Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover kun 5 timer om natta, hverken mer eller mindre, hvorfor?

Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden, rette sagt fra julaften av kun fått 5 timer søvn hver natt, ganske så presist, uavhengig av når jeg legge meg så våkner jeg alltid opp 5 timer etter jeg la meg, og kan bli liggende der å prøve å sovne igjen i timesvis til ingen nytte. Dette fører da til at jeg går rundt hele dagene å er småtrøtt å føler meg utrolig utmattet. Hadde meg en kort prat over telefon med legen min rundt dette, men det virket som han veldig bagateliserte det og ville jeg skulle ringe igjen om en uke dersom problemet vedvarte. Søker jo litt rundt på nett å får flere skrekkhistorier kastet i fleisen om hvor farlig det er med lite søvn osv. Det er likevel ikke noe jeg føler passer seg til å eksempelvis dra til legevakten med.

Lurer da egentlig bare på om det er noen som vet hva dette kan være? Ettersom det har vert jul har jo det vert late dager med mindre en optimal kost, som sikkert kan ha noe med det å gjøre, men er fortsatt et problem jeg aldri har hatt, så synst det virker rart hele opplegget, noe som gjør meg litt skeptisk. Er det noen som har hatt lignende opplevelser å kommet frem til en løsning?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slapp no av menneske! er ikkje akkurat som om at du segner om bare fordi du sover 5 timer i døgnet, så eg kan godt forstå at legen din bagatelliserte det!!

Kjenner flere som sover alt fra 5-8 timer, meg selv skulle helst sett at eg fikk en 8-10 .

Men tydelig at du trenger mer da du sier du går rundt å føler deg trøtt.

Men det hender i ny og ne at kroppen kommer litt i ubalanse, og ihvertfall etter flere later dager på sofaen f.eks.

Gjør noen aktiviteter så du får brukt kroppen litt så skal du nok se at det ordner seg igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har levd i årevis(10år+) med 2-4 timer søvn uten noen problemer. Nå er det sykdom og medisinering som gjør at jeg ikke sover mer, og jeg takler lite søvn mye bedre enn de fleste.

Sålenge du får 1 dypsøvnsperiode så klarer du deg fint, men jeg skjønner at det er kjipt å plutselig bli "søvnløs" når du er vant med å sove lenger

Lenke til kommentar

jeg sover langt mindre nå enn før selv. Ofte mellom 5og 7 timer.

Søvn er en kompleks greie egentlig, og ingen selvfølge...

Kompis av meg våkner veldig ofte med mareritt.

Det er mye mer sånt rundt uti der enn man tror. Mye rart... Ikke bekymre deg for det. Prøv heller å utnytt det!!! Unnytt all den tiden du har siden du ikke sover mer!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har vært borti lignende. Jeg var student, satt mye inne i mørke rom og etter hvert var jeg oppe i 30 timer, sovnet og våknet etter 3-6 timer av meg selv, så fikk jeg ikke sove før det hadde gått 30 timer igjen. Jeg sluttet på studiene det semesteret, kom hjem til mor og hun sendte meg til legen. Legen sa jeg hadde total mangel på D-vitaminer, så mor proppet i meg D-vitamin tilskudd. Etter dette sov jeg i 20-25 timer, våken i 1-3 timer og sov igjen i 20-25 timer. Dette pågikk i 3 uker før jeg kom inn i en normal døgnrytme på 8 timer søvn, 16 timer våken.

Ta blodprøve hos legen er mitt første råd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-371379

Har vert hos legen og tatt en del prøver, hadde noe vitaminmangel, men ikke noe som ikke kunne rettes på ved en liten endring i kosthold. Videre fikk jeg skrevet ut melatonin som jeg går på nå og ser ut til å fungere.

Ikke gå for lenge på melatonin da :*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...