Schreiber Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg har i det siste fått dilla på retrospill igjen, og har begynt å samle Sega-konsoller og spill. Problemet er bare at det er mildt sagt enormt med retrospill, og så godt som umulig å finne ut om de er bra eller dårlig uten å måtte bruke svært lang tid på å lete seg frem på nettet. (en wikipedia-side holder ikke.) Derfor tenkte jeg at vi kunne ha en tråd hvor vi anmelder retrospill. Og selvsagt ikke bare til Sega, men til alt av retrokonsoller. Da tenker jeg fra PS2, Xboks 1 og GameCube og eldre. For å gjøre det enkelt kan vi starte med navnet på spillet, og skrive navnet på konsollen(e) under. Å skrive opp alle konsollene spillet er på er kjekt, men forståelig nok er det ikke nødvendig. Bare skriv konsollen du spilte det på. Spill du har spilt på emulator er også "lovlig" her i tråden, men skriv da at det er på emulator. Om du faktisk eier spillet eller ikke driter jeg i. Jeg vil vite om det er bra eller ikke. ********************************* Donald Duck: Quackshot (Sega Mega Drive) Vi begynner med Donald, og spillet som fikk meg i retrohumør i første omgang. Jeg satt og så på diverse retrospill på QXL, og kom over denne perlen. Vi snakker Donald Duck utkledd som Indiana Jones på coveret. Det fenget interessen min nok til at det ble kjøp, og det har jeg ikke angret på. Spillet er et 2D plattformeventyr i stil med Ducktales osv, men krever at man reiser frem og tilbake ganske mye. For eksempel starter vi i Andeby, men etter en relativt kort stund kommer vi til en dør som ikke kan åpnes. Dermed drar vi til Mexico for å finne nøkkelen, før vi drar tilbake til Andeby osv. Som vanlig med gamle retrospill kan Quckshot dessverre ikke lagres, og det er heller ikke et passord-system. Du må dermed starte fra scratch hver eneste gang. Litt kjipt, men spillet bør nytes i strekk uansett. Som vanlig i sånne spill er det ikke så alt for langt, så du klarer det om du setter av en ettermiddag, eller en lørdag eller søndag. Grafikken er store figurer og sterke farger, omtrent som en tegneserie. Det gjør at selv på en 40" skjerm ser det utrolig flott ut den dag i dag. Selvsagt er det ikke knallskarpt bilde i HD og alt det der, men det er svært vakkert til å være et spill på Mega Drive. Lyden er også meget vakker, og kontrollene sitter som støpt. Donald gjør det du ber ham om å gjøre, verken mer eller mindre. Trykker du hopp, hopper Donald. Du slipper å vite på at han skal reagere, uansett hvor mye som foregår på skjermen. Alt i alt en ekte klassiker. Anbefales. Vurdering: 9/10 *** Parasite Eve 2 (Playstation 1, PSVita via PSN) Når vi først er inne på klassikere må denne perlen absolutt nevnes en del ganger. Parasite Eve kom dessverre aldri til Europa, og plottet i Parasite Eve 2 fortsetter omtrent der det første slapp. Det gjør at det kan bli litt kronglete å komme inn i historien i starten, men det går seg fort til. Alt du trenger å vite er at man spiller ene politiagent kalt Aya Brea, som jakter på monstre. Denne gangen har noen blitt drept i en skyskraper, og når Aya etterforsker saken leder sporene henne til en øde by ute i en ørken. Byen er forlatt (well, duh...), og i stedet for folk finner hun monstre. Mange av dem. Parasite Eve 2 er helt klart inspirert av spill som Resident Evil, men på en bra måte. Gameplayet er usedvanlig bra for et spill av denne typen, og bruker et minimalt RPG-element for våpen, rustning osv. Noe særlig komplisert er det ikke, men det duger. Historien er også svært bra, og har en god del WTF-stunder. For eksempel har Aya endelig kommet seg i sikkerhet, tror hun... før hun åpner døren og ser bokstavelig talt hundrevis av monstre. Ooops! Er nok dessverre lenge siden jeg spilte dette på Playstation, men det er ute på PSN til PSVita (og PS3, antar jeg. Har ikke sjekket på en stund.) Skjermen på PSVita er ganske liten, men i dette tilfellet gjør det bare at spillet blir nedskalert, i stedet for oppskalert. Det gjør at bildet blir mindre, men til gjengjeld blir det mye skarpere og penere. Dette er selvsagt bare kvaliteten på bildet, og ikke effektene og alt det der. Det er et PS1-spill tvers gjennom, så ikke forvent all verden av detaljer. Men gjør det selv en tjeneste og prøv dette. liker du Resident Evil osv vil du garantert like dette. Vurdering: 9/10 1 Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 alien trilogy til sega saturn. First person shooter. Meget fin og peng 3d grafikk til denne generasjonen spill konsoll å være, med tilsvarende bra bilde oppdatering som ser ut til å ligge jevnt og godt på ca 30. Spillet har en ganske høy vanskelighetsgrad, men kan justeres opp og ned. Fint utvalg av de kjente alien våpnene, som pistol, hagle, puls rifle og flammekaster. Våpenfølelsen er god. Man har også en del utstyr som bevegelses sensor og lommelykt. Anbefales varmt til alien fans og de som liker eldre skytespill. Også en fin oppvisning i hva Sega Saturn var i stand til på sitt beste. Spillet finnes også til ps1 og pc. Kan ikke gi noen karakter, da jeg ikke har kommet lenger enn ca halvveis. Men kan fint gi: Karakter: Tommel Opp Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 7. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2015 Fighting Vipers (Sega Saturn) En glemt perle som først kom til arcadehallene i -95, før det tok turen over til hjemmekonsollene. Den første av disse var Sega Saturn, men i ettertid er det portet over til både PS3 og XB360. Jeg regner det likevel som retrospill, da jeg som sagt har det på Sega Saturn. Fighting Vipers er ikke overraskende et slossespill i stil med Virtua Fighter, Tekken og de der. Faktisk bruker det den samme motoren som Virtua Fighter 2. Det alene burde være nok til å skjønne at dette er knallgode saker. Karakterene er interessante, gameplayet meget bra, og kontrollene sitter veldig bra. Alt i alt er det nok ikke så mye mer å si om det, annet enn at fans av sånne spill absolutt burde prøve det. Det er litt få karakterer å velge som, men pytt, tar heller ni folk jeg liker å spille som, enn å ha seksti folk å velge mellom og overse femti av dem. Less is more. Etterhvert kom Fighting Vipers 2 til Dreamcast i Japan og Europa (men ble kansellert i USA), og selv om det var enda bedre på mange måter, kom det dessverre eldri en Fighting Vipers 3. Ikke ennå, i alle fall. Vi får håpe Sega fær ræva i gir og lager det snart. Killer Instinct kom jo tilbake, så hvorfor ikke Fighting Vipers? Vurdering: 8/10 *** Panzer Dragoon (Sega Saturn) Holy mother of God... Svært, SVÆRT kort versjon? Sett deg på ryggen til en drage. Fly i en bestemt rute, og plaff løs på alt du ser. Det høres kanskje litt døvt ut, men du har ikke akkurat tid til å kjede deg. Fiendene dukker opp nesten over alt (foran deg, ved siden av deg, over deg, under deg, bak deg...), og når man flyr inn i bygninger, rundt hjørner, over og under broer osv i stor fart med fiender på alle kanter er det vanskelig å ikke storkose seg. Siden vi bare flyr i en bestemt rute er det ikke vits å rendre en stor, åpen verden, så grafisk ser det helt fantastisk ut. Kontrollene er svært bra, og selv om det kan bli rimelig kaotisk til tider, sitter kontrollene som støpt. Det er ikke noe lag her, akkurat. Helt perfekt er det dog ikke. Som sagt kan det bli rimelig kaotisk til tider, så regn med å dø ganske mye. Det er viktig å spille brettene om og om igjen, så man lærer seg hvor de farligste fiendene er (eller kommer til å være om noen sekunder), hvor man bør styre unna, hva man bør sikte på, og så videre. Men tar man seg tid til å sette seg inn dette, vil man finne et spill det er svært lett å nyte. Ulikt Fighting Vipers kom det en god del spill i Panzer Dragoon-serien, inkludert et "vanlig" rollespill (Panzer Dragoon Saga). Bare synd de fleste kom til Sega Saturn, og noen få ble portet til enkelte andre konsoller i ettertid. Jeg skulle mer enn gjerne hatt en Panzer Dragoon 3 til PS4, Xbone, Wii U eller PC. Eller like greit en reboot. Vi fikk riktignok et lignende spill til XBone (Crimson Dragon, eller hva det nå heter), men det blir jo som å si vi ikke trenger mer Super Smash Bros fordi vi har Playstation All-Stars. Det blir ikke helt det samme. Vurdering: 9/10 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 13. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2015 Wonder Boy 3: Monster Lair (Sega Mega Drive) Må ikke forveksles med Wonder Boy 3: The Dragon's Trap. Monster Lair kom til Mega Drive i 1988, mens Dragon's Trap kom til Sega Master System året etter. Om det "oversettes" til Nintendo kan man si Monster Lair kom til SNES, og Dragon's Trap kom til NES året etter - til tross for at Dragon's Trap er en oppfølger til Monster Lair, men har annerledes gameplay. Forvirret? I Japan ble Dragon's Trap gitt ut som Monster World 2: Dragon Trap. Det første spillet i serien heter bare Wonder Boy, mens det andre er Wonder Boy in Monster Land. Så ja, litt forvirrende, kanskje. Spesielt om vi tar med Wonder Boy 5: Monster World 3. Men nuvel. Gameplayet i Monster Lair er en blanding av et 2D plattformspill og 2D sidescrollende skytespill. Eller litt mer utdypende er hvert brett delt i to: Den første biten er et 2D plattformspill, der skjermen ruller sakte, men sikkert fra høyre mot venstre. Dermed må man konstakt bevege seg, plaffe ned fiender, få bedre våpen (svært midlertidig) og banke fiender. Andre halvdel er et 2D sidescrollende skytespill, der man rir på en drage, igjen i en skjerm som ruller fra høyre mot venstre. Helt på slutten får vi en boss, før vi starter på et 2D plattformbrett igjen. Denne oppdelingen gjør at det blir en del variasjon, men også rimelig forutsigbart. Alle brettene er dessverre veldig like, og personlig synes jeg den første halvdelen av hvert brett er suverent bedre enn flyvebiten. Bossene er heller ikke det helt store, Det jeg misliker mest er at flyvebitene er en god del vanskeligere enn resten, spesielt siden man beveger seg svært tregt. Er en boss spesielt som beveger seg ganske raskt og nekter å fly foran meg, og når jeg ikke kan skyte bakover eller over og under meg sier det seg selv at jeg slet med å ta ham. Jeg tok ham til slutt, men med sånne gamle spill er det nok sjelden man har tilgang til mange continues, lagringspunkter og ekstraliv. Det samme gjelder nok her. Det er mulig å få flere liv, men jeg sliter mye med det der. Dermed blir det å spille de samme første brettene om og om igjen, så jeg gikk fort lei. Kjipt, da de senere Wonder Boy-spillene er meget bra. Prøv for eksempel Wonder Boy 3: Dragon's Trap på Master System. Her snakker vi. Vurdering: 5/10 Litt for ensformig, og flyvebitene er for kjedelige. Synd, spillet er ellers helt greit. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 19. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2015 (endret) Siden det var så utrooooolig bra respons på denne tråden tror jeg at jeg vil ta en siste anmeldelse og si god natt. Synd, hadde håpet det var mer interesse for retrospill, men, men. (post på egenhånd, ja... hater Chrome til tider...) WONDER BOY 3: THE DRAGON'S TRAP (Sega Master System) Wonder Boy 3: Monster's Lair har definitivt sine sider, men blir litt ensformig i lengden. Men går vi tilbake en generasjon finner vi Wonder Boy 3 på Master System også, og du sykeste hvor stor forskjell det er. Det er to helt forskjellige spill på alle måter. Begge er 2D plattformspill, men det er også alt. DETTE er det spillet du vil ha. Kort sagt: WB3 på Mega Drive er ikke dårlig, men alt man gjør er å gå fra venstre mot høyre, man får ikke lagre, og annet hvert brett er et rent skytespill. Dragon's Trap er mer et Metrovania-spill, og et sykt bra et. Tidlig har vi det helt vanlige med å hoppe på plattformer over vann, og jeg kom i skade for å bomme litt. Dermed ramlet jeg i vannet og trodde jeg døde... men neida, her er et brett under vann? Jeg utforsket litt der, og jaggu fant jeg ikke et lite rom med en hemmelig kiste. Tøft. Jeg har grindet litt penger ved å gå inn og ut av skjermen og banket fiender, og dette er brukt til å kjøpe bedre sverd, skjold og rustning. Fiendene er morsomme å banke, kontrollene er perfekte (ikke verst, med tanke på at det kun er to knapper på gamepaen), og grafisk ser det helt imponerende ut, selv i dag på 40" skjerm. Lyden er fantastisk, og musikken svært bra til å være så gammel. Og det beste av alt? Man kan lagre spillet. Det burde si seg selv, men ikke glem at Master System er Sega-varianten av NES, og å lagre på den tiden var slettes ikke noe man tok for gitt. Faktisk "lagrer" man her ved å gå inn i et hus og få et passord. Litt kronglete til tider, men passordet er ganske kort, og tar kort tid å skrive inn. Absolutt godkjent løsning som fint kunne vært brukt den dag i dag. Kunne nok sagt mye rart om dette, men vi får ta det som en svanesang til denne tråden, med mindre noen skulle ha interesse av å grave den opp igjen. Har du en Sega Master System bør du absolutt prøve dette spillet. VURDERING: 10/10 Trenger ikke Zelda når man har Wonder Boy Endret 19. januar 2015 av Schreiber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå