Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønnstrinn ved tidligere arbeidsplass

mafsa

Anbefalte innlegg

Hei. Startet å jobbe i butikk når jeg fylte 18 år (2008) og sluttet januar i fjor (2014). Ettersom jeg har tatt meg billån bestemte jeg meg for å ta ekstrajobb mens jeg går i lære hos samme butikk, men ser nå at jeg har blitt gitt lønnstrinn 1. Butikken skal gå under tarifflønn, så mitt spørsmål blir om dette er rett?

Slik som jeg forstår det, skal jeg minst havne på trinn 3 evt. trinn 4 om jeg har hatt mer en 15t pr/uke. Eller missforstår jeg totalt?

Mitt andre spørsmål blir om lærlingstillingen vil fungere som tidligere arbeidserfaring og påvirke lønnstrinnet mitt hos butikken?

Takke for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det HK/Virke butikken benytter for fastsettelse av lønn? Kan du eventuelt linke til den teksten du mener gir deg rett på høyere lønn?

Da står det så vidt jeg kunne se i HK/Virke sin overenskomst ingen ting om ansiennitet før du har fylt 25 år. Da skal du justeres opp en gang pr. år. Så fram til da er det trinn 1 eller 2.

Jeg kommer fram til at du fyller 25 år engang i 2015, så det er nok korrekt at du får trinn 1.

Dog må det jo sies at det er merkelig at du blir lønnet som "nybegynner" med minst 5 års erfaring. Men det er langt i fra uvanlig at butikker ikke betaler mer enn minimum, altså for din del, trinn 1.

Har du generell studiekompetanse? Da skal du ha trinn 3. Du må i så fall selv dokumentere det ovenfor arbeidsgiver.

Det som er mest relevant, er du organisert i HK og har bedriften en tariffavtale?

Hvis svaret er nei på et av spørsmålene så er det kun det som står i kontrakten din som er gjeldende. Jeg kan tenke meg til at det kun står noe slik som:

Lønn: I henhold til tariffavtale.

I praksis innebærer det i så fall minstelønnen i en eller annen ikke nærmere spesifisert avtale. Vanligvis HK/Virke.

Det beste du gjør er å prate med sjefen din, og spør om det er korrekt at du skal minstelønn når du har masse erfaring/ansiennitet. Eventuelt be om en begrunnelse for det og forklar at du ikke er fornøyd med minstelønn når du har den erfaringen du har.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Det jeg ble vist var fra butikksjef.com. Det stemmer at jeg fyller 25 i år. Har ikke studiekompetanse, da jeg mangler en eksamen fra å få den.

Er det HK/Virke butikken benytter for fastsettelse av lønn? Kan du eventuelt linke til den teksten du mener gir deg rett på høyere lønn?

Da står det så vidt jeg kunne se i HK/Virke sin overenskomst ingen ting om ansiennitet før du har fylt 25 år. Da skal du justeres opp en gang pr. år. Så fram til da er det trinn 1 eller 2.

Jeg kommer fram til at du fyller 25 år engang i 2015, så det er nok korrekt at du får trinn 1.

Dog må det jo sies at det er merkelig at du blir lønnet som "nybegynner" med minst 5 års erfaring.

Har du generell studiekompetanse? Da skal du ha trinn 3.

Lenke til kommentar

Var også nettopp inne på virke, hvor det på 12.2 også står: "

Ansiennitetsberegning /Innplassering på lønnsskalaen
Ved ansettelse i bedriften innplasseres arbeidstakere på lønnsskalaen på grunnlag av
dokumentert utdanning, praksis og alder."
Lenke til kommentar

Er klar over det, men det står ingen ting konkret om hvordan det gjøres. Bare at det skal gjøres.

Det er et problem fordi butikksjefer har en lei tendens til å tolke slike ting i sin favør.

Den eneste måten du blir å få til noe på er å snakke med sjefen din om det, og si noe slik som at: "Lønnen jeg får tilsvarer minstelønnen for en 18-åring uten erfaring, jeg har fem års erfaring fra denne butikken. I tariffavtalen står det at jeg skal plasseres på lønnskalaen i henhold til dokumentert utdanning, praksis og alder. Jeg syns lønnen er lavere enn min erfaring og alder tilsier".

Lykke til! Og si gjerne i fra om hvordan det gikk.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Er klar over det, men det står ingen ting konkret om hvordan det gjøres. Bare at det skal gjøres.

Det er et problem fordi butikksjefer har en lei tendens til å tolke slike ting i sin favør.

Den eneste måten du blir å få til noe på er å snakke med sjefen din om det, og si noe slik som at: "Lønnen jeg får tilsvarer minstelønnen for en 18-åring uten erfaring, jeg har fem års erfaring fra denne butikken. I tariffavtalen står det at jeg skal plasseres på lønnskalaen i henhold til dokumentert utdanning, praksis og alder. Jeg syns lønnen er lavere enn min erfaring og alder tilsier".

Lykke til! Og si gjerne i fra om hvordan det gikk.

Ok, tusen takk for hjelpen! Får ta turen innom etter jobb og satse på at sjefen er der, evt. avtale et lite møte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...