Gå til innhold

HTML kodeoversikt linket mot Notepad?

Nervevrak

Anbefalte innlegg

Er det noen programmer som har en grei oversikt over alle HTML koder.

Og som er linket opp mot Notepad el.l?

Jeg gidder ikke å bruke What-you-see-is-what-you-get programmer. For kilden blir så sinsykt uoversikktelig. :(

Så da passer Notepad utmerket.

Men er drittlei av å bruke <, Shift-> knappen hele tiden, og å leite opp koder som skjelden blir brukt.

Da hadde det vært genialt med et vindu åpent samtidig som Notepad. Som inneholdt alle HTML koder. Så når en trykker på koden popper den opp i Notepad.

Finnes dette? :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gidder ikke å bruke What-you-see-is-what-you-get programmer. For kilden blir så sinsykt uoversikktelig. :(

Så da passer Notepad utmerket.

Det er omtrent som å si "jeg gidder ikke ta fly, så da vil jeg heller krype". Det finnes mange andre alternativer som ikke er WYSIWYG, men som er gode til html-koding. Å bruke Notepad er bare selvpining.

Prøv f.eks HomeSite, HTML-kit eller 1st Page.

Lenke til kommentar
Tar det ikke lengre tid å flytte musa noen hakk opp, eller eventuelt til ett annet vindu, enn å skrive <b>?

For det første bruker man ikke <b> i html lenger. Visuelle html-elementer hører 90-tallet til. Hvorvidt det går raskere å skrive en tag enn å velge den med musa kommer an på hvor hånden er idet det skal skrives. Om du har en ferdig tekst i editoren og vil merke noe opp med f.eks <strong> går det raskere å merke teksten med musa, og deretter velge <strong> fra en knapperad eller en liste enn å sette markøren inn i teksten og skrive det.

Om man er i skrivemodus allerede vil mange editorer gi deg muligheten for autocomplete som ikke krever bruk av mus. Man skriver f.eks <s så kommer det opp en liste over tagger som passer. Klask på nedoverpiltasten et par ganger og trykk enter, så setter editoren inn <strong></strong> og plasserer markøren imellom så du kan skrive.

En skikkelig editor vil også gi deg mange andre gode funksjoner som fargekoding, søk- og erstatt, linjenummerering, generering av hex-koder for farger, etc etc.

Å bruke Notepad er ihvertfall tull så lenge det finnes gratis alternativer.

Lenke til kommentar

Gecko, har du noen flere alternativer?

Er HomeSite, HTML-kit eller 1st Page byggd opp på samme måte som CuteHTML ol?

Både CuteHTML og Crimson editor var tilsvarende like. Og er oppbygd på samme måte som WYSIWYG programmer valgt i "vis kode" modus. Men med litt lettere oppsett i vinduet.

Textpad er inne på det jeg tenker på. Med den listen nede til venstre. Men den er så utrolig begrenset. Og for mye SMS bulshit i den menyen også.

Hadde kun denne menyen vært komplementert og som eget program linket til Notepad hadde det vært genialt.

Grunnen til at jeg vil ha dette er pga at jeg ofte reiser mye rundt på steder med gammelt PC utstyr, og da er Notepad stort sett eneste alternativ til redigering.

I tillegg får jeg vondt i hånden når jeg kun bruker tastartur. Så må avlaste med litt mus.

I tillegg har jeg gullfisk hukomelse, så da husker jeg ikke alle HTML kodene heller.

Lenke til kommentar
Tar det ikke lengre tid å flytte musa noen hakk opp, eller eventuelt til ett annet vindu, enn å skrive <b>?

For det første bruker man ikke <b> i html lenger. Visuelle html-elementer hører 90-tallet til. Hvorvidt det går raskere å skrive en tag enn å velge den med musa kommer an på hvor hånden er idet det skal skrives. Om du har en ferdig tekst i editoren og vil merke noe opp med f.eks <strong> går det raskere å merke teksten med musa, og deretter velge <strong> fra en knapperad eller en liste enn å sette markøren inn i teksten og skrive det.

Om man er i skrivemodus allerede vil mange editorer gi deg muligheten for autocomplete som ikke krever bruk av mus. Man skriver f.eks <s så kommer det opp en liste over tagger som passer. Klask på nedoverpiltasten et par ganger og trykk enter, så setter editoren inn <strong></strong> og plasserer markøren imellom så du kan skrive.

En skikkelig editor vil også gi deg mange andre gode funksjoner som fargekoding, søk- og erstatt, linjenummerering, generering av hex-koder for farger, etc etc.

Å bruke Notepad er ihvertfall tull så lenge det finnes gratis alternativer.

<b> vs <strong> saken kjenner jeg til, og var et tåpelig eksempel av meg å gi, i og med at jeg bruker <strong> selv.

Om bruk av notepad er tull, er vel tvertimot en vanesak. For meg blir programmer som homesite for stort og uoversiktlig, med mange menyer og for mye unødvendig stasj. Derfor har jeg aldri gått over til noe annet enn det jeg begynte med.

Men, notepad har mangler, det skal jeg innrømme. Jeg savner en bedre angre-funksjon, og visning av linjenummer (Når jeg driver på med php.)

Lenke til kommentar
Hehe... Enkelte tror at de er skikkelig proff hvis de bruker Notepad til å skrive html med. Er nok en myte at proffer bruker Notepad...

Dette spørs jo om hvordan en "proff" defineres.

I designmiljø der design settes foran god koding. er Dreamwaver utbredt. Men, blant de som er på det øvre spekteret når det gjelder html og css, bruker like gjerne enkle teksteditorer.

At Dreamweaver lager perfekt kode, er derimot en myte.

Gjerne korrekter meg hvis jeg har tatt feil, men dette er bare inntrykk jeg har fått igjennom noen år.

Lenke til kommentar

Eg bruker bare EditPlus 2, og er kjempe fornøyd med det.

Programmet fargelegger koden din så det er lett og se om alt er rett eller ikkje. Det har og unlimited angre muligheter på det du har gjort med fila siden du åpnet den. Og støtter vel mesten alle teoretiske mulige programmerings språk med "farge kode". Det er mye meir funksjoner så du kan laste ned ein trial version av det og se om det er noko for deg.

Det er iallefall veldeg nærme "notepad" og bruker ikkje systemresurser i det heile tatt.

Men, den har ikkje det du snakker om angående noko som viser alle mulige tags du kan bruke.

Det er ikkje "gratis", men eg trur eg betalte rundt 25$ for ein lisens og det er jo tilnærmet gratis.

Lenke til kommentar

Man får vel bruke det man føler en trenger.

Selv bruker jeg Crimson Editor fordi det ikke tar spesielt mye mer tid enn notepad å starte opp og inneholder akkurat det av funksjoner jeg trenger. Faktisk litt for mange til tider føler jeg.

"WYSIWYG"-programmer er noe jeg *ikke* liker. Dette er min mening, og jeg vet det er folk som sverger til FrontPage og DW. Men problemene kommer blant annet frem når en starter programmet og må vente kanskje 15-30 sekunder før en kan begynne å skrive. Og det er ikke på grunn av en terg PC, tvert i mot, men fordi programmet er så stort. Hvis en ikke har lyst til å legge ut noen hundre(tusen?)lapper eller bevege seg på ulovlige områder vil en også få en *mega*-irriterende "Buy or Try"-boks ved hver startup som man kan bli skikkelig frustrert av hvis de ikke reagerer skikkelig.

Disse programmene har også som regel et LASS av features jeg aldri bruker og for mye rot og uoversiktlige funksjoner.

Så prøv heller alt som er nevnt her, se på screenshots og les hva folk sier og finn det som du mener du TRENGER.

Lenke til kommentar

jeg anbefaler MPS PHP DESIGNER.

den er utmerket for html og har et html, php, sql "bibliotek" der det står de fleste kodene, ivertfall i html.

verdt å prøve *grin* den er gratis! :p:

du googler bare for å finne download linken

Lenke til kommentar
Dette spørs jo om hvordan en "proff" defineres.

I designmiljø der design settes foran god koding. er Dreamwaver utbredt. Men, blant de som er på det øvre spekteret når det gjelder html og css, bruker like gjerne enkle teksteditorer.

Med

Er nok en myte at proffer bruker Notepad...
mente jeg at de bruker gjerne litt mer avanserte tekstredigerere med color higlighting og slike funksjoner - notepad er altfor simpel.
Lenke til kommentar

Dreamweaver brukte jeg på den første siden jeg designet. Men sliter flere ganger i måneden nå i ettertid når jeg er tvungen til å redigere den med notepad.

Notepad er genial, siden det viser akkurat det som er, bare en er god nok til å se. (Noe jeg sliter med).

Men skulle gjerne ha farge på html kodene. (jeg kan fortsatt ikke kjøre "farge" programmer på de fleste stedene jeg er)

Skal se litt på MPS PHP DESIGNER og EditPlus 2. (Tror EditPlus 2 er lik design som Cutehtml ol.l).

Om så får jeg betale en kjenning til å lage det programmet jeg trenger. Jeg vet at det er noe av det enkleste programmet en kan lage i XP. Og bruker sikkert ikke mer en 1 disket. I tillegg kan en selge versonen etterpå.

Vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...