svaksvaksvak1 Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 En annen ting som vi ikkje har nevnt er jo at det finnes jo andre apparater enn løsvekter Det viktigste er at du kommer deg inn, får deg eventuellt ett program hos en veileder der inne ( siden du ikkje ville ha 5*5 programmet ) og trener til du er sterk nok til å eventuellt ta for deg f.eks stronglift programmet. På den annen side er det ingenting som heter at du MÅ ha vekter på stangen heller for å utføre ett program. Ta knebøy f.eks: Klarer du ikkje stangen ( noe eg synst forøvrig er rart om du ikkje klarer ) så tar du bare å trener med din egen vekt. Alstå at du utfører knebøy uten vekter. Benken kan du ta f.eks en z-stang ( mindre stang) med 1kg vekter på og trene med det. Mye du kan gjøre ser du og selv om du ikkje klarer alt programmet sier så vil du komme dit en dag om du utfører tipsene du har fått her inne. Finnes mange andre tips også, men det er no disse du har fått no Så stikkordene er vel: - Baseøvelser ( google det ) - Nok mat ( google litt om inntak og finn det som passer for deg ) - Holde deg til programmet du utfører - Rett teknikk Fordelen med nybegynnere som meg og deg er at ting endrer seg fort i begynnelsen, så motivasjonen holdes oppe, men en er da avhenig av å gjøre ting rett.. Tusen takk for god hjelp, skal prøve dette ! Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Corey mente det nok godt, og eg må jo si meg enig med han. Kan du gå og bøye deg så kan du og ta det anbefalte programmet. Som eg sa så MÅ du ikkje gjøre alt i programmet, men du bør trene de musklene som skal trenes. Men uansett så kan du trene alle de øvelsene i det programmet med lette vekter. Og antal rep og serier som blir anbefalt bør du følge. Og siden du har lest time etter time vet du hvorfor, og om ikkje så kan du spørre så skal eg fortelle hvorfor eg ville tatt å begynt på det 5*5 programmet, og om det er en øvlese du ikkje klarer så finner du ett alternativ inntil du klarer den øvelsen som var tiltenkt. og ikkje hør på kompiser, veldig ofte vet de ikkje hva de prater om. Finn deg heller en seriøs fyr/frøken på nettet og følg teknikk/rådene hannes/hennes. Men uansett, for din del så vil all trening hjelpe, men må huske rett teknikk Lenke til kommentar
Corey Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Jeg mener det som jeg mener det, det handler ikke om godt eller vondt, det handler om det mest effektive. Å unngå trening med stang/vekter er galematias. TS sier han vil bli sterk, men det eneste jeg leser er unnskyldninger. "Jeg er for svak." TS har nå fått flere råd. Hva vedkommende velger å gjøre med det er totalt likegyldig for min del fra og med nå. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Jeg mener det som jeg mener det, det handler ikke om godt eller vondt, det handler om det mest effektive. Å unngå trening med stang/vekter er galematias. TS sier han vil bli sterk, men det eneste jeg leser er unnskyldninger. "Jeg er for svak." TS har nå fått flere råd. Hva vedkommende velger å gjøre med det er totalt likegyldig for min del fra og med nå. Var da voldsomt. Finnes da mye god trening i apparater også, så heeelt bortkastet er det no ikkje. Men klart, med din type trening er det nok mer gevinst å hente med frivekt, men ikkje drep all morroa for andre som har mye utav apparater. Eg trener en kombinasjon av begge, der eg bruker apparater til å hente ut siste resten av kreftene og eg setter da like stor pris på de som frivektene! Lenke til kommentar
