AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Vet ikke om dette er riktig sted å poste, men lurer på om noen har peiling på dette.. Kom i dag hjem etter flere ukers kombinert jobbe/juleferie på hjemstedet mitt, og da jeg sjekket posten fant jeg en regning fra det gamle legesenteret mitt. Jeg ringte tidlig i desember og spurte om det var mulig å få overflyttet legejournalen min, ettersom jeg har flyttet langt unna, byttet fastlege og blitt bedt av det nye legesenteret om å overføre journalen. Fikk som svar av det gamle legesenteret at det skulle gå fint, og samtalen ble kort ettersom resepsjonisten ikke forstod navnet på det nye legesenteret og ba meg sende en mail med detaljene i stedet. Fikk senere på dagen en bekreftelse på at journalen var sendt, og trodde jeg var ferdig med saken. Åpnet som tidligere skrevet i dag brevet fra legesenteret, og ble overrasket over en regning på 193,- kroner, der 144,- er "diverse, matriell, medisin, attester, uteblitt fra avtalt time mm", og 49,- er "fakturagebyr". Regningen er for tjenester v/ *legenavn*, og hadde betalingsfrist på julaften, 24.12.14. Må vel bare betale med en gang, og håpe det ikke er blitt sendt noen purring enda, men det er utrolig irriterende med noe sånt på studentbudsjett etter julegaver og mye reising.... Det ble ikke opplyst at dette ville koste noe en eneste gang, og jeg hadde ALDRI valgt å få journalen min overført nå om jeg visste at det ville koste noe. Det er studentsamskipnadens helsetjeneste jeg bruker nå, og siden jeg ikke vet om jeg er student etter nyttår og dermed må bytte lege igjen, ville jeg ventet med å betale for overføring av journalen til jeg hadde funnet ut av dette. Som sagt, burde jeg ikke fått opplyst at det ville bli sendt regning for disse tjenestene? Trodde kunden måtte opplyses og godta å faktureres for en tjeneste før den ble utført, og jeg visste virkelig ikke at de ville ta så klekkelig betalt for å sende en datafil på mail til mitt nye legesenter........ Anonymous poster hash: 5c3be...df1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Skjer hele tiden, husker jeg betalte 150,- for en liten bomullsbit en gang. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Det jeg først og fremst henger meg opp i er at du klager på prisen for oversending av journal, men regningen er for helt andre ting. Har du tenkt over det? 193 kroner er ikke akkurat mye, når det tydeligvis skal dekke endel. Bl.a uteblitt fra time. Generelt koster uteblitt fra time like mye som timen, og det kan godt være 2-300 kroner. Det er anledning til å ta betalt for utskrift av journal, men det er makssatser fastsatt av staten. Denne grensen ser ut til å være 85 kr per i dag. I tillegg koster porto endel for en tykk blekke når den skal sendes. Prisliste står vanligvis oppklistret på legekontoret. Endret 3. januar 2015 av Emancipate 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Som sagt, burde jeg ikke fått opplyst at det ville bli sendt regning for disse tjenestene? Kanskje...men har ikke kundene også undersøkelsesplikt? Du antok at denne tjenesten var gratis, men burde du ikke fått dette bekreftet når du bestilte tjenesten? Du får sikkert et bra svar fra juristene på forumet.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2015 Forstår ikke helt hva du mener, men jeg har ikke utblitt fra time. Jeg har kun ringt til legesenteret og bedt dem sende over journalen min til mitt nye legesenter på det nye senteres forespørsel, noe som skjedde digitalt. De har altså fakturert nærmere 200,- for å sende en digital kopi via det nye journalsystemet, uten å informere meg om at dette ville koste noe. Skal ikke påstå å vite noe om hvordan dette foregår, men kan ikke forstå at det skal ta noe lenger enn 5-10 min å lete opp en journal etter at jeg oppga personnummer, og deretter sende den digitalt til det nye senteret via journalsystemet begge senterene bruker. Dette burde neppe ta lenger enn å sende en mail? Hvor mye de fakturerer for oppgaven er vel heller ikke spørsmålet, det er ikke noe jeg kan klage på, men jeg lurer på om det virkelig er sånn at jeg kan få en regning for noe jeg aldri visste at kostet noe? Trodde ikke det var lov å fakturere når det gjelder salg over telefon og kunden ikke har fått opplyst pris og samtykket, og lurer på om dette omfatter helsevesenet også? Anonymous poster hash: 5c3be...df1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2015 Som sagt, burde jeg ikke fått opplyst at det ville bli sendt regning for disse tjenestene? Kanskje...men har ikke kundene også undersøkelsesplikt? Du antok at denne tjenesten var gratis, men burde du ikke fått dette bekreftet når du bestilte tjenesten? Du får sikkert et bra svar fra juristene på forumet.. Har selv hatt deltidsjobb som selger i butikk, og vi opplyser alltid om eventuelle kostnader ved f. eks å sende noe tvers over landet til kunden, bestille, porto, etc. Dersom vi ønsker å få betalt for tjenesten vi har utført, må jo kunden få vite at den koster ekstra? Dessuten er det vi som vet hva det koster å utføre tjenesten, og da kan man vel ikke forvente at kunden selv skal sette seg ned og undersøke? Forstår selvsagt at jeg er dum og naiv som ikke alltid spør om tjenester koster noe, og har visst enda mye å lære om dette.... Sier ikke at jeg har rett, men lurer enkelt og greit på om det har noe for seg å klage på måten dette foregikk på, eller om jeg bare bør betale og gi det opp som en tapt sak? Anonymous poster hash: 5c3be...df1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Betal og se på det som er lærepenge. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Det er faste egenandeler for overføring av journal. Kr 85,- virker korrekt etter https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-06-25-872?q=st%C3%B8nad+til+dekning+av+utgifter ("Utskrift/kopiering av pasientjournal til pasient eller person som opptrer på vegne av pasient, jf. pasientrettighetsloven § 5-1.") Legesenteret kan i så fall ikke kreve mer.Så vidt jeg vet kan man heller ikke kreve fakturagebyr uten avtale.Hvis du ikke har lyst til å betale bør du derfor sende en mail til legesenteret og be om en forklaring på de 144,- . Du kan også spørre hvilken hjemmel de har for å kreve fakturagebyr. Det kan for eksempel tenkes at de har lett synlige oppslag på legesenteret om at annet enn kontant betaling medfører fakturagebyr. Det kan være nok. Eller kanskje det finnes en egen forskrift?Hvis de ikke gir deg et fornuftig svar kan du betale kr. 85,- (det slipper du nok ikke unna), og skriftlig bestride at du skylder resten. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 De har altså fakturert nærmere 200,- for å sende en digital kopi via det nye journalsystemetNei, ut i fra det du skriver har de fakturert for helt andre ting. Ikke bli overrasket om du får en ny faktura for overføring av journal. For jeg klarer ikke å se at denne regningen skal være for det. Jeg ville tatt kontakt for å oppklare det at du er fakturert for å ha uteblitt fra time når du mener at det ikke er tilfellet. Hvor mye de fakturerer for oppgaven er vel heller ikke spørsmålet, det er ikke noe jeg kan klage påJo, det er makssatser for hvor mye de kan ta for å gi deg journalen din. (85 kr.) 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Nei, ut i fra det du skriver har de fakturert for helt andre ting.Sikkert bare en standard "diverse"-post som kan dekke flere ting. For eksempel oversending av journal. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Ta kontakt og fortell at du mottok regningen etter forfall og be de utsette forfallet. Fortell at du ikke skjønner beskrivelsen i infolinjen og be om spesifisering av beløpet. Antagelig er det 85 kr + 59 kr porto + 49 kr fakturagebyr. 59 kr porto samsvarer med brevpost inntil 350 gram, over 7 cm tykk, sendt med B-post økonomi. Hvorfor de sender sensitive papirer i B-post i stedet for rekommandert aner jeg ikke. Lovlig? ____________ Eller ta en litt mer pågående variant: Hvis legesenteret kan betraktes som en kommersiell selger av en tjeneste (kjøpsloven, eller forbrukerkjøpsloven) så skal prisen på tjenesten oppgis før man tar beslutningen om kjøpet. Hvis ikke så foreligger det ikke et salg og da kan de heller ikke fakturere. Med andre ord, send epost (skriftlig) til legesenteret og fortell at du aldri har bestilt tjenesten for den prisen de fremlegger. Be de så trekke fakturaen og bekrefte skriftlig (epost holder) at fakturaen er trukket. Det er mye lettere å ha slikt skriftlig enn å referere til muntlige avtaler dersom dere skulle bli uenig i hva avtalen gjalt senere. Endret 3. januar 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Hvis legesenteret kan betraktes som en kommersiell selger av en tjeneste (kjøpsloven, eller forbrukerkjøpsloven) så skal prisen på tjenesten oppgis før man tar beslutningen om kjøpet. Hvis ikke så foreligger det ikke et salg og da kan de heller ikke fakturere. Med andre ord, send epost (skriftlig) til legesenteret og fortell at du aldri har bestilt tjenesten for den prisen de fremlegger. Be de så trekke fakturaen og bekrefte skriftlig (epost holder) at fakturaen er trukket. Det er mye lettere å ha slikt skriftlig enn å referere til muntlige avtaler dersom dere skulle bli uenig i hva avtalen gjalt senere. For det første gjelder kjøpslovene (herunder forbrukerkjøpsloven) kun salg av ting, ikke yting av tjenestene. For det andre regulerer de uansett ikke spørsmålet om når avtale er sluttet. For det tredje har vi ingen regler annet enn på helt spesielle områder som gjør prisopplysning før avtaleslutning til et absolutt gyldighetsvilkår. Selv om dette skulle falle inn under virkeområdet til angrefristloven, evt. avtl. § 38 b, er det uansett ikke slik at pris er et absolutt vilkår for avtaleinngåelse. Pris skal opplyses før avtale inngås, men brudd på det medfører ikke at avtalen er ugyldig (eller ikke inngått). Til sist er jo prisen opplyst i forskrift, jf. krikkert Ståle Nordlies innlegg over. Endret 3. januar 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Hvor er krikkerts innlegg over? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Hvor er krikkerts innlegg over?Ståle Nordlie var det visst, ikke krikkert. Ops. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Ta kontakt og fortell at du mottok regningen etter forfall og be de utsette forfallet. Fortell at du ikke skjønner beskrivelsen i infolinjen og be om spesifisering av beløpet. Antagelig er det 85 kr + 59 kr porto + 49 kr fakturagebyr. 59 kr porto samsvarer med brevpost inntil 350 gram, over 7 cm tykk, sendt med B-post økonomi. Hvorfor de sender sensitive papirer i B-post i stedet for rekommandert aner jeg ikke. Lovlig? Høres ikke særlig sannsynlig ut at en forsendelse av en legejournal er over 7 cm tykk? Uansett, i dette tilfellet ble vel journalen sendt digitalt og postens satser er uaktuelle. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Hvis legesenteret kan betraktes som en kommersiell selger av en tjeneste (kjøpsloven, eller forbrukerkjøpsloven) så skal prisen på tjenesten oppgis før man tar beslutningen om kjøpet. Hvis ikke så foreligger det ikke et salg og da kan de heller ikke fakturere. Med andre ord, send epost (skriftlig) til legesenteret og fortell at du aldri har bestilt tjenesten for den prisen de fremlegger. Be de så trekke fakturaen og bekrefte skriftlig (epost holder) at fakturaen er trukket. Det er mye lettere å ha slikt skriftlig enn å referere til muntlige avtaler dersom dere skulle bli uenig i hva avtalen gjalt senere. For det første gjelder kjøpslovene (herunder forbrukerkjøpsloven) kun salg av ting, ikke yting av tjenestene. For det andre regulerer de uansett ikke spørsmålet om når avtale er sluttet. For det tredje har vi ingen regler annet enn på helt spesielle områder som gjør prisopplysning før avtaleslutning til et absolutt gyldighetsvilkår. Selv om dette skulle falle inn under virkeområdet til angrefristloven, evt. avtl. § 38 b, er det uansett ikke slik at pris er et absolutt vilkår for avtaleinngåelse. Pris skal opplyses før avtale inngås, men brudd på det medfører ikke at avtalen er ugyldig (eller ikke inngått). Til sist er jo prisen opplyst i forskrift, jf. krikkert Ståle Nordlies innlegg over. Jeg bøyer meg i støvet. Jeg trodde det var generelt gyldig at pris måtte være avtalt på forhånd ved tjenester, slik som ved reparasjon av mobiltelefoner som ikke dekkes av reklamasjon/garanti. Men jeg tok nok feil. Bond007: Da skjønner jeg ikke hvor de 59 kronene kommer fra. Kan uansett være lurt å spørre hva de fakturerer for. Endret 3. januar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Du er blitt fakturert etter standardsatsene i legestønadsforskriften (se Ståles lenke over). Takstene som er brukt er takst 5 (Utskrift/kopiering av pasientjournal; 85,- kr) og 8 (utgifter og arbeid ved forsendelse etter pasientens ønske av resepter, rekvisisjoner, henvisninger eller lignende per brev, faks, telefon, eller e-post; 59,- kr), til sammen 144,- kr. Fakturagebyr er teit, men lovlig. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Er du sikker på at dette er rett tolkning av reglene? Da har de jo fakturert for det samme to ganger: kopiering av journalen (i datasystemet) og sending av journalen (i datasystemet), noe som i praksis er samme operasjon. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Man kan argumentere med at det eneste som er gjort er arbeid som faller under takst 8 (forsendelse), fordi det ikke er foretatt noen utskrift eller kopiering. Man kan også argumentere med at reglene for takst 5 forbyr kombinasjon med andre takster, slik at kombinasjonen 5/8 er en ulovlig kombinasjon. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Er du sikker på at dette er rett tolkning av reglene? Da har de jo fakturert for det samme to ganger: kopiering av journalen (i datasystemet) og sending av journalen (i datasystemet), noe som i praksis er samme operasjon. Reglene om fakturering, skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg er ganske sikker på, at legekontoret ikke har lov til å sende Legejournalen digitalt. Det går pr. post! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå