Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] LED dimmer ledning muligens skadet dimmer

Anbefalte innlegg

Hei, vet noen med slike:

http://www.dx.com/p/kdds04-e27-led-light-dimmer-extending-cable-w-switch-white-1-8m-229107#.VKe_pntQ5Vc

JRLED E14 6W 500lm 3200K 104-SMD 3014 LED Warm White Dimmable Corn Lamp - White (AC 220V)

Så virker det ut som det funger bra til man bytter sokkel, man får lys, men ser ut som det blir veldig blinkende LED omtrent på lav last. Prøvd å bytte tilbake men blir det samme, så det hjelper lite å bytte brun og blå kontakt.

Så har noen greie på hva som skjer om man tar feil av minus og pluss på slike går hele dimmeren i strykker eller kun deler av den?

Vet noen om slike konveterer fra likespenning til vekselspenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si hva som er feil, men er muligens noe med frekvens å gjøre dersom den er bygd for amerikanske forhold. De bruker vel 60 Hz, her i Norge bruker vi 50. Men jeg har ikke vært borti produktet, og er heller ingen ekspert på veldig teknisk i forhold til dimming, så kan ikke si det sikkert at det er det som er feil.

Lenke til kommentar

Ja er sikkert på dimmeren passer med pæra siden det virker når jeg kjøpte både pæren og dimmeren, men noe må ha skjedd når jeg koblet om sokkelen. Vet ikke om det er slik + og - kan skade dimmeren. Men vet faktisk enkelte kodensatorer kan bli skadet om man kobler feil.

Prøvd flere LED dimbare pærer men det er samme resultat på begge, så det må være noe dårlig dimmer eller ikke konstruert for å bytte sokkel.

Til noe annet vet dere forskjellen mellom Constant Current LED Power Driver Transformer og constant voltage power supply? Eller er det samme om man har likerettningsdiode i LED pæren? Hvis ikke vil det blinke? Verken levetiden på tranformatoren og LED har lite betynding i det tilfelle her? Siden jeg har kjøpt begge deler, siden selgeren ikke anbefalte Constant current for LED lys av GU typen eller e14. Men prøvde det å ser ut som det også funger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei, vet noen med slike:

http://www.dx.com/p/kdds04-e27-led-light-dimmer-extending-cable-w-switch-white-1-8m-229107#.VKe_pntQ5Vc

JRLED E14 6W 500lm 3200K 104-SMD 3014 LED Warm White Dimmable Corn Lamp - White (AC 220V)

Så virker det ut som det funger bra til man bytter sokkel, man får lys, men ser ut som det blir veldig blinkende LED omtrent på lav last. Prøvd å bytte tilbake men blir det samme, så det hjelper lite å bytte brun og blå kontakt.

Så har noen greie på hva som skjer om man tar feil av minus og pluss på slike går hele dimmeren i strykker eller kun deler av den?

Vet noen om slike konveterer fra likespenning til vekselspenning?

Hei.

Det du har i dine hender er en pulserende dimmer. Da må også dine LED takle en slik type dimmer. Dette kan synes som veksel spenning, men det er det ikke. Det er likespennimng, en spenninjg som ikke alternerer mellom skifting mellom polarisasjonen (som er AC), men som er pulserende, dvs, det normale er at negativ pol skifter mellom aktiv og ikke aktivitet. Skift LED stripe, dioder.

Lenke til kommentar

Hvorfor virker da denne før jeg byttet sokkel? (Som du ser på bildet kom denne med E27 sokkel, derfor syns jeg det er rart du foreslår LED stripe, dioder) da jeg foretrekker byttebar LED.

Det forstår ikke jeg, og begynte å blinke, etterpå når sokkelen er byttet?

Kan man ødlegge pulserende dimmer hvis man tar feil mellom pluss og minus?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor virker da denne før jeg byttet sokkel? (Som du ser på bildet kom denne med E27 sokkel, derfor syns jeg det er rart du foreslår LED stripe, dioder) da jeg foretrekker byttebar LED.

Det forstår ikke jeg, og begynte å blinke, etterpå når sokkelen er byttet?

Kan man ødlegge pulserende dimmer hvis man tar feil mellom pluss og minus?

Du har en e27 sokkel, som du skriver, og produktet virket. Så bytter du sokkel, men til hva da, og ikke minst bruker du samme produkt som last, sannsynligvis ikke(?) Skal du få denne til å virke, hva med å kople dimmeren direkte til den lampen med E27 som virket? Det er jo ikke sokkelen som her er problemet, slik jeg kan tolke det du skriver, men hva slags last du setter på. Normalt er det for LED produkter en positiv og en negativ tilkopling, men en diode har den egenskapen dersom man feilkopler polarisasjonen, stopper en( led) diode å lede strøm.

Dioder brukes ofte til å sperre for strømledning og åpne, slik som for en likeretter, som sperrer og åpner for en pulserende AC strøm (vekselstrøm). Da oppnår du en likerettet strømkrets som gir fast positiv og negativ spenning, selv om input er for eks. skiftende 50 ganger i sekundet (=50Hz). En diode "klarer" normalt en motsatt polarisering, men avhengig av diodens egenskaper, snakker vi her ikke om mange sekunder, før dioden "brennes" opp, dvs. slutter å kunne virke med sine egenskaper i ettertid. MEN, når det gjelder LED dioder og kretser er disse ofte sikret, og vil klare motsatt polarisering.

Bare spør, så skal en med utdannelse og fagbrevet svare deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ene lampen byttet jeg til E14 (Der den 6 watt E14) har det fra før av samme resultat.

Desverre kommer lampen med slik:

http://www.ruijun.lightstrade.com/view/176758/RUIJUN-E14-S03-PLASTIC-FULL-THREAD-E14-LAMP-HOLDER.html

s635339474359151768.jpg

tror du vet at disse er elendige, er man litt hardent å dytter for hardt med skrutrekkeren ryker plasten, og man må bruke loddebolt og pistollim for å fikse dette, gjorde det selv, men problemet av og til lukter lampen litt svidd men det ser ikke ut som det er noe kortsluttning fordi kablene er for langt unna hverandre. for det kan skje. Derfor vil jeg helst ikke koble tilbake med mindre det er eneste utvei.

Den andre byttet jeg til GU10 (Samme resultat der sitter 3x)

http://www.ebay.com/itm/400779701791?_trksid=p2060778.m2749.l2649&var=670331197239&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT# Problemet her blir det anderledes med tanke på plus og minus, siden det ikke er noe fasitsvar prøve jeg begge sider, siden jeg vet ikke hvordan det er koblet inni

Ligner noe som

smd-led-lampe_2-620x413.jpg

Bare 3 GU10 istendenfor 4. Ser ut som man får dimmet begge, litt men det blir veldig mye blinking skulle nesten tro det var 50-60 hz siden det blinker så mye særlig på laveste belasting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En annen ting, vet du 0.75 mm skal være farlig å kortslutte på 10 amper sikring, men vet du i dette tilfellet med LED dimmeren, vil jeg nok anta det sitter motstand eller kondensator.

Så hvor farlig vil det være hvis de hadde kortsluttet hverandre, ville det bare luktet veldig svidd eller røyk.

Siden dette er det verste som kan skje:

Men det skal vel litt til det skjer. Særlig brann det burde nok ta over 1 time på 10 amper vil jeg tro. Men jeg passer på for sikkerhetskyld å slå lampen av når jeg ikke bruker den.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ikke ut som får mere svar.

Men har et annet, spørsmål rundt dette, angående pulserende dimmer.

Sjekket strømforbruket med energimeter som kobles mellom stikkontakten og lampen. Med stikkontakt med jordning. Lampen har ikke jording.

Så det virker nesten ut som når LED pærene dimmes på laveste og blinker en del, så trekker det mere strøm en å sette LED pærene på fult, Er kun snakk om 1-2 watt mere men det høres litt rart ut? Har noen formening om hvorfor det er slik kan det være dimmeren trekker mere strøm på lav effekt? Meningen med dimming er vel først og fremst å spare strøm og redusere belysning etter passende ønske?

Nå blir det kanskje litt off topic men merker generielt sett kina LED ofte skriver feil watt på pærene genererielt sett. Ofte trekker de mindre strøm en opplyst. Er usikker på om det er transformatoren er opplyst om hva den kan trekke maks eller målt på en helt annen måte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser du spør om noe mer, her, nå. Men, litt tilbake til ditt 1. sp., der skal du prøve en ting, kople inn ei ordinær G10 halogen pære sammen med dine øvrige LED lamper. Volla, du kan dimme alle lamper og nesten dimme dine LED lamper opp til 90 % mørkt. Fordi, gløde lampen (halogen) oppfører seg tregt for øye (den pulserende skifitng mellom minus av og på kan ikke sees for det blåtte øye) for halogen pæren som pga. lede materialet er av metall innekapslet i glassboble, fylt med gass som gjør at tråden ikke brenner av under bruk, er et tregt materiale. LED'lampen din derimot, den har ingen trege elementer, og du ser pulseringen når du bruker dimmeren. Dess flere ordinære gløde halogen pærer du benytter (pass på belastningen i watt tall), dess mindre blinking blir resultatet. Hvorfor den vikret ok før bytte av bare sokkelen, tja, "der var jeg ikke til stede". Det blir bare spekulasjoner. Jeg vet ikke.

Ditt sp. 2:

"Meningen med dimming er vel først og fremst å spare strøm og redusere belysning etter passende ønske?"

Jo, men prøv med en glødelampe, der får du effekten av dimmeren, om du ikke bytter til DIMMBARE LED pærer. Med halogenpæren ser du at effektforbruket reduseres i takt med mindre lyseffekt. Det er en stor sannsynlighet for at LED har en startstrøm høyere enn driftsstrøm. Når da din LED blinker vil summen av effektforbruket målt i watt over en periodebli høyere, enn om LED lyser hele tiden. Derfor vil en blinkende LED forbruke mer energi i blinkende tilstand, enn ved fastlys.

Kina, ja, der her jeg mange erfaringer med at "man betaler for det man får". Det er ikke bare Watt forbruket de lurer oss med, men også verdien for lysemengden som slippes ut per sekund, som oftest benevnes med Lumen i dag. Watt "trodde" man tidligere betydde, flere watt, mere lys. Men det stemte likevel ikke. Derfor begynte man i de senere år å gå bort fra benevnelsen watt, til fordel for Lumen. Selv om kinalsegeren lurer oss på Lumen, der også, kan det være en tommelfinger regel å heller se etter Lumen benevnelsen.

Og, grunnen til at LED bruke mindre Watt, er enkelt at man benytter seg av billigere "ikke patenterte" led dioder og lar produktet få samme benevnelse for diodetyper med større watt forbruk per LED, enn de LED som faktisk er benyttet.

Du kan lese mer om forskjellige LED typer (mest SMD type) her:

http://heracolights.com/2014/03/10/3528-vs-5050-vs-5630-led-smd-diodes/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde halogen som du sa, man ser også der at halogen blinker litt på lav effekt.

Men er ikke så ille som LED, som blinker minst dobbelt så mye som halogen.

Så jeg vil nok anta enten må dimmeren være av dårlig kvalitet, ellers er det noe annet.

Klarer du basert på disse bildene å si om dette er dårlig kina dimmer?

Siden det står lite informasjon hva slags pærer dette er beregnet mot.

Prøvde en helt ny dimmer, den virker fint, så må ha skjedd ved bytte av sokkel.

Her er noen bilder på innside av dimmeren:

Legg merke til hvordan brune lederen er kappet ut av hvite strømkabelen for meg virker dette litt uproft ut.

IMG_0642.jpg

IMG_0640.jpg

IMG_0639.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er dimmeren som er problemet.

Har nå gått for:

http://www.clasohlson.com/no/Dimmer-for-LED-/36-5475

Selv om den egentlig er beregnet for fast installasjon i vegg funger denne problemfritt.

Med mindre andre har andre forslag som er bedre, siden må bruke elektrikker teip for å være sikker på det ikke kan bli kortsluttning eller brann. Nå er den koblet til tidskoblingsur så det burde være veldig trygt.

Vil bare si denne ikke funger på IT nett. i tilfelle noen skulle lure.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...