svaksvaksvak1 Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Jeg prøver ikke å unnskylde meg vekk fra det, da hadde jeg aldri kommet her og spurt om råd, da hadde jeg heller bare gitt opp med engang. Det hjelper ikke på motivasjonen med folk som bare skal si det er mentaliteten min som er problemet. Jeg greide ikke fysisk å løfte den letteste stangen de hadde der (forsåvidt har de bare en type), hva er det jeg kan gjøre da for å greie en normal benkpress? Benkpress med manualer og diverse ting vil jeg prøve, men det betyr ikke at jeg kan følge det programmet der fordi det stopper jo allerede ved første treningsøkt... For meg som totalt nybegynner som skal begynne å bytte ut øvelser med andre som jeg tror vil gi meg det samme vil bare ende i kaos. Når jeg fikk et program linket som tilsynelatende så ut som et greit nybegynnerprogram så tenkte jeg heller at dette var noe jeg kunne bygge grunnmuren med for å gå videre til neste steg: 5x5. Liker ikke akkurat måten du diskuterer/ordlegger/gir råd eller hva det er heller, du setter deg på en høy topp og ser muligens ikke direkte ned på andre, men holder en krass tone og kommer med endel smålige kommentarer som er totalt unødvendig. Om det er så at du er likegyldig så greit, jeg forventet aldri at du brydde deg noe særlig heller, det var ikke poenget med denne tråden. Til slutt vil jeg si at det er bedre å være realist og innse mine svakheter (bokstavlig talt), enn å tro jeg er sterkere enn det jeg er og bare kjøre på. Jeg så etter løsninger, uansett hvor pinlig situasjonen min er nå. Målet mitt er forresten ikke å bli muskelmann, jeg vil bare bli nogenlunde i form/sterkere. Takk for all hjelp! Om det skulle være noe mer så poster jeg, men har fått mye god informasjon nå Lenke til kommentar
Corey Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 (endret) Jeg mener det som jeg mener det, det handler ikke om godt eller vondt, det handler om det mest effektive. Å unngå trening med stang/vekter er galematias. TS sier han vil bli sterk, men det eneste jeg leser er unnskyldninger. "Jeg er for svak." TS har nå fått flere råd. Hva vedkommende velger å gjøre med det er totalt likegyldig for min del fra og med nå. Var da voldsomt. Finnes da mye god trening i apparater også, så heeelt bortkastet er det no ikkje. Men klart, med din type trening er det nok mer gevinst å hente med frivekt, men ikkje drep all morroa for andre som har mye utav apparater. Eg trener en kombinasjon av begge, der eg bruker apparater til å hente ut siste resten av kreftene og eg setter da like stor pris på de som frivektene! Forsvarer du virkelig apparater kontra frivekter? Oh lord. Ts: Tl;Dr. Jeg driter i hva du syns om måten jeg ordlegger meg på. Du vil helst bli sydd puter under armene. Endret 5. januar 2015 av Corey Lenke til kommentar
Dominator X Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 (endret) Heisann, trådstarter! Jeg har noen års erfaring innen styrketrening og spesielt 5x5 stronglift, som var mitt aller første program og som la grunnlaget for all min trening. Dette er et meget bra program! Jeg startet som en svak gutt, klarte så vidt 5rep med stangen i benk, og var generelt en svak flis på 60kg. Ett år etter, så var jeg 80kg, med 95kg i benk, 160kg i mark, 170kg i bøy - alle som maksløft. Dette er nok mer enn du kan oppnå, da jeg har hatt støtte fra seriøse styrkeløftere, og mye hjelp ang trening og kosthold. Men du kan helt klart nå veldig langt på ett år, og løft som 50-60-65kg i benk, kan helt klart være ett mål. Proteinpulver, kreatin, og all annet kosttilskudd er ingen vits - enda! Mye mat, god teknikk og klare mål - er det som skal til! Jeg er av den gamle skolen, og skyr apparater. De låser deg i én bestemt løftebane, noe som kan være veldig uheldig om du ikke er "satt sammen" sånn som apparatet vil at du skal være. Om du ikke klarer å løfte stangen i benk, så kan du ta armhevinger. Om du ikke klarer det, så kan du ta armhevinger på knærne til du blir sterk nok til vanlige armhevinger. Deretter, så kan du prøve deg litt på benk igjen. Det handler mer om å lære kroppen én spesiell løftebane enn om muskelstyrke. Om du ikke har en sykdom som gjøre muskelmassen din betydelig mindre enn oss vanlige, så er det bare sentralnervesystemet i kroppen som ikke er vandt til dette nye "elementet". Ang mat, så bør du spise mest mulig kjøtt. La dette være den største delen av maten. f.eks: 2 koteletter, én potet og litt saus. Lykke til! Endret 5. januar 2015 av Dominator X 3 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Du corey du corey. For å bruke dine egne ord, OH LORD. Du har en så positiv holdning at eg blir helt rørt. Hvis du leser innlegget mitt en gang til bare, så vil du se at eg trener primært med frivekter. Så hvor du får ut ifra den teksten at eg "forsvarer" apparater som du kaller det, er for meg uforståelig. Eg sier at han KAN ta i bruk apparater der han overhodet ikkje klarer frivekter.. Er vel ingen idag som har trent/lest litt som tviler på at frivekter gir deg best resultat. Og til deg ts, slutt å vær så negativ om alt. Du har fått råd her inne så godt det lar seg gjøres så resten er opp til deg og den hjelpen du får på senteret ditt. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Du corey du corey. For å bruke dine egne ord, OH LORD. Du har en så positiv holdning at eg blir helt rørt. Hvis du leser innlegget mitt en gang til bare, så vil du se at eg trener primært med frivekter. Så hvor du får ut ifra den teksten at eg "forsvarer" apparater som du kaller det, er for meg uforståelig. Eg sier at han KAN ta i bruk apparater der han overhodet ikkje klarer frivekter.. Er vel ingen idag som har trent/lest litt som tviler på at frivekter gir deg best resultat. Hmm, ja det har du rett i. Litt for kjapp på triggeren der, ass! Unngår apparater som pesten, eneste 2 øvelsene jeg har funnet den gir nytte er Knebøy til failure og decline-benk. Lenke til kommentar
svaksvaksvak1 Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Heisann, trådstarter! Jeg har noen års erfaring innen styrketrening og spesielt 5x5 stronglift, som var mitt aller første program og som la grunnlaget for all min trening. Dette er et meget bra program! Jeg startet som en svak gutt, klarte så vidt 5rep med stangen i benk, og var generelt en svak flis på 60kg. Ett år etter, så var jeg 80kg, med 95kg i benk, 160kg i mark, 170kg i bøy - alle som maksløft. Dette er nok mer enn du kan oppnå, da jeg har hatt støtte fra seriøse styrkeløftere, og mye hjelp ang trening og kosthold. Men du kan helt klart nå veldig langt på ett år, og løft som 50-60-65kg i benk, kan helt klart være ett mål. Proteinpulver, kreatin, og all annet kosttilskudd er ingen vits - enda! Mye mat, god teknikk og klare mål - er det som skal til! Jeg er av den gamle skolen, og skyr apparater. De låser deg i én bestemt løftebane, noe som kan være veldig uheldig om du ikke er "satt sammen" sånn som apparatet vil at du skal være. Om du ikke klarer å løfte stangen i benk, så kan du ta armhevinger. Om du ikke klarer det, så kan du ta armhevinger på knærne til du blir sterk nok til vanlige armhevinger. Deretter, så kan du prøve deg litt på benk igjen. Det handler mer om å lære kroppen én spesiell løftebane enn om muskelstyrke. Om du ikke har en sykdom som gjøre muskelmassen din betydelig mindre enn oss vanlige, så er det bare sentralnervesystemet i kroppen som ikke er vandt til dette nye "elementet". Ang mat, så bør du spise mest mulig kjøtt. La dette være den største delen av maten. f.eks: 2 koteletter, én potet og litt saus. Lykke til! Tusen takk Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg startet som en svak gutt, klarte så vidt 5rep med stangen i benk, og var generelt en svak flis på 60kg. Ett år etter, så var jeg 80kg, med 95kg i benk, 160kg i mark, 170kg i bøy - alle som maksløft. Dette er nok mer enn du kan oppnå, da jeg har hatt støtte fra seriøse styrkeløftere, og mye hjelp ang trening og kosthold. Men du kan helt klart nå veldig langt på ett år, og løft som 50-60-65kg i benk, kan helt klart være ett mål. Proteinpulver, kreatin, og all annet kosttilskudd er ingen vits - enda! Imponerende resultater. Lenke til kommentar
Dominator X Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Takk, takk! Alt er mulig med rett innstilling, mye mat og en god del hjelp fra andre erfarne styrkeløftere. Lenke til kommentar
svaksvaksvak1 Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Kan gi en liten update, har nå fulgt stronglift 5x5 et par treningsøkter. Jeg kan fint løfte stangen i benken, det gikk nok mer på at jeg hadde fullstendig feil teknikk. 5x5 med stangen er null problem og heller for lite vekt, så det er hvertfall positivt. Eneste jeg sliter litt med er Squats, jeg får "strekk" under lårene. Vet ikke om dette er grunnet dårlig teknikk eller fordi det er første gang jeg trener de musklene på lenge. Har sålangt bare kjørt på uansett smerter, kanskje ikke så smart. Vurderer å ha noen kardio dager, da jeg føler kun 3 ganger i uken trening er litt lite. Tenker dere om det? Endret 11. januar 2015 av svaksvaksvak1 Lenke til kommentar
Taggi Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Tar litt tid med knebøyene, kommer etterhvert. Kjør en god dynamisk oppvarming. Det er ikke greit å trene gjennom smerte, du vil skade deg til slutt. 3 dager er nok, er en god ting at du føler deg bra nok til å trene mer men er ikke nødvendig i starten. Hold programmet enkelt. Lenke til kommentar
Neymar10 Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Hei. Jeg er en 18 år gammel gutt, veier rundt 66kg og er 177cm høy. Uansett, jeg er relativt tynn og som jeg fikk bekreftet etter et prøvebesøk på et treningssenter, relativt svak. Latterlig svak er kanskje et bedre ord. Jeg har lest litt opp på forhånd og ville begynne med stronglifts 5x5, som jeg har blitt fortalt var et nybegynner opplegg. Da er det veldig trist at når jeg prøver meg på benken så greier jeg stangen 1-2 ganger før det blir for tungt. Prøvde også Squats men der ligger nok teknikken bare litt for langt vekke for meg for øyeblikket. Utenom de to øvelsene så gikk jeg gjennom det meste til overkropp av maskiner, og lå på rundt 20-30kg i vekter. Enkelt og greit så er det vel umulig for meg å følge det oppsettet, så om noen her kunne være vennlig og gi meg noen tips til hva jeg burde prøve meg på, kanskje et oppsett så hadde jeg vært veldig takknemlig. Jeg trivdes når jeg var der, men må innrømme at jeg ble litt deppa når jeg prøvde meg på benken. Har også bestilt Kreatin og proteinpulver, så satser jeg på at jeg kan få en litt muskuløs kropp til sommeren. Kan og legge til at jeg har leddgikt, noe som gjør trening litt krevende/smerter. Eneste jeg sliter direkte med er løping, grunnet betennelser i ankler. Jeg klarte bare 5 repetisjoner med stanga de første gangene jeg tok benkpress, i en alder av 16 år. Jeg begynte å trene regelmessig, og klarte etterhvert å begynne å legge på noen vekter, klarer nå 35kg litt over 1 år senere. Var også flaut for meg i starten, (er fortsatt). Men saken er at jeg brydde meg ikke om hva andre tenkte om meg. Den eneste måten jeg kunne bli sterkere i benkpress var bare å fortsette å prøve. Endret 11. januar 2015 av Neymar10 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Start med lettere hantler da, du trenger ikke følge programmet slavisk, poenget er å kjøre 5x5 reps med progresjon. Hvis du tar hantler på 14kg kan jeg ikke fatte at du ikke klarer 20kg benk, men det er nå så. Når du er så svak vil du nok øke veldig kjapt. Lenke til kommentar
War Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Før du begynner Enkelte mennesker burde bare sett seg selv i speilet og sagt til seg selv: "Dette har jeg ikke peiling på." Mitt råd til TS er: Sett deg konkrete mål og delmål for styrke (feks 80 kg knebøy, 60 kg benk, 100 kg mark på 1 år), kjør Stronglift 5x5 programmet, spis nok, kjøp gainer, kjøp kreatin monohydrat (den billigste på pf.no). Så kommer det andre av seg selv. Her har du oppskriften Nå kan det sies at protein "trenger man ikke i starten osv" det blir valgfritt, enten kjøper man og lager proteinrik mat, eller så blander man en shake. Protein er protein og begge deler er like mye mat. Klarer du ikke stanga en gang i begynnelsen, så bruk manualer i samme øvelse til å begynne med. Behøver ikke fokusere på styrkeprogram heller, fitnessbloggens nybegynnerprogram fra opp i tråden her eller tn.no sitt ryp grunnprogram osv er helt knall de også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå