aiaN Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Har flyttet for snaut 1 år siden. Og der jeg flyttet var det 100mbit og flott nettverk. Men for ca 1 mnd siden så byttet hus eieren routern sin. Så nå er det ikke AC tilgjengelig lenger bare N. Og jeg har så problemer når jeg gamer for tiden. For jeg får skikkelig ping stutter.Jeg har modemet fra Viken nede i leiligheten min, det jeg lurer på er om jeg kan med mitt ASUS n66u koble meg mellom modemet og routeren til hus eieren uten noe større problemer.Er det noe jeg trenger for å gjøre det? Vet det kan bli litt krangling med ip adresser osv.Så er det noen som har erfaring med liknende situasjon som har kommet helskinnet ut av det så vær så vennlig å gi meg feedback På forhånd takk. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Så lenge huseier bare har én ekstern IP-adresse til rådighet må det kun være én enhet umiddelbart bak modemet som mottar IP-adresse (en ruter hvis man skal ha flere enheter på nettverket). Det medfører at du ikke kan splitte tilkoblingen mellom modem og ruter. Å bytte fra AC-ruter til N-ruter høres litt merkelig ut, men jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor det alene skulle forårsake problemer. Men noen rutere er bare jalla, uten at det har noe med N vs. AC å gjøre. Er du koblet til trådløst eller med kabel (antar trådløst siden du nevner AC/N, men man vet aldri)? Det kan være noe rot med konfigurasjonen, eller noe annet som kommer i veien. Det må nok en grundigere analyse til for å finne årsaken. Om du kan få til å dokumentere problemet hadde det vært fint, for å se ping spikes, packet loss e.l. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Problemet er ikke N vs AC, problemet er at han spiller via WLAN nå. Mens han brukte kabel tidligere. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Mens han brukte kabel tidligere. Gjorde han? Syntes ikke det kom fram av innlegget. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Mens han brukte kabel tidligere. Gjorde han? Syntes ikke det kom fram av innlegget. Tolket det slik med "100mbit nettverk", men umulig å være helt sikker med en slik beskrivelse Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Tolket det slik med "100mbit nettverk", men umulig å være helt sikker med en slik beskrivelse Burde vært gigabit i så fall, ellers er det ikke mye flott. Jeg tolket det dithen at 100 Mbit var internetthastigheten. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 To løsninger: 1. Dersom Viken fiber leverer ut flere IP-adresser (noe dem helt sikkert gjør) kan du bare koble din ruter direkte til modemet i tilegg uten at det blir noe problem. Naboen vil ha nettet helt som før. Har modemet bare et uttak kan du bruke en svitsj. 2. Dersom Viken ikke låner ut mer en en IP av ganga kan du sette opp din ruter, for så å koble eiers ruter i din, problemet blir vel hovedsaklig at naboen må følle alle brannmur-regler da den går igjennom din ruter, men det regner jeg med kan fikses med konfigurering. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 To løsninger: 2. Dersom Viken ikke låner ut mer en en IP av ganga kan du sette opp din ruter, for så å koble eiers ruter i din, problemet blir vel hovedsaklig at naboen må følle alle brannmur-regler da den går igjennom din ruter, men det regner jeg med kan fikses med konfigurering. Eller "jukse" ved å koble huseiers router i en port som kofigureres som DMZ. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 ja, noe slikt jeg tenkte på ved løsning 2. men nr1 er nok det beste om mulig. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 men nr1 er nok det beste om mulig. Helt klart, da er det jo såre lett. Men har Viken en spesiell praksis når det gjelder IP-adresser? De fleste nettleverandører begrenser vel private kunder til én ekstern IP-adresse. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Med Viken så mener du Altibox? Hvis det er den hvite med 1 nettverksutgang og 3 TV utganger, og en blå bryter for å skru wifi i den av og på så kan du bare sette en switch i mellom denne og han router. Hvis jeg var deg så ville jeg satt en router hos deg også. Da får dere helt adskilte nettverk, slik at ingen av dere kan gå inn på hverandres nettverks dingser og kikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Siden det her er snakk om huseiers, og ikke TS', nett, bør ev endringer avtales med utleier før noe utføres. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 men nr1 er nok det beste om mulig. Helt klart, da er det jo såre lett. Men har Viken en spesiell praksis når det gjelder IP-adresser? De fleste nettleverandører begrenser vel private kunder til én ekstern IP-adresse. Min erfaring er at de fleste ihvertfall gir flere ipadresser per kun de, gjerne 3-5 stk, men ofte flere. Dersom dem kun hadde gikk ut en adresse, og en kunde skulle f.eks bytte ruter, måtte kunde byttet ruter, for så å vente helt til lease-tiden er ute før den nye faktisk ville fungert. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Dersom dem kun hadde gikk ut en adresse, og en kunde skulle f.eks bytte ruter, måtte kunde byttet ruter, for så å vente helt til lease-tiden er ute før den nye faktisk ville fungert. Det gir mening. Da står det kanskje noe i kundeavtalen om at man til enhver tid bare skal benytte seg av én enkelt IP-adresse? Ser ikke for meg at de villig lar kunder bruke flere eksterne IP-adresser permanent, iallfall ikke så lenge vi ennå bruker IPv4. Men det kan hende jeg er helt på villspor. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Det er ikke verre enn å spørre dem. Hvis man får problemer ved bytte av router er det heller ikke verre enn å ringe og få dem til å slette DHCP-leasen. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Dersom dem kun hadde gikk ut en adresse, og en kunde skulle f.eks bytte ruter, måtte kunde byttet ruter, for så å vente helt til lease-tiden er ute før den nye faktisk ville fungert. Det gir mening. Da står det kanskje noe i kundeavtalen om at man til enhver tid bare skal benytte seg av én enkelt IP-adresse? Ser ikke for meg at de villig lar kunder bruke flere eksterne IP-adresser permanent, iallfall ikke så lenge vi ennå bruker IPv4. Men det kan hende jeg er helt på villspor. Tror jeg ikke er noe problem, jobbet hos en ISP før, og mange brukte hauevis av IP-aderesser uten at det var noe som ble slått ned på. Spesielt ved feilkobling av ruter ble jo fort 10+ adresser brukt om kunde hadde mye utstyr, ikke noe problem. Sto ingenting vedrørende dette i vilkårene heller. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Tror jeg ikke er noe problem, jobbet hos en ISP før, og mange brukte hauevis av IP-aderesser uten at det var noe som ble slått ned på. Spesielt ved feilkobling av ruter ble jo fort 10+ adresser brukt om kunde hadde mye utstyr, ikke noe problem. Sto ingenting vedrørende dette i vilkårene heller. Roger that. Lenke til kommentar
Thsan Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Hver kunde hos viken fiber får 1 ekstern IP adresse. Beste mulighet her er enten å sette opp DMZ host mot huseiers ruter. Eller sette opp en switch etter hjemmesentralen slik at begge ruterene fungerer som AP. Da må bridge mode være deaktivert på HS. Endret 4. januar 2015 av ShadowWalker Lenke til kommentar
MrMountainLurk Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Det er ikke verre enn å spørre dem. Hvis man får problemer ved bytte av router er det heller ikke verre enn å ringe og få dem til å slette DHCP-leasen. Trenger ikke ringe de. Ser ut til at IPadressa er låst til sambandet, og ikke til ruteren/pcen du kobler til med. Får samme eksterne IP med alt du kobler direkte til modemet. De har også bare 1 ekstern IP. Forsøkte å ringe de for å få de til å release IPen min. Da satt de Altibox homestation fra bridge til rutermodus, og endret IPrangen og subnettet mitt isteden... yey... Heldigvis trengs det ikke IPrelease ved bytte av utstyr hos Viken fiber. Mulighetene jeg ser: 1: Sett din ruter hos deg, og koble denne med ethernetkabel til huseiers homestation. (anbefales) Fordeler: Kjapt og enkelt oppsett for hverdagsbruk Ulemper: Ofte høyere ping. Flere ledd feil kan oppstå. Åpning av porter må gjøres på både din og huseiers ruter. Om huseier har behov for eget ethernetuttak fra homestation, kreves en ekstra ruter eller svitsj. 2: Koble din ruter mellom huseiers homestation og fiberinntaket (anbefales ikke) Fordeler: Lavere ping, mer stabilt nett. Færre plasser for internettilgangen din å feile Ulemper: TVsignalene til huseier _kan_ bli fucka. Flere plasser for huseiers internett å feile. Må godkjennes av huseier. Vikenfiber kan ikke endre config på homestation, og får mindre muligheter til feilsøking. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. januar 2015 Del Skrevet 9. januar 2015 Mulighetene jeg ser: 1: Sett din ruter hos deg, og koble denne med ethernetkabel til huseiers homestation. (anbefales) Ulemper: Ofte høyere ping Tror ikke man skal bekymre seg for ekstra ping hos Altibox. Har dette selv, og har koblet slik: homestation -> router -> switch -> switch ->PC. Får fortsatt kun 3ms ping mot servere i oslo fra østfold. Mot Google i usa fikk jeg val 5 eller noe slikt hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå