Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fakturert av legesenter uten å være klar over kostnaden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sende over helsenett må da være lov i de tilfellene dette er aktuelt..?

Helsenett?

Sykehusene har tillatelse til å sende sensitive papirer via faks, til et annet sykehus! Ellers må det gå via post! Internett løsning, er ikke på plass. Tar nok flere år til, før det er lovlig. Fra sykehus og til fast lege går det med post! Og motsatt.

Lenke til kommentar

Helsenett er et eget nettverk mange helseinstutisjoner kobler seg til..

Over dette nettverket er det både mulig og lovlig å sende sensitive data som ikke kan sendes over internett.

Fastleger, tannleger, sykehus, helseinstitusjoner, nasjonale institutter, tjenesteleverandører og kommuner kan koble seg til helsenett.

Lenke til kommentar

Over dette nettverket er det både mulig og lovlig å sende sensitive data som ikke kan sendes over internett.

Fastleger, tannleger, sykehus, helseinstitusjoner, nasjonale institutter, tjenesteleverandører og kommuner kan koble seg til helsenett.

Tull. Dette er ikke "oppe å går" ennå! Var nettopp (2-3 mnd siden) et program, om dette på tv. Og jeg har erfaring fra oversendelse fra sykehus, til fastlege. I tilegg, mye om dette i media. Så, jeg tror du tar feil. Ellers kan du jo dokumentere det, ved bl.a. relevandt refferanse, om at dette er innført.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tull. Dette er ikke "oppe å går" ennå! Var nettopp (2-3 mnd siden) et program, om dette på tv. Og jeg har erfaring fra oversendelse fra sykehus, til fastlege. I tilegg, mye om dette i media. Så, jeg tror du tar feil. Ellers kan du jo dokumentere det, ved bl.a. relevandt refferanse, om at dette er innført.

Nav får jo sykemeldinger og etc. over nett i disse dager. Resepter, epikriser og journaler går også over nett i disse dager, men det er ikke alle som har koblet seg på enda da dette koster.

Lenke til kommentar

Hvis dette ikke er "oppe å går" lurer jeg på hvorfor jeg har hatt en server tilkoblet dette systemet lenge...

Snylter har nok rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nav får jo sykemeldinger og etc. over nett i disse dager. Resepter, epikriser og journaler går også over nett i disse dager, men det er ikke alle som har koblet seg på enda da dette koster.

Hvor har du det fra? Jeg bestrider ikke at Helsenett finnes. Men det er ganske begrenset info de har lov til å sende der. Bl.a. legejournaler.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Fra mine mange besøk på ymse steder i fjor hvor jeg var innom flere forskjellige behandlere som rapporterte tilbake til min fastlege. Og posten er ikke så kjapp at de får sendt journaler samme dag fra et fylke til et annet ;)

Lenke til kommentar

Fra mine mange besøk på ymse steder i fjor hvor jeg var innom flere forskjellige behandlere som rapporterte tilbake til min fastlege. Og posten er ikke så kjapp at de får sendt journaler samme dag fra et fylke til et annet ;)

Da kan jeg fortelle at telefon, er kjappere enn posten. :) Det brukte min Fastlege, sist han skulle ha hatt resultene (etter 4 dager og 1 km avstand), etter rønkenbilder og div undersøkelser på sykehus. Men her kan det gå på kostnader. Det vet ikke jeg.

Men at regionale sykehus ikke har råd til disse kostnadene, tror jeg ikke på. de kan ikke sende sensitive opplysninger mellom sykehusene, via nettet. Men jeg vet at enkle ting, som bl.a resepter, sendes via Helsenett. Og det, er vel ikke spessielt sensitive opplysninger.

Lenke til kommentar

Helsenett har vært operativt i flere år, det er vel ca 5 år siden jeg var borti de første løsningene med kobling til Helsenett.

Også i min nåværende jobb har vi Helsenett-forbindelse (selv om vi ikke er i helsesektoren), og den fungerer utmerket.

Alt jeg skrev i forrige innlegg er korrekt, også det jeg skriver i dette innlegget er korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan jeg fortelle at telefon, er kjappere enn posten. :) Det brukte min Fastlege, sist han skulle ha hatt resultene (etter 4 dager og 1 km avstand), etter rønkenbilder og div undersøkelser på sykehus. Men her kan det gå på kostnader. Det vet ikke jeg.

Men at regionale sykehus ikke har råd til disse kostnadene, tror jeg ikke på. de kan ikke sende sensitive opplysninger mellom sykehusene, via nettet. Men jeg vet at enkle ting, som bl.a resepter, sendes via Helsenett. Og det, er vel ikke spessielt sensitive opplysninger.

Det er mulig at vi har forskjellig mening om hva som er sensitive opplysninger men jeg mener nå at sykemelding, henvisninger, laboratoriesvar, epikriser m.m. er sensitive opplysninger.

https://nhn.no/helsenettet/send-og-motta-elektroniske-meldinger/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar

Fakturagebyr er teit, men lovlig.

Tja.

Fakturagebyr virker litt tvilsomt i forhold til lovens/forskriftens system. Hvis legesenteret står fritt til å slenge på ekstra gebyrer av ulike slag som det vil har det liten hensikt å fastsette maksimale takster/gebyrer.

Gebyret må dermed være betaling for en ekstra, frivillig valgt tjeneste som ikke er dekket av forskriften.

Det må så vidt jeg kan se involvere en avtale. Selv om vi forutsetter et oppslag på legesenteret virker det ikke selvsagt at det at TS fikk forbi en liten plakat uten å protestere for noen/uker måneder siden innebærer at han har inngått en bindende avtale. Særlig når det gjelder faktura på et beløp han ikke visste han måtte betale, og ikke fikk muligheten til å betale uten fakturagebyr.

Man kan også argumentere med at reglene for takst 5 forbyr kombinasjon med andre takster, slik at kombinasjonen 5/8 er en ulovlig kombinasjon.

Jupp. Jeg undersøkte litt om dette for et par år siden. Da fant jeg følgende brev fra Helsedirektoratet til Fylkesmannen i Sogn og Fjordane (vedlagt, siden det ikke lenger er på nettet):

Takst for utskrift/kopiering av pasientjournal er regulert i forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege av 25. juni 2009. Av forskriften § 2 framgår at utgifter til legehjelp hos allmennpraktiserende lege og privatpraktiserende spesialist dekkes etter takstene i kapittel Il. Stønad ytes etter de takstene som gjelder på behandlingstiden. I forskriftens del B. Konsultasjon og sykebesøk er det i takst 5 angitt at honorar for utskrift/kopiering av pasientjournal for tiden er kr 85,-. Det er i tekstdelen presisert følgende: "Taksten refunderes ikke av folketrygden. Ugyldig takstkombinasjoner: alle". Dette betyr at det for utskrift/kopiering av pasientjournal ikke kan føres opp flere takster enn takst 5, det vil si at porto eller ekspedisjonsgebyr ikke kan kreves i tillegg. (05.11.2009)

Portoutgifter_Helsedirektoratet.pdf

Brevet er fra november 2009, så det er ikke sikkert de fortsatt mener det samme. Men ordlyden i forskriften virker like klar nå som dengang. Man kan ikke kombinere takst 5 med andre takster.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fakturagebyr virker litt tvilsomt i forhold til lovens/forskriftens system. Hvis legesenteret står fritt til å slenge på ekstra gebyrer av ulike slag som det vil har det liten hensikt å fastsette maksimale takster/gebyrer.

Gebyret må dermed være betaling for en ekstra, frivillig valgt tjeneste som ikke er dekket av forskriften.

Det må så vidt jeg kan se involvere en avtale. Selv om vi forutsetter et oppslag på legesenteret virker det ikke selvsagt at det at TS fikk forbi en liten plakat uten å protestere for noen/uker måneder siden innebærer at han har inngått en bindende avtale. Særlig når det gjelder faktura på et beløp han ikke visste han måtte betale, og ikke fikk muligheten til å betale uten fakturagebyr.

Jeg er enig i at gebyret må være betaling for en ekstra, frivillig tjeneste. Kreditt er en slik tjeneste. Kortbetaling er ikke, jfr. Helsedirektoratets brevveksling med landets fastleger om Malin Medicals betalingsautomater (produsenten av disse "automatene" som krevde 5 kr for å la deg betale med kort) høsten 2014. Direktoratets tone i brevvekslingen er imidlertid ganske aggressiv, og det kan tenkes at direktoratet mener fakturagebyr også er uholdbart.

I hvilken grad man må forhåndsinformeres om et fakturagebyr er et interessant spørsmål, som antagelig aldri kommer til å komme på spissen i en rettssak. For min del heller jeg mot at den som ber om kreditt ved ikke å være i en situasjon der vedkommende kan gjøre opp på forhånd aksepterer rimelige kredittkostnader. Det kan bli et åpent spørsmål i TS' situasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på om fakturagebyr er lovlig gitt, administrasjonsgebyret på kr. 5,- som man må betale for bruk av betalingsautomaten hos legen er iallfall ulovlig siden det er i strid med Folketrygdloven som sier at legen kun kan ta betalt når deter hjemlet i lov eller forskrift, det er altså ikke administrasjonsgebyr og jeg vet ikke om fakturagebyr er det?

Lenke til kommentar

Les dette!

Det står ingen ting, i den linken, som gjør at pasient journaler et tillatt å sende over "nettet"!

Resepter, e-post og en del annet er tillatt. I regelverket (for godkjenning) står det at for å få godkjent systemet, må bl.a. passient journaler være på en server/pc, som IKKE er tilknyttet internett. Så bl.a. resepter er på en annen pc, med internett tilknyttning. Og det er mange regler og krav som må oppfylles.

Dette var også oppe i et eget program på tv (nå i høst), der de viste hvordan en måte fakse store mengdre med papirer, fra et sykehus til et annet, da de ikke hadde lov til å oversende via internett.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...