i så fall går jeg til Expert, som har disse på romjulssalg.

 

Jeg prøver så å pense samtalen forsiktig inn på tilbudsmodellene, men det er visst ikke verd bryderiet. Ærlig nok, men jeg blir stående å fundere litt...

 

Spol fram til i dag, tilbake på Elkjøp og en annen selger. Vi får en dårlig start, siden jeg ikke har passet på plassen min i den eviglange køen og kommer litt for sent tilbake fra en annen avdeling. "Hvor har du vært?!" spør han når jeg viser min 4-5 nummer for gamle kølapp. Jeg peker brydd mot kjøkkenavdelingen. Etter noen sekunder fortsetter han "Hva vil du spørre om?"

 

Denne gangen henviser jeg direkte til tilbudavisen, og spør hva han kan si om de modellene som er annonsert. Jeg rekker ikke å spesifisere hvilke modeller før han savrer "De er utsolgt alle sammen, både her og i Åsane", og det er tydeligvis alt han har tenkt å spandere av tid på den saken.

 

Her kunne en snarrådig kunde ha envist til tilbudsavisen som opererer med 3 dagers annonsegaranti. Men da har jeg i grunnen fått nok og takker for meg. Man kunne endog ha tenkt seg at selgeren nevnte den, men sånn fungerer det ikke.

 

Lefdal er også utsolgt på den mest interesante modellen. (Samsungs 7505 UHD) Der fant jeg ingen annonsegaranti, selv om de har hatt det før. Kanskje har de det i år også, men selgeren nevnte det ikke. Selgeren er i det minste hjelpsom, men ikke veldg entusiastisk til tilbudsmodellene. Han henleder istedet oppmerksomheten på en annen TV i samme format, og til samme pris.

 

Expert har helt andre modeller til salgs, så de får slippe sammenligning denne gangen.

 

Så da sitter jeg igjen med det vanlige spørsmålet: Hvorfor vil ikke Elkjøps selgere selge de varene som tilbudsavisen pusher? Er det PR-avdelingen som pusher dårlige varer, eller er det selger som tjener for lite? Eller er det rett og slett snakk om lokketilbud? Svar gjerne i avstemningen over.

 

Og: Er det riktig at 4K-TV'ene ikke er bra nok idag? En ting er at det mangler innhold, skjønt nå har jeg fått Altibox og kan se House of Cards i 4K. Men er ikke disse TV'ene bra nok? Da tenker jeg på de som er på tilbud, som Samsungs 7505, ikke de til 50 000 kroner. Tilbudsavisen skryter av at den er årets TV i Lyd og Bilde, men selger synes tydeligvis ikke noe om det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet en kort stund på Elkjøp for et par år siden. Vi ble alltid oppfordret til oppsalg, altså anbefale noe dyrere til kunden enn tilbudene. Tilbudsvarene var også i veldig begrenset antall i hver butikk.

 

Selgerne får for øvrig veldig sjelden provisjon ut fra hvilke varer de selger, så det er ikke grunnen. Men ledere ser på hva de forskjellige selgerne selger. Det er (var i hvert fall) veldig vanlig at man ble konfrontert om man hadde stabilt dårlig fortjeneste over tid.

 

Ettersom tilbudsvarene har dårlig fortjeneste (ofte tap), ønsker ikke selgerne å selge disse. Spesielt i avdelingene som selger småelektronikk (data/foto, mobil) og annen populær elektronikk (TV/stereo) var det høyt fokus på dette på grunn av jevnt over dårlig fortjeneste på produktene i utgangspunktet.

 

Det kan være forskjeller fra butikk til butikk (men jeg har jobbet i tre Elkjøp-butikker hvor det var samme greia), og også fra selger til selger.

 

Lefdal har samme eiere som Elkjøp.

Expert har jeg veldig liten erfaring med.

 

Har vært både kunde og ansatt i mindre butikker/kjeder, hvor fokus virker å være mer rettet mot kundens behov, og ikke butikkens behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig så handler jeg nå kun på nett etter å ha erfart samme scenario som TS.

Men jeg kan godt handle på nett fra disse kjedene da de faktisk levererer det de skal når man legger inn en ordre på nett.

 

Jeg trodde at det var en dårlig ide og irritere på seg kunden sin slik disse kjedene gjør, men nordmenn elsker tydeligvis og bli tråkka på siden disse kjedene ikke går konkurs på tross av denne praksisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål til ordlyden i avstemningen:

Må det være et lokketilbud siden det ikke er flere eksemplarer av varen igjen på lager?

 

Nei, men dersom en tilbudsvare i utgangspunktet ikke er tatt inn med flere eksemplarer enn at de går tomme første dagen så er det et lokketilbud. Det fremgår av "Forskrift om urimelig handelspraksis", paragraf 1 punkt 5:

 

"Å oppfordre til kjøp av ytelser til en bestemt pris uten å opplyse om et eventuelt rimelig grunnlag den næringsdrivende har for å tro at han/hun ikke vil være i stand til å levere eller få en annen næringsdrivende til å levere disse ytelsene til den aktuelle prisen innenfor et tidsrom og i en mengde som er rimelig ut fra ytelsen, reklamens omfang og oppgitt pris (lokketilbud)."

 

Dette har kjedene blitt tatt på flere ganger, og det er derfor Elkjøp opererer med en annonsegaranti som sier at de skal kunne levere til den prisen i minst 3 dager. Men det fordrer jo at kunden vet, og orker å krangle seg til det...

 

post-52698-0-68116000-1420364184.png

 

Edit: Denne garantien er hentet fra neste ukes tilbudsavis. Der står de samme produktene på tilbud fremdeles, selv om de altså allerede er utsolgt.

 

Nå kan du jo i spesielle tilfeller være at en enkelt vare blir mye mer populær enn man antok, og selges ut fortere enn forventet. Men når alle tilbudsvarene er utsolgt allerede første dagen, så er det åpenbart at man spekulerer i at kunden når han/hun først har tatt turen til butikken vil vurdere en annen vare (med bedre marginer) istedet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Personlig så handler jeg nå kun på nett etter å ha erfart samme scenario som TS.

Men jeg kan godt handle på nett fra disse kjedene da de faktisk levererer det de skal når man legger inn en ordre på nett.

 

I dette tilfellet var ikke tilbudene så unike, siden nettbutikker som net-on-net og komplett hadde varene til samme prisen. Og på lager. Da var det lett å si farvel til en selger som ikke hadde tid til deg.

 

Jeg trodde at det var en dårlig ide og irritere på seg kunden sin slik disse kjedene gjør, men nordmenn elsker tydeligvis og bli tråkka på siden disse kjedene ikke går konkurs på tross av denne praksisen.

 

 

Ja. Jeg er for gammel til å krangle med selgere, så vil de ikke selge til meg skal de får slippe. Da går jeg til en annen butikk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Burde være unødvendig, men du kan ringe kundesenteret som kan reservere TVen for deg, slik at du kan hente og betale den i butikken, evt via nettbutikken.

 

Men når den alt er utsolgt i butikkene, og i nettbutikken, så er det liten hjelp i å reservere.

 

Tilbudsvarene er uansett merket med "ikke tilgjenglig for collect@store", så da går det vel ikke an å reservere...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Var hos Hifi-klubben i går. God hjelp, rolige omgivelser, i motsetning til Elkjøp og Lefdal. Og de hadde Samsungs 65" til samme normalpris som Lefdals januarsalgspris...

 

Jeg har nå sett på 7505 i både 48", 55" og 65". Jeg synes kvaliteten på panelene er vel verd prisen på både 55 og 65". 48" er uforholdsmessig dyr, men det er fordi det er liten etterspørsel. (Catch 22.) Så 65" med vanlig Blu-Ray hos Hifi-klubben, og det så skarpt og fint ut selv pårimelig nært hold. Der var den manuelt innstilt, mens hos Lefdal hadde de 55" med fabrikkinstillinger. Ikke halvgærnt det heller.

 

Så får jeg ikke sort-nivået på LGs OLED ut av hodet, men da blir prisen en helt annen igjen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...